Egmont:

Det er ennå lys i noen av vinduene i Egmonts bygg i Nydalen i Oslo. Men etter hvert skal journalistene sendes på dør for så å selge innhold tilbake til sin gamle arbeidsgiver. Foto: Martin Huseby Jensen

Egmont vil sende journalister på døren

Ledelsen mener å ha funnet gull i færre journalister.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er i underkant av en måned siden Journalisten kunne avsløre at ledelsen i Egmont var blitt forelagt et forslag om å outsource journalistene i bedriften. Det er gjennom ORO (Optimal Redaksjonell Organisering - eller spansk for gull) at en av arbeidsgruppene lanserte forslag om å outsource hele eller deler av den redaksjonelle bemanningen.

Ikke i henhold

Ifølge advokat August Ringvold i Norsk Journalistlag kan forslaget om å outsource hele eller deler av bemanningen være ulovlig.

Den ennå så ferske Egmont-sjefen Espen Aasheim sa til Journalisten i midten av januar at han har tro på at bransjen, inkludert Egmont vil være i omstillingsfaser i lang tid.

Ifølge Kampanje har ledelsen nå bestemt seg for å outsource deler av den redaksjonelle bemanningen. 

Arbeidsmiljøloven

(3) En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut eller tar sikte på å sette ut virksomhetens drift på oppdrag ved bruk av selvstendige oppdragstakere, er ikke saklig med mindre det er nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift.
(Fra AML 15.7)

I et skriv til de ansatte skriver ledelsen at «Målet er å ruste virksomheten til å møte en medievirkelighet som er i sterk endring. Det er virksomhetsområdene Mann/Aktualitet, Kvinne og Ung kvinne/Foreldre/Bolig som er omfattet av prosessen.»

Kjersti Mo er ansvarlig for omstillingsarbeidet. Hun sier dette innebærer at gruppene blir lyttet til og forslag tatt til følge. Det vises til i skrivet av mer enn 45 ledere og medarbeidere har vært med i gruppearbeidet. Enkelte Journalisten tidligere har vært i dialog med opplever gruppene som ledertunge.

Journalistfrie allerede

Da opplagstallene ble offentliggjort i forrige uke var det klart at Det Nye og Det Nye Shape Up begge økte opplaget sitt. Kjersti Mo gjorde da et poeng overfor Journalisten at dette var blader som ikke har egne journalister.

– Det er foreløpig ikke trukket noen konklusjoner. Vi har i dag flere redaksjoner hvor det er mange ansatte og flere hvor det ikke er noen journalister ansatt. Det vi ser på er hvordan vi skal være satt sammen for fremtiden, sa hun for noen uker siden.

Klubbleder Alexander Berg Jr i sier i meldingen som er sendt ut til ansatte at han er glad for at det ikke er snakk om å outsource hele innholdsproduksjonen i forlaget. Han legger til at NJs klubb, som består av 170 medlemmer, avventer antall stillinger som skal kuttes.

- Vi er tydelig på at vi forholder oss til hovedavtalens bestemmelser om ansiennitet og at dette må skje gjennom frivillighet, sier klubblederen til Journalisten.

Berg sier at han ikke har fått noen indikasjoner om hvor mange årsverk det kan være snakk om, heller ikke om de som forlater bedriften vil bli tilbudt å selge innhold tilbake til Egmont.

I tillegg skal en stor andel av innholdet nå produseres på mal. Det anslås at mellom 70 og 90 prosent av alt innholdet skal være malprodusert.

Samtidig vil også mange av rollene i den nye organisasjonen endres, selv om titlene vil være de samme.

Endelig resultat vil foreligge 23. mars.

Det har ikke lyktes Journalisten å komme i kontakt med Kjersti Mo.

Powered by Labrador CMS