Klubbleder i NRK Østlandssendingen, Anniken Mihle. Foto: Martin Huseby Jensen

– Påvirker arbeidet, uten tvil

De ansatte ble ikke spurt da NRK la om distriktssendingene, og har nå såvidt begynt å kjenne på endringene. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ansatte ved NRKs distriktskontorer har fått endrede arbeidsrutiner og senere arbeidsdager. Dette som følge av at de daglige, lokale TV-nyhetene fra distriktene nå sendes i fire korte sendinger utover kvelden, i stedet for én fem minutters sending og én 15 minutters sending rett før Dagsrevyen. Den siste sendinga er nå like før kveldsnytt klokka 23:00. 

LES OGSÅ: 35 klager til Kringkastingsrådet på NRKs nye distriktssendinger

– For oss vil dette si at folk er senere ferdig. Det påvirker arbeidet, uten tvil, sier klubbleder i NRK Nordland, Gisle Forland. 

– I tillegg er flere ansatte skuffet fordi vi har kortet ned TV-sendingene. Vi er stolte av det vi lager, og det er klart det kommer noen reaksjoner. 

– For hardt til verks

Gilse Forland, klubbleder i NRK Nordland. Foto: Privat

Forland påpeker at det er tidlig å si noe konkret om hvordan dette vil påvirke arbeidshverdagen. Han og andre ansatte ved distriktskontoret i Bodø syns uansett ikke saken har vært godt nok drøftet før sendingene plutselig skulle endres. 

– NRKJ ble ikke tatt med på beslutninga, og det kan virke som at de ansatta ikke har hatt så mye de skulle ha sagt, sier han. 

Forland forstår NRKs ønske om å tilpasse innholdet til et yngre publikum.

– Jeg skjønner motivasjonen for å lete etter en formel for å nå ut til dem som primært bruker nettbrett og telefon. Problemet er at man går litt for hardt til verks.

Likevel ser han at redaksjonen blir mer fleksible nå, med tanke på hvordan de fordeler ressursene sine. 

– De tradisjonelle TV-sendingene har tatt mange ressurser, og krever i større grad at vi binder opp folk. Det kan være en gevinst i å slippe det. 

LES OGSÅ: Færre ser distriktsnyhetene etter omleggingen

– Kostnadsgrep 

Senterpartiets Åslaug Sem-Jacobsen frykter at omleggingen er et ledd i en fremtidig nedbemanning av distriktskontorene. Hun stilte et spørretimespørsmål til kulturministeren om hun mener omleggingen ivaretar NRKs allmennkringkastingsoppdrag.

– Jeg er sikker på at dette er et grep som har med kostnader å gjøre, som igjen er noe som er regjeringens anvar gjennom tildelingen av lisensen, sier Sem-Jacobsen. 

I NRK Østlandssendingen var klubbleder Anniken Mihle bekymret allerede i høst. De var siste distriktskontor ut med nedbemanninger, og eleve medarbeidere måtte slutte. Etter kuttene stod de med 41 ansatte igjen i redaksjonen. I tillegg til nettvaktene har seks personer kveldsvakt til etter 23:00 og seks har morgenvakt. 

– Det blir ikke mange igjen til normalvaktene da, sa Mihle til Journalisten i oktober. 

LES OGSÅ: Etter at ti ble nedbemannet i Østlandssendingen, valgte sju til å si opp jobbene sine

Frustrerende, men spennende

Nå har de ansatte så vidt begynt å kjenne på endringene. Distriktskontoret i Oslo er i tillegg ennå litt underbemannet etter nedskæringsprosessen i fjor vår, hvor flere sa opp i ettertid. Mihle er enig med Forland i at det ennå er for tidlig å si hvordan dette vil bli på sikt. 

– Det får vi se på. Det vil sikkert komme noen endringer når den nye turnusen skal opp til vurdering. Men det er selvsagt uvant for alle å være hjemme rundt midnatt etter en nyhetssending, sier Mihle. 

Når vi først får dette servert må vi gjøre så godt vi kan. Vi er flinke til å gi jernet.

 

Mye av frustrasjonen fra de ansatte kommer fordi de ikke har blitt hørt, mener Mihle. Hun tror prosessen hadde vært en lettere omstilling om de hadde fått si sine meninger. 

– Vi er frustrerte over at NRKs ledelse ikke drøftet disse store endringene med de tillitsvalgte før beslutningen ble fattet, slik de skal ifølge hovedavtalen. Jeg tror prosessen hadde vært lettere om de tillitsvalgte hadde vært tatt med fra starten. men nå må vi komme med bekymringene våre i ettertid. 

Samtidig skryter klubblederen av de ansatte, som hun mener er utrolig gode til å omstille seg. 

– Alle syns også det er spennende med noe nytt. Det er utfordrende og morsomt. Når vi først får dette servert må vi gjøre så godt vi kan. Vi er flinke til å gi jernet, sier Mihle. 

 

Powered by Labrador CMS