Åsa Linderborg blir journalist i Aftonbladet etter ti år som avisas kulturredaktør. Foto: NTB scanpix
Åsa Linderborg blir journalist i Aftonbladet etter ti år som avisas kulturredaktør. Foto: NTB scanpix

Går av som kulturredaktør med følelsesladd innlegg:
– Vi må krangle om kulturen

Åsa Linderborg går av etter ti år.

Publisert   Sist oppdatert

Aftonbladets profilerte kulturredaktør Åsa Linderborg går av etter ti år i jobben, melder avisa selv.

Linderborg blir «senior reporter» i samme avis, og forteller at planen aldri var å inneha stillingen så lenge.

– Da jeg begynte, sa jeg at jeg skulle sitte i fem år. Etter syv år be jeg om å få gå av siden jeg ikke syntes at jeg lærte meg noe mer og fordi jeg måtte bruke så mye tid på annet enn å skrive, men jeg ble overtalt til å fortsette, sier hun til avisa.

– Kultursidene gir særpreg

Utenfor Sverige er Linderborg kjent som forfatter av den selvbiografiske oppvekstromanen «Meg eier ingen».

I et langt innlegg om sin tid i Aftonbladet og kulturjournalistikk generelt, skriver Linderborg at når alle aviser kan dele samme nyhet på to minutter, blir kultursidene det som gir en avis sitt særpreg.

– Jeg forstår om mange kulturskribenter lurer på deres innsats er verdt når et utspill på Twitter får uendelig mye større gjennomslag enn komplekst vevde tanker. Når klikkjaktens sug etter dramatikk blir en akutt trussel mot den spesialiserte anmeldervirksomheten, skriver hun.

– Men ikke fortvil! Det foregår en allmenn forråelse, bevegelse mot overfladiskhet og fordumming, men det vokser også fram en ny generasjon lesere, i alle aldre, som krever ettertenksomme svar på vanskelige spørsmål.

Etterlyser krangler

Men Linderborg noterer seg også at hun stadig sjeldnere ser at kunstneriske verker skaper debatt i dagens svenske kulturoffentlighet.

– De fleste kultursidedebatter begynner med at noen har sagt noe på Twitter eller uttrykt noe skandaløst i en lederartikkel. Det er ikke alltid uviktig, men hvorfor skaper ikke lenger våre kunstneriske uttrykk idékritiske tolkninger som fører til diskusjon?

Senere i teksten konkluderer hun om nøkkelen for kulturkritikkens overlevelse:

– Hvis vi virkelig synes kultur er relevant, må vi krangle om den.