Fra venstre sitter redaksjonsassistent Ingrid Skovdahl, nisjeredaktør for helse Silje Sjursen Skiphamn, og nisjeredaktør for EU/EØS Christina Kullmann Five.Foto: Morgane Fauconnier
Altingets første måneder: – Vi har nådd betydelige mengder lesere
Journalisten besøkte Altinget for å oppsummere oppstarten.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det er snart tre måneder siden Altinget åpnet dørene og lanserte
sin politiske nettavis. Journalisten møter ansvarlig redaktør Veslemøy Østrem i
Altinget-lokalene i øverste etasje på hjørnet av Akersgata og Grensen. Nisjeredaktører, journalister og kommersiell avdeling sitter på plass langs de solfylte store vinduene med utsikt
over takene i Oslo sentrum som er dekket av et tynt lag med snø.
Herfra kan en se både Stortinget og Rådhuset. Østrem peker mot
et hvitt bygg like ved Stortinget.
– I det vinduet har Høyres Michael Tetzchner kontor, vi kan
nesten følge med på ham her vi sitter, sier Østrem med et
hint av ironi i stemmen.
– Er det spionering på politikere som foregår her?
Østrem svarer med en mild, men usjenert latter. Altinget trenger ikke å ta frem
kikkerten i bokstavelig forstand for å følge med på det som beveger seg i norsk
politikk. Redaktøren sier at debuten til Altinget har gått over all forventning.
– Det ser ut som en avis og føles som en avis, og
da er det vel en avis. Jeg føler at vi veldig fort har blitt til det vi skal være,
sier Østrem.
– Imponert over medarbeiderne
– Vi skal selvfølgelig utvikle oss videre, men det
oppleves som at vi har klart å bringe Altingets ideer til Norge og etablert oss,
fortsetter redaktøren.
Det siste året har Østrem jobbet tett med Altingets søsterpublikasjoner
fra Danmark og Sverige, der konseptet Altinget allerede har eksistert i flere
år.
– Jeg startet å diskutere Altinget i Norge med de
danske eierne i vinter, og føler jeg har fått tid til å fordøye og tenke godt ut
hvordan dette prosjektet skulle bli.
Det er ikke lenge siden Østrem satt med Marius Zachariasen,
kommersiell direktør i Altinget, på et lite kontor på 16 kvadrat og jobbet
intensivt med å starte opp nettavisen fra bunn av.
Østrem nevner flere punkter som hun satte fokus på i oppstartsperioden:
Hvor er det sprengkraft, hvem er brukerne og hva etterspør de, hva er
konkurransebildet blant andre nisjeaviser?
En viktig del av arbeidet i starten var dessuten å
rekruttere nye medarbeidere til avisens fem nisjer: Løvebakken, Helse, Klima og
energi, Arbeidsliv og EU/EØS.
– Hadde jeg ikke funnet de beste folka til
nisjene, så hadde det ikke blitt en bra avis. Jeg er veldig imponert over
medarbeiderne mine. Mange av dem hadde sin første arbeidsdag for knapt to måneder
siden. Det har vært en veldig god start, sier Østrem.
Annonse
Altinget-blikket
I dag har Altinget elleve redaksjonelle medarbeidere, i tillegg staben i markedsføring, salg og annonse.
Siden oppstart har medarbeiderne startet kursen mot en felles redaksjonell identitet, det
såkalte Altinget-blikket, forklarer Østrem og beskriver et nøkternt, tydelige, analytisk
preg på løpende nyhetshendelser om norsk og europeisk politikk.
– Vi snakker mye om slow-news, ikke fordi vi skal
komme tre dager senere med en nyhet, men fordi vi tenker at det er viktig å
puste med magen og tenke godt over hva vi ønsker å bringe eller tilføye en
nyhetssak.
Østrem sier hun har blitt kritisert av andre medier for å selv ha kritisert andre mediers politiske journalistikk.
– Det har ikke vært meningen å kritisere andres journalistiske profil. Vi
ønsker bare å være en avis der man kan få hele resonnementet og ikke bare kule-punktene fra politikernes kommunikasjonsfolk.
