Hvem vil ha Amedia?

KOMMENTAR: Det er neppe noen lang kø av kjøpere som vil ta over landets nest største mediekonsern.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Så var de i spill igjen. De gamle borgerlige avisene som en gang var eiet av konglomeratet Orkla. Det er gått ni år og noen måneder siden styreleder Stein Erik Hagen solgte mediedivisjonen til britiske Mecom med David Montgomery i ledelsen. 

Under britisk eierskap ble deler av porteføljen solgt til Polaris Media, før resten av den norske delen - tidligere Edda Media - ble lagt ut for salg. Dagbladets eiere var på banen igjen. Det samme var Polaris. Vinneren, fem og et halvt år etter forrige eierskifte, ble A-pressen.

For å få dette til solgte A-pressen Demokraten i Fredrikstad og Varden i Skien til Agderposten i Arendal. I ettertid har de også solgt aviser til både Polaris og Trønder-Avisa. Men hva gjør de når Telenor har hentet fram igjen tidligere direktør Kristin Skogen Lunds salgsplaner fra skuffen

Hvem vil finne på å kjøpe konsernet som i andre kvartal leverte gode tall, mye takket være kostnadskutt. Men som hadde et første kvartal som var rett og slett begredelig. 

La oss først ta en titt på institutsjonelle eiere, altså tradisjonelle mediekonsern. I Norge er det to, toppen tre, slike.

Schibsted synes å forlate papirstrategien. I hvert fall utenfor landets grenser. Men er uansett neppe interessert i et papirtungt mediekonsern med lokal forankring. Polaris kunne nok finne på å kjøpe, om storeier Schibsted vil gi dem lov, men da spørs det hva prisen blir.

Og så må en hel del aviser selges. For Amedia og Polaris kniver i flere markeder der de kan bli påtvunget salg. Men det er ganske uklart hvem som skal kjøpe aviser der de to konsernene er i konkurranse med hverandre.

Politisk kan det være stemning for å tillate at de to finner sammen. I kampen mot de utenlandske aktørene. Og i forventningen om å skape sterke, innovative og regionale medieklynger.

Aller kan være en joker

Aller kan være en joker. De kjøpte Dagbladet litt ut av det blå. Kanskje har Aller adoptert Dagbladets gamle drøm om å eie lokalaviser?

Men å investere i et papirtungt medieselskap er det ikke så sikkert frister. De analoge inntektene faller kjappere enn de digitale vokser. Det kan oversettes i flere runder med nedbemanninger og kostnadskutt. Ikke en jobb alle vil ta på seg. 

Internasjonalt, i hvert fall nabolaget vårt, er det vel knapt noen mulige kjøpere. Svenske Stampen var på banen sist, da Edda var i spill. Men de har neppe penger i dag. I Danmark er det heller ingen opplagte kandidater. Finnene har forsøkt seg tidligere. Den gang A-pressen var på børs, men det er heller tvilsomt at de vil komme på banen etter at det finske eventyret tok slutt.

Dermed blir det trolig å splitte opp og selge aviser alene eller i bulk. Her finnes det noen kjøpere, men ikke overveldende mange. Trønder-Avisa bygger konsern. Det samme gjør Agderposten, men det spørsmål om det er noen aviser disse kan hente ut gevinster av. Nordsjø Media i Rogaland kunne kanskje funnet på å snappe opp noen av de mindre avisene. Og Gudbrandsdølen Dagningen på Lillehammer vil nok gjerne ha både Østlendingen, Glåmdalen og Oppland Arbeiderblad. 

slik at bruden var passe godt sminket

Så hva er det meldingen Amedia egentlig signaliserer? Noen mener de har en kjøper til Telenors post for hånden. Men det er ikke sikkert. Flere vi har snakket med sier at dette er det blitt jobbet med en stund, og at meldingen egentlig er et signal på at de ikke har lykkes. Derfor mener disse at meldingen egentlig er en «til salgs»-plakat. Passende da at den kom noen timer etter et godt kvartalsresultat, slik at bruden var passe godt sminket. 

Subsidiært kunne selvfølgelig for eksempel et private equity-selskap finne på å kjøpe Amedia, selge unna litt her og der for å få pengene tilbake, før de børsnoterer mediekonsernet. Men om et slikt selskap finnes i dag, finnes de neppe etter å ha gjennomført en slik transaksjon. 

Selvfølgelig er det også slik at prisen kanskje ikke er så halvgal. I oktober i fjor nedjusterte Telenor verdien på sine 48 prosent til rundt 750 millioner kroner. Det betyr at Amedia i deres øyne er verdt 1,7 milliarder kroner, sånn omtrent. Det samme A-pressen noen år tidligere betalte for Edda Media. 

SISTE: I ettermiddag har Journalisten blitt opplyst fra Telenor at bokført verdi på deres aksjepost nå er redusert til 508 millioner kroner. 

Powered by Labrador CMS