Dagens Næringsliv flytter papirdeadline en time tidligere - igjen

Ny organisasjon presentert på allmøte torsdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I juni ble det kjent at Dagens Næringsliv (DN) må spare 45 millioner kroner, noe som innebærer at 15 journalister måtte slutte. Senere samme måned ble det klart at målet ble nådd etter at 15 ansatte søkte pakke, en rekke av dem kvinner.

Les også: Slik blir nye Dagens Næringsliv

Etter første kvartal i år endte DN på et minusresultat på driften. Avisen så en nedgang i annonseinntektene på 22 prosent fra første kvartal 2015.

Fra andre kvartal har DNs eier NHST Media Group begynt å rapportere næringslivsavisen og Morgenbladet samlet i driftsområdet norske publikasjoner. Avisene fikk et driftsresutlat i andre kvartal på 11 millioner kroner, ned fra 22 millioner kroner året før. 

Toner mellomlederkritikk

I august gikk redaksjonsklubbens leder Anita Hoemsnes ut mot ledelsen for å kutte i antallet journalister, men knapt nok røre mellomledernivået.

– Vi ser fram til at ledelsen kommer med god argumentasjon for de lederstillingene man vil beholde. Hvorfor er de viktige for produksjonsflyten vår? Det kan jo henge sammen med turnus og helgefri. Men de må argumentere godt for seg når det gjelder den nye organiseringen, sa Hoemsnes til Journalisten.

Torsdag ble det endelige organisasjonskartet presentert på et allmøte i avisen. Nå toner klubblederen kritikken av ledelsen noe ned, men opprettholder bekymringen for mange mellomledere:

– Vi hadde mye diskusjoner i drøftingene om lederstrukturen. Vi anerkjenner at ledelsen tror dette er beste måte å organisere produksjonsflyten på. Men ingenting er hugget i stein i dagens mediebransje. Vi er engstelige for at det kan bli for mange beslutningstakere og for få som produserer. Det gjenstår å se hvordan det blir når den nye organisasjonen innføres, sier Hoemsnes til Journalisten.

– Nå får vi bare brette opp ermene.

Anita Hoemsnes, Dagens Næringsliv. Foto: Bjørn Åge Mossin

Ledelsen lytter til forslagene

Hun sier at den nye organisasjonen ligner mye på det som tidligere er presentert. DN får nå et eget digitalbord og et eget lesejegerbord. På fotosiden skal D2 få være for seg selv mens foto på nyhet, feature og video slås sammen. Det blir en felles featuredesk for Magasinet og D2. Det blir også en større nyhetsavdeling hvor journalister fra Nyhetsrommet for DN.no og Livsstil flyttes over fra den tidligere Finansavdelingen.

– Mange av forslagene fra det interne utvalget som leverte sin rapport om ny organisasjonsstruktur i april, har blitt tatt tilfølge.

Hun sier den viktigste endringen er at Dagens Næringsliv går fra å være et papirbasert mediehus til å bli et digitalt mediehus som også gir ut papiravis. 

– Den nye organisasjonen er rigget for digital produksjon, samtidig som vi skal bevare kvalitet i papirutgaven. Det blir en spagatøvelse som kan bli krevende fremover, men vi er vel ikke alene om det i dagens mediehverdag, sier hun.

Hun bekrefter også at deadline nå flyttes en time frem til klokken 17. Mediehuset får også ett produksjonssystem som erstatning for dagens to.

– Hittil har vi hatt et for papir og et for nett. Det er bra vi får ett system å forholde oss til. Alle sakene skal leveres digitalt først, og så  ta ut til papir etterpå. 

Innholdet viktigst

Amund Djuve. Arkivfoto Journalisten

Sjefredaktør Amund Djuve skriver i en e-post til Journalisten at også DN opplever at færre ønsker å lese papiravisen.

– Samtidig har vi en kraftig vekst i antall digitale abonnement, som gjør at vi totalt sett får en fin abonnementsvekst i år. Til tross for endringen, er det fortsatt flest lesere som leser oss på papir, så vi er opptatt av at utgaven også skal være veldig god. Det viktigste er uansett innholdet. DN skal være best på kritisk, undersøkende journalistikk om økonomi, nærings- og samfunnsliv. Vi skal være et digitalt mediehus, som også gir ut en meget god papiravis, skriver Djuve i e-posten.

Drøftingene med de ansatte beskriver han som en god prosess.

– Vi har drøftet hvordan vi bør organisere redaksjonen for å lage et best mulig produkt til leserne gitt endringer i leserpreferanser, teknologi og bemanning. Alle i bedriften har interesse av at dette gjøres på en best mulig måte. Selv om det kan være krevende å finne ut hva som er de beste løsningene, har jeg ikke oppfattet at disse drøftingene først og fremst handler om å komme hverandre i møte, men sammen diskutere og finne frem til gode svar. Organiseringen, inklusive mellomlederposisjoner, er i betydelig grad basert på forslaget til et internt utvalg som arbeidet i vinter og vår. I utvalget var det medarbeidere fra de fleste avdelinger og både ledere og klubbmedlemmer. Den viktigste endringen er ny produksjonsflyt.  I dag lager vi mesteparten av journalistikken i et papirbasert produksjonssystem som så i neste omgang må overføres digitalt. 

Den nye organisasjonen trer i kraft fra november.

Powered by Labrador CMS