Misnøye med nettmålingene

Mener TNS’ gamle verktøy var langt bedre enn det nye.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Litt over ett år etter at TNS lot verktøyet Metrix forsvinne inn i historien og erstattet det med tyske Scores er det mange misfornøyde brukere i den norske nettbransjen.

TNS Gallups måleverktøy Scores er verktøyet som måler trafikken til mediene som er med på den offisielle rangeringen topplisten etter at de vant anbudet på vårparten 2009. Da systemet ble lansert i februar i fjor, skapte det kaos og misnøye fordi det leverte feil tall. Den gang garanterte avdelingsleder Harald Kittelsen forbedringer.

Svakt

Men alt er ikke slik det skal.

– Det imponerer ikke særlig. Det som skulle gi oss et løft i analysen gjør ikke det. Nå må man vente tre minutter på små analyser, og det er ikke bra, sier E24s sjefredaktør Per Valebrokk. Han mener programmet bærer preg av at TNS Gallup er i en monopolsituasjon i det norske nettmarkedet. Han sier videre at Scores ikke når franske Xiti til ankelen, verken på leveringstempo eller i bredden av analysemuligheter.

Mandag skriver Valebrokk i en epost at; «klokken er 10.45 og jeg aner fremdeles ikke hvor stor trafikk vi hadde forrige uke.»

Usikre

I en av landets største nettaviser er man heller ikke særlig imponert. Kanalsjef Jon Reidar Hammerfjeld i Dagbladet sier at de generelt ikke er fornøyd med dagens løsning.

– Den er tung og bruke og vi får ikke enkelt tak i de oversiktene vi skulle hatt. I tillegg er vi usikre på om tallene vi får ut er korrekte. Om man søker på ulike måter, får man ulike tall.

– Vi vet ikke om det er fordi vi bruker det feil, eller om det er systemet som ikke er godt nok. Personlig hadde jeg langt bedre oversikt i Gallups forrige system

Monopol

Terje Johansen i Aller Internett forteller at de her heller ikke er fornøyd med TNS Scores. Til det er programmet altfor tregt, han er enig med Hammerfjeld og Valebrokk i at det tar for lang tid å hente ut rapporter. Johansen legger til at systemet også er ustabilt og har et virkelig dårlig brukergrensesnitt.

– Først og fremst er akkumuleringen av data tregere enn det var i det forrige systemet. Det burde vært motsatt, sier han. – Og så er brukergrensesnittet for knølete.

Johansen sier at han i utgangspunktet var skeptisk til at TNS Gallup skulle beholde sitt monopol på nettmålingene i Norge med tanke på historikken. Han mener TNS også før ikke leverte varene. Johansen mener bransjen burde spørre seg om det var rett å gi dem denne muligheten.

Sverige

Fra hans ståsted ville det vært mer riktig å gjøre som i Sverige.

– Det er riktignok en mer kostbar innsamling, men der har flere selskaper blitt sertifiserte leverandører av tallene. Disse har felles metodikk og så bygges topplistene ut fra tallene de leverer inn. Det er dyrere, men en mye bedre måte å samle inn informasjon på. Når det er sagt så synes jeg servicen fra TNS er god, det er hyggelige folk som står på selv om systemet er dyrt og dårlig.

Tilbakemeldinger

Digitalsjef Geir Engen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) forteller at de har fått tilbakemeldinger fra enkelte av medlemsbedriftene om at det i noen perioder har gått treigt på Scores. Da har TNS svart med nye servere og oppgraderinger for at det skal gå kjappere å få ut analysen.

– Når det gjelder uketallene er det korrekt at de foreligger sent. Det hadde vi møte med TNS for noen uker siden, og vi signalisert at vi ønsket at disse skal være ferdig mandag morgen. Dette jobbes det med nå.

Når det gjelder den svenske modellen forteller Engen at den ble vurdert, men det ble konkludert med at det beste var å få tallene fra en leverandør med et felles måleverktøy.

– For det vil være avvik selv om det er samme grunnlag. Da TNS byttet ut Metrix til fordel for Scores, så ble det endringer i tallene.

Da leverandøren av tall ble vurdert for to år siden, var det i alt sju tilbydere. TNS ble valgt på grunnlag av kvalitet og pris. Våren 2013 er kontrakten igjen på anbud.

Powered by Labrador CMS