Kritikk mot Adresseavisen
Felt for ikke å oppgi pressemelding som kilde.
Det var Carl-Erik Grimstad som klagde inn avisen i forbindelse med en omtale av en ny bilmodellen fra Audi. Klager mener at saken er avskrift av en pressemelding.
Adresseavisen avviser klagen til tross for at de erkjenner at saken baserer seg på en pressemelding.
Pressens faglige utvalg (PFU) felte avisen med kritikk. Men den kom etter at utvalget hadde brukt mye tid på å diskutere saken. Sekretariatet innstilte på brudd på god presseskikk, men flere mente det var for strengt. Blant annet fordi mye av innholdet i pressen baserer seg på nettopp pressemeldinger.
Strengt
– Min første konklusjon er at det her er rimelig greit. Slikt finner man mye av på bilsidene og i bilbladene. Man finner lett bearbeide pressemeldinger i alle typer medier, sa Kirsti Nielsen, som sitter i utvalget som representant for redaktørene.
Allmennhetsrepresentant Eva Sannum og utvalgsleder Hilde Haugsgjerd var blant de som var enig i at innstillingen var for streng.
– Det er en sak som absolutt oppfyller nyhetskriteriet. Nye bilmerker er noe veldig mange mannlige lesere er interessert i. Det som står i saken er stort sett tekniske og kontrollerbare ting. Det står ingenting om kjøreegenskaper eller at den er familievennlig, sa Haugsgjerd.
Troverdighet
Generalsekretær Per Edgar Kokkvold opplyste at også sekretariatet hadde vært i tvil om hva de skulle falle ned på, men at det her var riktig å markere en grense.
– Jeg mener det har begynt å sløves i forhold til tekstreklame. Jeg er opptatt av at det ikke sløves på dette punktet fordi troverdigheten er det vi lever av på lang sikt, sa Kokkvold.
– Her kan vi sette ned en markør og si, «la oss skjerpe oss litt i redaksjonene» når vi henter ut materiale fra pressemeldinger. I det minste kan man opplyse at det kommer fra en pressemelding.
Referanse
Journalistrepresentant Alf Bjarne Johnsen ønsket å gå enda lenger enn Kokkvold.
– Jeg syns det er all grunn til å følge opp Grimstad her. Jeg mener man skal felle. Tekstreklameplakaten er en veileder, og det er ikke teknisk, juridisk eller publisistisk vanskelig, sa Johnsen, og viste til plakaten.
Punkt seks slår fast at «dersom redaksjonen publiserer tekst, bilder, grafikk, lyd- eller videoopptak som er hentet fra PR-materiell, skal det gjøres oppmerksom på dette.»
Kompromiss
Journalistkollega Martin Riber Sparre tok også til orde for fellelse, men inviterte til et kompromiss.
– Jeg stiller meg bak konklusjonen om at det er brudd på god presseskikk. Men dersom utvalget kommer fram til kritikk kan jeg være med på det. Det viktigste for meg er at dette ikke slipper unna. For hva slags signal vil det være? spurte Sparre.