Aftenposten har i løpet av siste året fåttt 43.000 nye lesere til papiravisen.
Aftenposten har i løpet av siste året fåttt 43.000 nye lesere til papiravisen.

Aftenposten får flere lesere

Mens VG er den store taperen. Se de ferske tallene her.

På tolv måneder har Aftenpostens papirutgave tiltrukket seg 43.000 nye lesere. Det betyr at avisen hadde 653.000 lesere, viser ferske tall fra Forbruker og Media som TNS Gallup har utarbeidet for Mediebedriftenes Landsforening.

For sjefredaktør Hilde Haugsgjerd er dette gode nyheter idet hun er i ferd med å forlate kontoret.

– Ja, absolutt, sier hun til Journalisten. – Dette er en økning som startet i fjor høst, og vi har hatt en jevn vekst siden, og så langt har det stabilisert seg på et høyere nivå.

Riktig redaksjonell linje

Ifølge sjefredaktøren betyr det at flere leser avisen oftere. Samtidig som Aftenposten har fortsatt å utvikle papirproduktene. For selv om fremtidens lesere først og fremst befinner seg på digitale plattformer, har Aftenposten ikke latt det gå ut over de analoge produktene.

– De er fornøyde med linjen vi legger oss på redaksjonelt, og at vi konsentrer oss om de vesentlige tingene.

I tillegg til at folk leser Aftenposten oftere, betyr økningen i lesertallene også at det er flere lesere per eksemplar all den tid Aftenpostens opplag falt med nesten ti tusen eksemplarer fra 2011 til 2012.

Lesertallsøkningen betyr også at Aftenposten, som er landets største avis målt i opplag, puster VG i nakken, som er landets største avis målt i lesere med 663.000 lesere.

VG fortsatt størst

– Det er gøy! Det er gøy med konkurranse. Det motiverer og inspirerer. Men det viktigste fremover er å få flere digitale brukere. Der er VG i en klasse for seg, og der puster vi dem definitivt ikke i nakken.

På nett har Aftenposten 783.000 lesere, mens VG på sin side har 1,943 millioner lesere. En økning på nesten 150.000 fra i fjor. På papir er historien en annen. Avisen mister 71.000 lesere det siste året. Flesteparten av disse befinner seg i segmentet mandag til lørdag.

Også Dagbladet går tilbake, med 20.000 år mot år til 326.000 lesere. På lørdag er tallet mer stabilt med en tilbakegang på 14.000 lesere til 543.000.

Dagbladet faller mindre

Det er en klar utflating i leserfallet på papir nå, sier sjefredaktør John Arne Markussen.

Særlig fornøyd er Markussen med den digitale utviklingen. Mobil øker med 55 prosent, sier han og med nettvekst er han særlig fornøyd med totaltallene.

– Vi fremstår nå sterkere digitalt enn det vi noen gang har hatt på papir alene. Det er helt åpenbart at de to løssalgsavisene ikke bare flyr på det digitale men også stikker av med brorparten av inntektene digitalt.

Dagbladet har 1,264 millioner lesere på nett. Det er en økning på like under 100.000 fra samme tid i fjor.

Nisjen

Dagens Næringsliv øker antall lesere fra i fjor. 272.000 leser avisen, hvilket er 9.000 flere enn ved samme tid i fjor. På den andre siden går erkerival Finansavisen tilbake med 1.000 lesere og har nå 85.000 lesere.

Dagsavisen mister 5.000 lesere til 94.000 lesere på papir. Dermed er avisen så vidt større en Klassekampen som i perioden har tiltrukket seg 11.000 nye lesere og leses i perioden av 89.000 lesere.

Utenfor Oslo

Bak riksavisene VG og Dagbladet er det papiravisene i Bergen som taper flest lesere. Bergens Tidende taper 3,5 prosent fra 224.000 til 216.000 lesere. Konkurrenten Bergensavisen går ned åtte prosent fra 73.000 til 67.000 lesere i snitt på alle utgaver.

Det siste året har det vært mye bråk rundt omleggingen i Østlandets Blad. Det synes også på lesertallene. Avisen går ned 11 prosent fra 27.000 til 24.000 lesere på papir.

Nederst på denne siden finner du alle lesertallene.