– Det er en kjent sak at journalister med flerkulturell kompetanse og bakgrunn er underrepresentert i redaksjonene i dag, også i Schibsted, sier HR-leder Rebekka Eldøy.

Schibsted lanserer trainee-program for flerkulturelle

Henter inspirasjon fra NRKs FleRe.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad går sammen om et nytt traineeprogram for å tiltrekke seg mer flerkulturell kompetanse i redaksjonene, skriver Schibsted i en pressemelding.

Ambisjonen er å utvikle og utdanne journalister som kan bidra med økt mangfold og nye perspektiver i nyhetsdekninger.

Schibsted skriver videre at programmet i første omgang er en pilot, og rekrutteringen begynner i dag.

I løpet av våren 2021 er målet å ha totalt fire traineer på plass, én i hvert av Schibsteds mediehus. Bergens Tidende har allerede gjennomført et tilsvarende program, med stor suksess, og de blir også med denne gangen, står det i pressemeldingen.

– Våre lesere kommer fra alle verdensdeler, og det må gjenspeiles på avsender-siden. Skal vi kunne formidle nyhetsbildet enda mer innsiktsfullt enn i dag, til enda flere, trenger vi journalister som har kjennskap til flere kulturer og språk utover de vesteuropeiske, sier Rebekka Eldøy i pressemeldingen.

Hun er HR-leder i Schibsted, og jobber på tvers av mediehusene.

Traineene trenger ikke å ha utdanning eller bakgrunn som journalist, men de må være språksikre, samfunnsengasjerte - og ha et brennende hjerte for medienes rolle som nyhetsformidler, påpeker Eldøy.

I løpet av trainee-perioden, som varer i ett år, vil de få muligheten til å prøve seg som journalist i flere ulike avdelinger. Traineene vil også få en egen mentor gjennom året, og de vil også møte hverandre til faglige og sosiale fellessamlinger.

– Det er en kjent sak at journalister med flerkulturell kompetanse og bakgrunn er underrepresentert i redaksjonene i dag, også i Schibsted. For å endre dette må vi jobbe mer systematisk og målrettet. Dette er ett av flere mangfoldstiltak vi jobber med, og dersom vi lykkes vil vi se på hvordan programmet kan skaleres, sier Eldøy.

Hun innrømmer at Schibsted har hentet inspirasjon fra NRKs mangfoldsprogram FleRe.

– Her har NRK vært gode, og jeg tror det er viktig at bransjen lar seg inspirere av hverandre, fordi minoritetsmangfold er noe jeg tror vi alle kan bli bedre på. Målet er ikke å være så original som mulig, men å gjøre noe som gir ønsket effekt. Så får vi heller fortsette å konkurrere om den beste journalistikken.

Powered by Labrador CMS