MORGENRUTINEN:

– Det er forskjell på å tenke jobb og å jobbe. Tror hodet har godt av passiv tid og skjermfri, sier Jan Thoresen, toppsjef i Scandinavia Online.
– Det er forskjell på å tenke jobb og å jobbe. Tror hodet har godt av passiv tid og skjermfri, sier Jan Thoresen, toppsjef i Scandinavia Online.

Sol-sjefen forsøker ha en sunn balanse mellom jobb og familie. – Lenge siden jeg slutta med backseat-driving av fronten

Jan Thoresen tror på skjermfri.

Publisert Sist oppdatert

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.

Jan Thoresen er administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Scandinavia Online som driver sol.no, vi.no, elbil24.no og kode24.no.

Her kan du lese flere Morgenrutinen.

– Kaffe eller te?

– Bialettikannen virker ikke på induksjon, så det blir presskannekaffe med havremelk.

– Hva har du på nattbordet?

– Nå prøver jeg å lese novellesamlingen Den uovervinnelige sommer av Albert Camus og later som om det er Hamsun og at sommeren aldri skal ta slutt. Fant den på Nye Deichmanske. Lenger ned i bunken ligger Army of None: Autonomous Weapons and the Future of War av Paul Scharre. Robotiseringen av militære angrep er noe av det mest skremmende kunstig intelligens kan brukes til. Leste nettopp ut en elendig bok om AI i journalistikken: Newsmakers - Artificial Intelligence and the Future of Journalism av Franscesco Marconi, et oppgulp av selvfølgeligheter. Snart ferdig med å lese om AI merker jeg.

– Når om morgenen starter hodet å tenke jobb, og hvilke medier må du innom?

– Det er forskjell på å tenke jobb og å jobbe. Tror hodet har godt av passiv tid og skjermfri. Impulsene, den kritiske tenkningen, ideene og motstanden kommer ofte fra andre steder enn jobben. Jeg er opptatt av lokalaviser som forstår hva som er en god sak. Som Lofotpostens krimsaga om statuen i parken i Henningsvær sentrum eller estetikkdebatten i Tidens Krav om forfallet i Kristiansund sentrum og Steinkjeravisa som skriver om boligutviklingen i det nedlagte gruvesamfunnet i Malm. Det er gull over alt i lokalavisene og nisjeavisene i Norge.

– Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?

– Sånn blir du immun mot korona

– Hva er ditt beste tips for å finne gode saker?

– Stille spørsmålet «Hvorfor det?» til alle svar du hører og til alt du ser. Snakke med folk.

– Hva er den tynneste saken du noen gang har laget, og hvorfor ble den likevel publisert?

– Brukte et par uker på å rulle opp nynazistmiljøet i Hokksund for Aftenposten og fikk en heftig enspalter for det. Ble nok publisert i ren sympati med journalisten.

– Om du kunne velge hvem som helst, hvem har du mest lyst til å intervjue ansikt til ansikt, og hvorfor?

– Jeg hadde en hel frokost på Grand Hotell i Oslo alene med Larry Page i 2002. Det var det mest intelligente intervjusamtalen jeg har hatt. Google var nærmest ukjente da. Ville likt å diskutere hans perspektiver på nytt nå etter at de tok over verden.

– Hva er din viktigste egenskap som journalist, og hvordan bruker du den?

– Jeg er nysgjerrig, tør å stille de viktige spørsmålene og gir meg ikke så lett.

– Hva er det gøyeste eller rareste du har opplevd i jobben?

– Det var ganske rart å ligge i skjul bak en busk langs en landevei i Gujarat i Pakistan for å sende over manus til Dagbladet med rådyrt satellitt utstyr som vi ikke ville skulle bli stjålet. Vi måtte sove med væpnede vakter på bygda. Trygghet er noe man tar for gitt i Norge, men oppdager verdien av når man reiser.

– Hvilket journalistisk arbeid inspirerte deg sist, og hvorfor?

– Jeg er bare så utrolig inspirert og stolt av arbeidet som gjøres i selskapet jeg leder. Desken på Sol.no har hatt en trafikkøkning på 58 prosent etter korona. Og vi leverer utrolige resultater fra hjemmekontor på kode24.no, elbil24.no og vi.no hver dag.

– Hva er den største utfordringen akkurat nå, for mediebransjen generelt og der du jobber?

– Den største utfordringen er videre satsning på innovasjon i en tid der tradisjonelle annonseinntekter stanger i taket og jakte penger på klubber, betaltjenester, innlogging og video. Det å huske at vi ikke konkurrerer i mediemarket. Vi konkurrer med alle som leverer tjenester til leserne våre.

– Hva kan journalister og mediehus gjøre for å bedre tilliten til de redaksjonelle mediene?

– Ikke løpe i flokk, unngå polarisering av debatter og jakte sannheten i midten.

– Hvilket bilde eller video fikk deg sist til å stoppe opp?

– Direktesendingen av Kamala Harris sin tale da hun stilte som kandidat som visepresident i USA. Da fikk jeg troen på at USA kan bli et normalt land igjen.

– Når logger du av for kvelden?

– Jeg forsøker ha en sunn balanse mellom jobben og familien. Det gjelder særlig oss som jobber i 24 timers-media. Det er lenge siden jeg slutta med backseat-driving av fronten. Det blir vi bare dårligere av.

Powered by Labrador CMS