Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Vi har spurt noen tidligere medarbeidere hvordan de vurderer radioens betydning og hvilken rolle den har spilt for dem personlig.

Rita Westvik, radioens første

redaktør, i dag seniorrådgiver i Sintef:

– RadiOrakel representerte en viktig utvidelse av ytringsfriheten. Folk fikk ytre seg på egne premisser og etter andre standarder enn i monopolet. Radioen ga stemme til de stemmeløse. Når det gjelder kvinners deltakelse var det jo bare å telle hvor mange som slapp til i NRK i forhold til hvor mange som bidro i RadiOrakel, sier Westvik.

Hun understreker også at radioen har gitt veldig mange mennesker journalistisk og administrativ erfaring.

– Her har veldig mange folk fått medietrening og opplæring i å produsere for lyd, sier Westvik, som er veldig fornøyd med å ha vært med på å skape liv i en baby som nå er blitt voksen.

– Jeg synes det er fint at radioen ikke er blitt kommersialisert, men fortsatt er et alternativt talerør.

Arne Berg, musikkjournalist i

Stereo, NRK:

– Den har først og fremst hatt betydning som opplæringsanstalt. Både for kvinnelige radiojournalister som senere har gått hen og satt sterkt preg på andre medier og for en del musikkjournalister som meg selv, som til tross for sin uhyre smale og ikke kommersielle smak har fått slippe til på lufta. Dette har vært et sterkt bidrag i fremveksten av et alternativt musikkmiljø i Norge. For det tredje tror jeg nærheten til Blitz har bidratt til at alternative stemmer har fått slippe til i det offentlige rom på en måte som er ganske unikt i Norge i alle fall.

– Selv har jeg lært et fag og derigjennom fått en selvtillit på at jeg KAN noe som gjør at jeg i dag har drømmejobben. Jeg skylder RadiOrakel evig takknemlighet. Det får de da også.

Nina Stensrud Martin, programleder i Stereo, NRK:

Fra Stereos egen hjemmeside sakser vi Ninas oppsummering av RadiOrakel-tida:

– Jeg har prisa meg lykkelig for at det var akkurat RadiOrakel jeg havna på i den perioden der – hvor ellers kunne jeg ha gjort så mye elendig journalistikk uten å bli kasta rett i søpla? Det var total kreativ frihet så lenge du fylte sendinga di, og har du eksperimentert med form lenge nok, blir du til slutt opptatt av innhold! Med tilholdssted på loftet til blitzhuset fikk jeg en heller broket gjeng med godtfolk som kolleger, og som redaktør en ytre fiende i det evig truende konkursspøkelset. Det der lærte meg en brukbar ting: At det kan være viktigere å jobbe med noe som er gøy enn å vite at du har råd til husleia den neste måneden.

Anne Hoff, filmanmelder, NRK:

I farta til Stockholm rekker ikke Anne Hoff å svare fyllestgjørende, men slenger med følgende melding:

– RadiOrakel var min «journalistutdanning» og den beste jeg kunne fått! Og det samme tror jeg gjelder for en hel bråte av mine kolleger, både i NRK og andre medier!

Powered by Labrador CMS