Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal og andre aksjonærer kan glede seg over utviklingen for Schibsted-aksjen på Oslo Børs. Arkivfoto: Kathrine Geard

Fire millioner rikere

Rekordnivå for aksjekursen gir Schibsteds ledelse mulighet til å cashe inn store gevinster.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted Media Group legger fredag fram regnskapet for årets andre kvartal. Investeringene i nettbaserte rubrikktjenester i nye markeder bidro til å svekke regnskapstallene for første kvartal. Aksjekursen til Norges største mediekonsern har imidlertid økt kraftig det siste året, og spesielt de siste ukene (se kurve til høyre).

Sluttkursen for Schibsted-aksjen på Oslo Børs mandag, på rekordhøye 286,40 kroner, innebærer en økning på 21,6 prosent hittil i år. Aksjen var oppe i noteringer på 287,60 kroner. Omsetningen av Schibsted-aksjen på Oslo Børs beveget seg tirsdag på et litt lavere nivå enn dagen før.

Oppdatert: På slutten av børsdagen tirsdag steg Schibsted-aksjen til nok en rekord med sluttkurs 287,30 kroner.

All time high

4. januar i år, med kurs 253,40 kroner passerte Schibsted-aksjen all time high siden mediekonsernet ble børsnotert i 1992. Den tidligere rekorden ble satt 8. mai 2007, i forkant av finanskrisen, med 251,08 kroner. I løpet av 2013 har kursen nådd ytterligere nye høyder.

Det hører med i bildet at Schibsted-aksjen ble splittet i forbindelse med en aksjeutvidelse i juni 2009, i kjølvannet av finanskrisen. Ansatte fikk kjøpe tre nye aksjer for hver femte gamle, med tegningskurs 34 kroner per aksje.

Den positive utviklingen medfører at aksjonærene sitter på stadig større private verdier. Det samme også konserntoppene. De nyter godt av rabatterte kjøp og tildelinger av Schibsted-aksjer, i tråd med konsernets tidligere opsjonsprogram og nåværende prestasjonsbaserte aksjekjøpsprogram.

De øverste sjefene i Schibsted kan glede seg over følgende tall (antall aksjer/dagens verdi i millioner kroner basert på mandagens sluttkurs):

Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef:
29.040/8,31
Trond Berger, konserndirektør:
20.824/5,96
Sverre Munck, konserndirektør:
20.239/5,79
Didrik Munch, konsernsjef Schibsted Norge:
5.169/1,48
Raoul Grünthal, konsernsjef Schibsted Sverige:
9.418/2,70

Pluss 4,1 millioner               

Ryssdal har, basert på samme antall aksjer som han eide ved årsskiftet (17.793) en papirgevinst på 905.664 kroner. Konsernsjefen er blitt tildelt 11.247 nye aksjer i løpet av året. Hans private portefølje av Schibsted-aksjer har dermed økt sin urealiserte verdi fra 4,2 til 8,3 millioner kroner siden nyttår, som følge av kursutviklingen og årets tildelinger.

Trond Bergers beholdning av Schibsted-aksjer har på samme vis økt med 3,3 millioner kroner, Sverre Munchs med 1,6 millioner, Didrik Munchs med 0,58 millioner og Raoul Grünthals med 1,7 millioner.

Berger, som er konserndirektør for økonomi og finans, sier til Journalisten at konsernledelsen av prinsipp ikke kommenterer markedsutviklingen for Schibsted-aksjen.

Deltakerne i Schibsteds aksjekjøpsprogram kan ikke realisere alle aksjene sine etter eget ønske. Det er knyttet en rekke betingelser til kjøpene.

Vi tar også med de to norske ansatterepresentantene i Schibsteds konsernstyre, som begge eier samme antall aksjer som ved årsskiftet:

Anne-Lise von der Fehr (VG):
201/57.566 kroner
Gunnar Kagge (Aftenposten):
259/74.178 kroner

30,9 milliarder

Mandagens sluttkurs betyr at markedet verdsetter Schibsted-konsernet til 30,9 milliarder kroner. Det er 5,5 milliarder kroner mer enn ved siste årsskifte.

I mars spådde Fondsfinans at Schibsted-aksjen ville stige til nye høyder på grunn av konsernets sterke posisjon i rubrikkmarkedet. Selv om opplaget av papiravisene fortsetter å falle så vil dette “mer enn oppveies av veksten på nett”, mente meklerhuset.

Schibsted ekspanderer stadig sin internasjonale, nettbaserte rubrikkvirksomhet, som i mange år har vært en viktig inntektskilde. I første kvartal kom 45 prosent av konsernets inntekter og 63 prosent av driftsresultatet fra online-virksomheten.

45 prosent på driften

Schibsted har offentliggjort planer om å bruke 500 millioner kroner i år på å bygge ut nettsteder etter modell av Finn.no, Blocket.se og Leboncoin.fr i andre land, som Malaysia og Brasil.

Schibsteds nettbaserte rubrikktjenester inkluderer Leboncoin.fr, som er blant topp fire av Frankrikes ti mest besøkte nettsteder. Leboncoin.fr oppnådde en driftsmargin på hele 70 prosent i første kvartal i år.

5. juli offentliggjorde konsernet at det var blitt enig med sin spanske partner Primerama om å kjøpe deres 23,8 prosent av Anuntis Segundamano, det ledende online rubrikk-selskapet innenfor torget-annonser, biler og eiendom i Spania. Etter transaksjonen vil Schibsted eie 100 prosent av Anuntis Segundamano.

Samarbeider i Sveits

11. juli ble det kjent at  Schibsted og Swiss Media Group Tamedia slutter å konkurrere og forener krefter i det sveitsiske markedet for henholdsvis rubrikk- og bilannonser. De to selskapene vil eie 50 prosent hver av aksjene i de to nettjenestene.

– Vi tror at Schibsteds globale potensial innen nettbaserte rubrikktjenester er betydelig undervurdert, het det i en analyse fra det verdensomspennende sveitsiske bank- og finansselskapet USB AG 5. juli, gjengitt av det amerikanske nyhetsbyrået Bloomberg.

Ifølge USB AG er det ventet at Leboncoins vekst vil akselerere, spesielt hvis Schibsted får lov til å utvide sin virksomhet på det franske annonsemarkedet for fast eiendom.

UBS økte sitt 12-måneders prismål for Schibsted-aksjen fra 285 til 315 kroner og beholdt sin kjøpsanbefaling, ifølge Bloomberg.

Powered by Labrador CMS