– Dette er et ganske godt eksempel på hvor uinteressert Oslo-redaksjonene er i sitt eget land, mener Skjalg Fjellheim, politisk redaktør i Nordlys.
Ingen av de store norske mediehusene, med unntak av Klassekampen og NRK, har omtalt utredningen av Nord-Norgebanen. 1. juli i år kom Jernbanedirektoratet med rapporten. Den anslår at det vil koste over 100 milliarder kroner å bygge jernbane fra Fauske til Tromsø.
Et søk som Journalisten har gjort i Retriever, viser at det er publisert over 200 artikler, kommentarer og leserbrev i nordnorske aviser om Nord-Norgebanen.
Men verken VG, Dagbladet, NTB, Dagens Næringsliv eller Aftenposten har laget en eneste sak fra 1. til 12. juli. Det viser våre søk i Retriever og på nettet.
– Skaper polarisering og avmakt
Nordlys er avisen som har omtalt Nord-Norgebanen flest ganger, ifølge Retriever. Fjellheim viser til at debatten raser i Nord-Norge og at sakene skaper stor interesse blant nordnorske lesere, både i Nordlys, NRK og flere andre aviser.
Han er svært kritisk til at flere medier med hovedkontor i Oslo ikke omtaler det.
– Dette er med på å gjøre avstanden mellom folk i Nord-Norge og de nasjonale mediene dramatisk stor. Det skaper polarisering, mer avmakt og forsterker inntrykket av sentrum-periferi-dimensjonen, mener Fjellheim.
– Er prosjektet om Nord-Norgebanen så urealistisk at det ikke er verdt å nevne?
– Hvorfor er det urealistisk? Det er prissatt til en tredjedel av fergefri E39 på Vestlandet. Dette er jo bare småpenger for dem som er interessert i motorveier og samferdsel. Tog i Nord-Norge burde være i nasjonens strategiske interesse. Tog spiller en avgjørende rolle for å utvikle miljøvennlige transportmidler. Jeg kan ikke tro at vi skal frakte folk i Nord-Norge med små, elektriske fly. Det er mye mer effektivt å frakte folk med tog, svarer Fjellheim.
Tar selvkritikk
NTB tar selvkritikk for at de ikke har publisert en sak om rapporten.
– Jeg forstår godt at det reageres på at vi ikke har skrevet om dette, for det er en soleklar nyhet som vi skulle omtalt, skriver Christina Dorthellinger Nygaard i en e-post til Journalisten.
Hun jobber som redaktør for visuell kommunikasjon, og er øverste ansvarlig i NTB denne uken. Nyhetsbyrået vil nå følge opp hvorfor rapporten ikke har blitt nevnt.
– NTBs innenriksdesk prioriterer hvilke nyheter vi skal dekke fra hele Norge. At denne ikke nådde opp og senere ikke har blitt nevnt av oss, vil bli evaluert, skriver hun.
Hun viser videre til at alle nyheter i hele Norge er viktige for NTB. Fra 1. juli til 12. juli har NTB publisert 107 saker og oppdateringer fra fylkene Nordland, Troms og Finnmark, hvor 69 av dem var selvstendige saker.
Publiserte kommentar
VG har gjenpublisert innlegget «Norge har ikke råd til tog», en kritisk kommentar om utredningen som iTromsø-kommentator Egon Holstad først hadde i egen avis.
– Tog i Nord-Norge opptar ikke folk i sør nevneverdig, akkurat som de InterCity-togene og Munchmuseet er av mindre betydning for oss her i nord, bortsett fra at vi er med på å betale for dem. Og det er vel akkurat her hunden ligger begravet, skriver Holstad i en e-post til Journalisten.
– Likevel er det besynderlig at et samferdselsprosjekt ment for å binde landet sammen ikke er av større interesse i sør, skriver Holstad videre.
VG tar selvkritikk for å ikke ha omtalt utredningen i en egen sak.
– Vi burde definitivt omtalt rapporten når den kom. Hvis vi ikke har gjort det, så har vi ikke gjort jobben vår, sier Trond Olav Skrunes, leder for nyhetsavdelingen i VG.
Han vil nå selv se på rapporten og se på muligheter for å følge den opp.
– Spørsmålet er i hvor stor grad man kan følge opp en slik sak. Det er krevende journalistikk å etterprøve de statlige etatenes vurderinger. Men vi burde omtalt saken, der er jeg helt enig, sier han.
Vil lage sak senere i sommer
Aftenposten varsler at de kommer til å skrive om Nord-Norgebanen senere i sommer, sammen med en større runde på jernbaneplanene.
– Stortinget og Nasjonal transportplan har mer enn nok med prosjektene de har lovet. De har skjøvet ytre InterCity ut til en gang på 30-tallet, så en mer finmasket debatt om bane i nord er vanskelig å prioritere. Men utredningen skal vi omtale og gi noen smakebiter av, skriver debattredaktør Erik Trones, som svarer på vegne av avisen.
Han mener det er naturlig at noen ting blir større lokalt eller regionalt, enn sentralt.
– For at saken skal bli stor utenfor det lokale eller regionale nedslagsområdet, må avgjørelsen ha bred konsekvens. Aftenposten er en avis som dekker nasjonale forhold når vi vurderer at de er interessante for mange lesere i hele Norge. Derfor har vi for eksempel skrevet en god del om Forsvaret i Nord-Norge, fortsetter han.
Journalisten har vært i kontakt med ledelsen i Dagbladet, men har ikke fått svar på kritikken. Sjefredaktør Amund Djuve i DN er på ferie og opplyser om at han foreløpig ikke har en oppfatning om dekningen.
Klassekampen omtalte
NRKs distriktskontorer i nord har skrevet flere saker om utredningen og debatten i Nord-Norge. De leverer også saker til NRK nasjonalt.
Ellers er Klassekampen det eneste store mediehuset sørpå, så langt Journalisten kan kartlegge, som har omtalt utredningen fra Jernbanedirektoratet.
De har blant annet omtalt fiskerieksportørenes frustrasjon over manglende tog til Tromsø, og problematiserer Jernbanedirektoratets påstand om at transport på vei er mer fleksibelt.
– Veiene er allerede overbelastet. Når folk ikke tør kjøre på veiene i redsel for å møte trailere, så er det noe som er riv ruskende galt, sier Steinar Eliassen i selskapet Norfra til Klassekampen.
Sjefredaktør Mari Skurdal er overrasket over at ikke flere medier har omtalt utredningen.
– Jeg tenkte jo at vi selv ikke hadde dekket den så bra. Jeg skrev også en kommentarartikkel om Nord-Norgebanen etter jeg var på Klassekampens sommerbåt langs Troms- og Nordlandskysten. Mange steder snakket folk om det, og om utredningen da den kom, sier hun til Journalisten.
– Hva tenker du om at ingen andre Oslo-medier har laget en egen sak om utredningen av Nord-Norgebanen?
- Det er litt merkelig, men sånn er verden blitt. Før var det mange journalister med hovedsete i Tromsø, men nå har nesten alle sluttet, sier hun.
Journalisten har både søkt på «Nord-Norge-banen», «Nord-Norgebanen» og «tog til tromsø» i Retriever og i Google-søk, fra 1. juli til i dag.
Saken er oppdatert etter publisering med svar fra Aftenposten.