Er du journalist og ikke er på Twitter, da mener Iyad el-Baghdadi du er en dinosaur. Foto: Jean-Pierre Jans
Med Twitter skal Iyad el-Baghdadi lære journalister å bygge merkevarer
Selv er han twitter-aktivist og har opplevd å bli forvekslet med IS-lederen.
– Det handler om å kunne håndtere mediet, sier Iyad el-Baghdadi til Journalisten. Vi snakker med ham mens han er på vei til et foredrag. – For journalistikken er Twitter blitt et viktig redskap og du er en dinosaur om du ikke bruker det. Enten som kilde, følge med på hva som skjer eller for å promotere innhold.
Selv har han over 100.000 følgere.
Utsagnet får tankene til å streife tilbake til 2009, da alle skulle på Twitter og enkelte redaktører forventet av sine journalister at de skulle være aktive der. Den gang handlet en del om hvordan kollegene skulle oppføre seg.
LES OGSÅ: Twitter flytter grenser
Nå handler det om merkevarebygging. Eller, det gjorde det vel strengt tatt også i 2012. I hvert fall var Øyvind Solstad inne på det mot tampen av året.
Mer kjent, større publikum
Men tilbake til Iyad el-Baghdadis og kurset han skal holde på Institutt for Journalistikk. Kurset utviklet han da han fortsatt bodde i de Arabiske Emiratene. Han er aktivist og ble kjent under den arabiske våren for sine oppdateringer på Twitter. Det kostet han statsborgerskapet og han har fått politisk asyl i Norge. Twitter er mer elite, sier han, enn for eksempel Facebook. Det er på Twitter du treffer flest ledere, slår han fast.
– Journalister må jobbe med sine personlige merkevarer. Jo mer kjente de er, desto større publikum får de. Selv om du er norsk og tvitrer på norsk er merkevaren viktig, sier han.
Men Twitter er ikke hva det en gang var. Og el-Baghdadi kaller det mikroblogg-plattformens store problem. – Når alle har en stemme, får selv idiotene det. Det er en god ting at folk får komme til ordet, men konsekvensen er også at de dårlige stemmene slipper til.
En del av kurset hans handler om hvordan å håndtere dette. Selv opplevde han å få sin egen konto stengt i fjor fordi Twitter trodde han var IS-leder Abu Bakr al-Baghdadi. Han er veldig bevisst de negative sidene. Men de handler om å bygge merkevare og å booste profil.
Gjør du det riktig, kan du få viktige kontakter, spesielt om du er ambisiøs, sier han.
Det handler ikke om å finne innhold til å skrive artiklene om en eller annen som gjorde noe og fikk Twitter til å gå amok eller lignende. Dette er ikke god journalistikk, sier han klart i fra om. Disse lager ikke eget innhold.
Så hvordan bygge profilen?
– Det holder ikke bare å lenke til innholdet. Du må snakke om det også. Litt på Twitter hver dag og på den måten bygge opp et bibliotek av innhold. Og noen ganger, når du ser en stor nyhetssak bryte, for eksempel når Trump sier noe vilt, begynner Twitter å koke. Det åpner opp og gir deg kommentarer som du vil lese i tillegg til at du også skriver der. Da har du mulighet til å skape større oppmerksomhet rundt deg selv. Det kan potensielt endre karrieren.
Budskapet er at også tweets burde anses som journalistiske produkter. Kanskje særlig fordi de informerer, leses og ikke minst fordi de når langt ut. Samtidig er det i den norske tradisjonen for vane å skille mellom kommentar og journalistikk.
– Men dette endrer seg.
Selv bruker Iyad el-Baghdadi i snitt to timer på Twitter hver dag. Noen dager blir det langt mer.
Mange behersker ikke
IJ-leder Eivind Andrés Fjellstad sier til Journalisten at med blikket rettet mot tiden som kommer, er Twitter en kanal hvor journalister kan nå ut med mer innhold i tillegg til å få tilbakemeldinger og tips.
– Akkurat nå er det Twitter, det er ikke sikkert at programvaren vi bruker i fremtiden heter det.
Selv om teorien om at journalister skal bygges som egne merkevarer har eksistert en stund, mener IJ-lederen kurset er nyttig for journalister. For, som han sier, det er klart at har du 10.000 følgere har du folk du kan bruke i sakene dine.
– Men er ikke dette veldig 2010?
– Nei, det er det ikke. Du trenger ikke løfte hodet veldig høyt for å se at det er mange journalister som overhodet ikke behersker Twitter. Skal man være digital journalist må man også beherske, og kjenne til fordeler og ulemper av, hva de forskjellige plattformene skal brukes til.
Kurset kjøres i samarbeid med Per Elvestuens The North Consultancy Group og Twitter. Fjellstad sier at IJ har leid inn el-Baghdadi som foreleser.