Sjefredaktørene Amund Djuve, Trine Eilertsen og Eirik Hoff Lysholm vil foreløpig ikke si nei til annonser fra oljeselskaper.

Vil ikke gjøre som The Guardian og nekte annonser fra oljeselskap

– Vi må være forberedt på at vi får spørsmål om dette stadig oftere, skriver Trine Eilertsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den britiske avisa The Guardian skal ikke lenger ha annonser fra selskap som hovedsakelig driver med utvinning av fossilt brennstoff.

Det meldte de selv på onsdag.

Journalisten har vært i kontakt med tre norske sjefredaktører for å høre hva de synes om The Guardians linje, og om dette er noe de selv har vurdert.

– Vi kommer fortsatt til å trykke annonser både for selskaper som utvinner og bruker fossilt brennstoff, skriver Amund Djuve, sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv, på sms til Journalisten.

– Rett til å formidle sine budskap

Heller ikke Aftenpostens kommer til å nekte selskap som utvinner fossilt brennstoff å annonsere i avisa. Det skriver sjefredaktør og administrerende direktør Trine Eilertsen i en sms til Journalisten.

– The Guardian problematiserer selv at de ikke stenger ute alle annonsører med stort karbonavtrykk, som bilbransje og reiseliv. De sier de ikke har råd til det, noe som indikerer at prinsippet også styres av økonomiske vurderinger, skriver hun.

– Vi kommer ikke til å gå den veien. Olje- og gassnæringen er en viktig næring, som er i stor omstilling. Det skal vi dekke. Jeg synes det er krevende prinsipielt å stenge ute en type annonsør på dette grunnlaget. Annonsører har rett til å formidle sine budskap, akkurat som andre har, fortsetter hun.

– Men vi må være forberedt på at vi får spørsmål om dette stadig oftere. Vi må delta i samtalen om hva det innebærer å ta samfunnsansvar og begrunne valgene våre godt, avslutter hun.

– Ikke vurdert

Eirik Hoff Lysholm, sjefredaktør og administrerende direktør i Mediehuset Dagsavisen, sier de ikke har vurdert om de skal nekte annonseplass til selskap som hovedsaklig utvinner fossilt brensel.

– Det er interessant å se at The Guardian gjør dette, men vi har ikke vurdert det, nei. Vi er opptatt av at det er gjennom journalistikken vi skal påvirke og også dyrke en stadig voksende meningsbærende posisjon, skriver han i en sms til Journalisten.

«Klimakrise» ikke «global oppvarming»

I Norge har nettavisene Naturpress og Transit magasin.

Kjetil Aasmundsson, ansvarlig redaktør i Naturpress, erklærte dette i felles lederartikkel for Naturpess og Transit magasin:

«Da vi fikk vite at The Guardian har bestemt seg for å forby annonser fra selskaper som driver med utvinning av fossile energikilder, bestemte vi i Naturpress og Transit magasin at vi ville slå følge. Vi blir ikke nedringt av oljeselskaper som vil annonsere hos oss, så for oss er dette en symbolsak. Men en viktig symbolsak. Og kanskje begynnelsen på noe mer», skriver han.

The Guardian har valgt å si nei til annonsere for selskap som utvinner fossilt brennstoff fordi disse selskapene i flere tiår har forsøkt å forhindre klimatiltak rundt om i verden, skriver avisa på kommentatorplass.

«Det er sant at det å avvise noen annonsører kan gjøre livene våre litt tøffere på kort sikt, uansett, så tror vi at det å bygge en mer meningsfull organisasjon og å forbli økonomisk bærekraftig, må gå hånd i hånd», skriver de videre.

Avisa har tatt flere valg de siste årene for å bli mer klimavennlig. I oktober 2019 erklærte de at de skal bli utslippsfrie innen 2030, og de har fått nye retningslinjer for hvilket språk de skal bruke. De skal for eksempel bruke begrepet «klimakrise» istedenfor «global oppvarming» og «klimaendringer».

The Guardian har også endret hvordan klimasaker skal bildelegges. I fjor høst fortalte avisa at det framover skal brukes færre bilder av isbjørner eller natur, og flere av mennesker, i sakene deres om klimaendringer.

Powered by Labrador CMS