Bilde av saken som den står i dag. Da den ble publisert fredag inneholdt den en skjermdump av Aftenpostens bilde av Christine Koht. Foto: Marte Vike Arnesen
Se og Hør spurte om å få kjøpe Aftenpostens bilde. Da de fikk nei, publiserte de en skjermdump
– Et brudd på våre egne rutiner, sier Se og Hør-redaktør.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Da bildet av komiker og Aftenposten-spaltist Christine Kohts oppsvulmede ansikt ble publisert i A-magasinet fredag morgen, var det mange medier som ønsket å kjøpe bildet. Alle fikk nei, men noen valgte allikevel å publisere en skjermdump av bildet på sine nettsider.
En av dem som først tok kontakt for å kjøpe, og deretter publiserte en skjermdump, var Se og Hør.
Lillian Vambheim, redaktør i A-magasinet, forteller til Journalisten at de ble gjort oppmerksomme på det ganske umiddelbart etter publisering fredag morgen.
– Vi tok kontakt med sjefredaktøren i Se og Hør, og fortalte at de hadde publisert et bilde uten tillatelse av oss. De var enige i vurderingen og fjernet bildet i løpet av et par minutter.
Opphavsretten er tydelig
Bildet av Koht er fotografert av Joachim Førsund under avtale om at Aftenposten skal ha kontroll på publiseringen av det. Førsund lager podkasten Koht vil leve på oppdrag for Aftenposten.
Mange ønsket å kjøpe bildet til ganske store summer, men Aftenposten sa nei.
– Det er et sterkt, ærlig og modig bilde. Når det gjelder opphavsrett er det tydelig hvem som eier bildet, legger redaktøren til.
Lørdagsrevyen ville gjerne bruke bildet både som bakgrunn i studio og på nettsidene. Det sa Aftenposten nei til, men de fikk bruke det i introen til saken.
– Vi hadde en god dialog med NRK om bruken av bildet. De er de eneste vi har sagt ja til.
Annonse
Krever overvåking
Aftenposten opplever at flere medier siterer langt utover sitatretten når det gjelder podkasten Koht vil leve.
Redaksjonen har tidligere gått en runde med både Se og Hør og VG-rampelys når det gjelder sitering.
– Når vi publiserer gode historier, fortellinger om mennesker som ikke er «breaking news», er det innimellom krevende å passe på at sakene ikke blir tatt ut i andre medier. Det krever overvåking.
– Vi ønsker at folk skal dele og diskutere sakene våre. Vi ønsker i dette tilfellet at Kohts historie blir kjent, hun har et så sterkt og åpent budskap, samtidig er det å miste kontrollen over historien en vanskelig balansegang, legger Vambheim til.
Beklager
På spørsmål om hvorfor Se og Hør publiserte bildet av Christine Koht, selv etter å ha fått et nei fra Aftenposten, svarer sjefredaktør Ulf André Andersen:
– Det var et brudd på våre egne rutiner, vi har gjort en feil.