Det er de tre bukkene bruse som sitter her, sa Polaris' konsernsjef Per Axel Koch (til høyre). Til venstre for ham sitter A-pressens konsernsjef Thor Gjermund Eriksen og konsernsjef Didrik Munch i Schibsted-eide Media Norge. Foto: Glenn Slydal Johansen
Det er de tre bukkene bruse som sitter her, sa Polaris' konsernsjef Per Axel Koch (til høyre). Til venstre for ham sitter A-pressens konsernsjef Thor Gjermund Eriksen og konsernsjef Didrik Munch i Schibsted-eide Media Norge. Foto: Glenn Slydal Johansen

Dagbladet-redaktør ut mot eierkonsentrasjon

BERGEN (Journalisten.no): Verken Schibsted, Polaris eller A-pressen/Edda Media slapp unna da John Arne Markussen gikk til angrep på eierkonsentrasjon i mediebransjen.

Publisert   Sist oppdatert

Sjefredaktør John Arne Markussen skapte høy temperatur da han holdt et innlegg på en konferanse om medieeierskap i Bergen onsdag formiddag. Både den regjeringsnedsatte arbeidsgruppa som skal gjennomgå medieeierskapsloven og medietopper som Polaris’ Per Axel Koch og A-pressens Thor Gjermund Eriksen var blant publikummet.

- Dagens medielov har faktisk gitt oss beskyttelse så langt. Uten loven ville Polaris vært en del av Schibsted. Den senere tids utvikling bekrefter at Edda Media uten en lov nå ville vært en del av A-pressen og Mecom ville hatt pengene sine før jul, sa Markussen foran de drøyt 60 fremmøtte.

Sjefredaktøren gjorde en analyse om at utviklingen i mediebransjen siden 2007 går i retning av at Norge kan få to dominerende medieeiere. En i storbyene og en annen i resten av landet.

Hevder storeiere bagatelliserer

Markussen mener store medieeiere som Schibsted og A-pressen bagatelliserer konsekvensene av eierkonsentrasjon når de viser til at redaktørplakaten beskytter den redaksjonelle friheten.

- Det er klart at eierne ikke går inn og redigerer sidene. Men det er en overfladisk betraktning hvor man overser eierskapets betydning på andre områder. I konsernstrukturer vil strategiske beslutninger alltid tas på konsernnivå. Det samme vil ansettelse av administrerende direktører og ansvarlige redaktører. Man vil også bekle styrerollene i underliggende selskaper. Det vil sette sitt preg på de saker som settes på dagsorden, sa Markussen.

Deretter stilte han det retoriske spørsmålet om hvor mange kritiske spørsmål eller kommentarer det har vært rundt Edda-kjøpet i de Edda- eller A-pressen-eide aviser den siste måneden.
Spørsmålet ble hengende i lufta ubesvart mens Markussen tok en slurk vann.

Foreslår innstramming

Deretter tok han til orde for at dagens medieeierskapslov må strammes inn. I sitt innspill til eierskapsgruppa foreslår Dagbladet at grensen for det nasjonale dagspresseopplaget senkes fra en tredjedel til en fjerdedel.

I løpet av Markussens innlegg steg spenningen betraktelig blant den fremmøtte forsamlingen i auditoriet på Handelshøyskolen. Den ble ikke mindre da Markussen gikk til angrep på A-pressen.

- En pressestøtte på flere hundre millioner kroner over flere år til A-pressen bidrar til at de kan kjøpe Edda Media, sa Markussen.

Friskt om pressestøtte

Straks sjefredaktøren var ferdig med sitt innlegg tok A-pressens konsernsjef, Thor Gjermund Eriksen, straks ordet. Han bad Markussen dokumentere påstanden om at pressestøtten har bidratt til å finansiere Edda-kjøpet.

- Vi kan ikke ta utbytte fra de avisene, sa Eriksen.

- Men det er en måte for konsernet til å få fram penger til eierne gjennom transaksjoner, svarte Markussen.

Søker partner

Til tross for at Markussen gikk til angrep på eierkonsentrasjon erkjente han at Dagbladet også søker allianser. Men han mener ikke at det er i strid med Dagblad-eier Berner Gruppens prinsipielle syn.

- Jeg har som en grunnsetning at eierskap også har noe med mangfold å gjøre. Noen av oss er utenfor Schibsted, og noen av oss bør være utenfor. Vi i Berner Gruppen vil forsvare vår posisjon, men vi vil også gjerne bli del av noe større. Men det er legitimt samtidig å ha et annet synspunkt. Vi er prinsipielt kritiske og bekymra for eierskapskonsentrasjonen i mediebransjen.

Nyanserer annonseargument

I løpet av sitt innlegg gikk Markussen også til angrep på mediekonsernenes argumentasjon om at Google og Facebook er de store konkurrentene om annonsekronene.

- Google og Facebook er så langt borte at ingen sjekker om påstanden stemmer. Jeg vil nyansere litt. Det er ikke de to som er største medium i Norge, det er Verdens Gang. De er plattformer, og også verktøy som vi bruker, og ikke media i tradisjonell forstand, sa Markussen, og fortsatte:

- Vi er en betydelig digital aktør og konkurrerer i langt større omfang med disse enn A-pressen. Det er misvisende å fremstille de to som skumle i det norske mediemarkedet. Vi har nytte av dem i form av transport av vårt innhold. Dessuten ville ikke alle annonsekroner som havner der havnet hos oss eller Schibsted hvis de ikke var der.