Vi mener vi kan være et godt komplement til andre aviser og bidra til å videreutvikle politisk journalistikk.
Et godt arbeidsmiljø
Østrem tar med Journalisten med på en rundtur i
redaksjonslokalet for å ta en hilserunde med alle i staben. Medarbeiderne
sitter fordelt ved store kontorpulter langs vinduene. Det er to farger som går igjen i
lokalene: rødt og blått – et symbol på deres partipolitiske uavhengighet,
forklarer Østrem.
Redaktørene, journalistene og markedsfolkene snakker
begeistret om jobben de har utført de siste to månedene, og ikke minst det gode
arbeidsmiljøet de nå er en del av.
Redaksjonen spiser lunsj sammen hver dag, og i dag er det den ansvarlige redaktøren som har ansvar for å dekke på, skjære
brødskiver, koke te og sette ut pålegg. Hun er litt sent ute med
lunsjforberedelsene. Redaksjonen skulle egentlig spise for ti minutter siden, og
flere nevner at de begynner å bli svært sultne.
Østrem får et par hjelpende hender
til å sette frem alt, og medarbeiderne samler seg og begynner å spise. Det er
trangt rundt bordet, og noen må finne seg i å stå enn så lenge.
– Vi har en slags gründerkultur her. Vi er som en
liten familie. Det har vært utrolig hyggelig å jobbe sammen, sier Østrem.
Stemningen er ekstra lystig i dag, og det skravles godt på kjøkkenet. Etter arbeidsdagen i dag skal Altinget-stabelen ha sitt første
julebord sammen. Svigermoren til digital markedsfører i Altinget, Ada Hoff, er
italiensk og har lært henne å lage hjemmelaget pasta. I dag skal Hoff og svigermor lære bort
pasta-ferdighetene sine til resten av gjengen, mens lead researcher Magnus
Akselberg Iversen står ansvarlig for desserten. Det blir tiramisu, sier han fornøyd.
Annonse
– Høye ambisjoner
– Hva er den største utfordringen med å starte en
ny avis?
– Vi har veldig høye ambisjoner og ofte skulle jeg
ønske at vi kunne gjøre alt samtidig og hatt flere nisjer allerede fra start.
Da gjelder det å være tro til de nisjene vi har, være fornøyde selv om vi har begrensninger, og akseptere at det er saker vi ikke rekker å lage, svarer Østrem og videre:
– Det er også en utfordring at vi
alle er nye. Alt skal læres – vi skal ha nye systemer og vi skal bli kjent med
hverandre. Men det har mest av alt vært gøy og inspirerende.
Når det gjelder antall lesere og abonnenter er Østrem hemmelighetsfull. Hun har ikke konkrete tall å komme med ennå, sier hun, men antall
lesninger er høyere enn forventet på dette punktet, deler hun.
– Vi har nådd betydelige mengder lesere. Vi har
blitt møtt med utrolig stor velvilje og nysgjerrighet fra de lesersegmentene vi
har ønsket å nå ut til.
– Vi opplever daglig at det kommer meldinger fra
stortingspolitikere som ønsker å diskutere, bidra, eller sende inn
debattinnlegg til oss. Mange saker har havnet hos Dagsnytt18 eller andre debattspalter. Det betyr at vi oppfattes som relevante allerede nå.
Oppsiktsvekkende meningsmåling
I slutten av november publiserte Altinget
sin første politiske meningsmåling i samarbeid med ABC Nyheter og Opinion. Denne viste en
av de mest dramatiske tilbakegangene for Senterpartiet i norsk politisk historie.
– Tallene som kom frem var helt
oppsiktsvekkende. Det ble dermed en referansemåling som mange fremdeles
siterer oss på. Vi kan jo ikke regne med å få slike målinger hver gang, men det
er kjekt å se at vi har klart å etablere disse meningsmålingene fra starten av.
– Hva er målet deres videre?
– At alle nisjene skal være bærekraftige og at vi
skal kunne bygge flere nisjer. Der regner vi med at vi kan bygge opp i løpet av neste år.
Vi skal se hvordan verdenssituasjonen ser ut og om vi blir påvirket av det, men foreløpig
ser det lovende ut, avslutter Østrem.