Fra venstre sitter redaksjonsassistent Ingrid Skovdahl, nisjeredaktør for helse Silje Sjursen Skiphamn, og nisjeredaktør for EU/EØS Christina Kullmann Five.

Altingets første måneder: – Vi har nådd betydelige mengder lesere

Journalisten besøkte Altinget for å oppsummere oppstarten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er snart tre måneder siden Altinget åpnet dørene og lanserte sin politiske nettavis. Journalisten møter ansvarlig redaktør Veslemøy Østrem i Altinget-lokalene i øverste etasje på hjørnet av Akersgata og Grensen. Nisjeredaktører, journalister og kommersiell avdeling sitter på plass langs de solfylte store vinduene med utsikt over takene i Oslo sentrum som er dekket av et tynt lag med snø.

Herfra kan en se både Stortinget og Rådhuset. Østrem peker mot et hvitt bygg like ved Stortinget.

– I det vinduet har Høyres Michael Tetzchner kontor, vi kan nesten følge med på ham her vi sitter, sier Østrem med et hint av ironi i stemmen.

– Er det spionering på politikere som foregår her?

Østrem svarer med en mild, men usjenert latter. Altinget trenger ikke å ta frem kikkerten i bokstavelig forstand for å følge med på det som beveger seg i norsk politikk. Redaktøren sier at debuten til Altinget har gått over all forventning.

– Det ser ut som en avis og føles som en avis, og da er det vel en avis. Jeg føler at vi veldig fort har blitt til det vi skal være, sier Østrem.

– Imponert over medarbeiderne

– Vi skal selvfølgelig utvikle oss videre, men det oppleves som at vi har klart å bringe Altingets ideer til Norge og etablert oss, fortsetter redaktøren.

Det siste året har Østrem jobbet tett med Altingets søsterpublikasjoner fra Danmark og Sverige, der konseptet Altinget allerede har eksistert i flere år.

– Jeg startet å diskutere Altinget i Norge med de danske eierne i vinter, og føler jeg har fått tid til å fordøye og tenke godt ut hvordan dette prosjektet skulle bli.

Det er ikke lenge siden Østrem satt med Marius Zachariasen, kommersiell direktør i Altinget, på et lite kontor på 16 kvadrat og jobbet intensivt med å starte opp nettavisen fra bunn av.

Østrem nevner flere punkter som hun satte fokus på i oppstartsperioden: Hvor er det sprengkraft, hvem er brukerne og hva etterspør de, hva er konkurransebildet blant andre nisjeaviser?

En viktig del av arbeidet i starten var dessuten å rekruttere nye medarbeidere til avisens fem nisjer: Løvebakken, Helse, Klima og energi, Arbeidsliv og EU/EØS.

– Hadde jeg ikke funnet de beste folka til nisjene, så hadde det ikke blitt en bra avis. Jeg er veldig imponert over medarbeiderne mine. Mange av dem hadde sin første arbeidsdag for knapt to måneder siden. Det har vært en veldig god start, sier Østrem.

Nisjeredaktør for helse, Silje Sjursen Skiphamn, jobber ved kontorplassen sin. Fra Altinget kan en se over store deler av Oslo sentrum.

Altinget-blikket

I dag har Altinget elleve redaksjonelle medarbeidere, i tillegg staben i markedsføring, salg og annonse.

Siden oppstart har medarbeiderne startet kursen mot en felles redaksjonell identitet, det såkalte Altinget-blikket, forklarer Østrem og beskriver et nøkternt, tydelige, analytisk preg på løpende nyhetshendelser om norsk og europeisk politikk.

– Vi snakker mye om slow-news, ikke fordi vi skal komme tre dager senere med en nyhet, men fordi vi tenker at det er viktig å puste med magen og tenke godt over hva vi ønsker å bringe eller tilføye en nyhetssak.

Ansvarlig redaktør i Altinget Veslemøy Østrem forteller om det såkalte Altinget-blikket: Et nøkternt, tydelige og analytisk preg på løpende nyhetshendelser.

Østrem sier hun har blitt kritisert av andre medier for å selv ha kritisert andre mediers politiske journalistikk.

– Det har ikke vært meningen å kritisere andres journalistiske profil. Vi ønsker bare å være en avis der man kan få hele resonnementet og ikke bare kule-punktene fra politikernes kommunikasjonsfolk. Vi mener vi kan være et godt komplement til andre aviser og bidra til å videreutvikle politisk journalistikk.

Et godt arbeidsmiljø

Østrem tar med Journalisten med på en rundtur i redaksjonslokalet for å ta en hilserunde med alle i staben. Medarbeiderne sitter fordelt ved store kontorpulter langs vinduene. Det er to farger som går igjen i lokalene: rødt og blått – et symbol på deres partipolitiske uavhengighet, forklarer Østrem.

Redaktørene, journalistene og markedsfolkene snakker begeistret om jobben de har utført de siste to månedene, og ikke minst det gode arbeidsmiljøet de nå er en del av.

De ansatte i Altinget roterer på å lage felleslunsjer daglig. I dag er det ansvarlig redaktør som skal dekke på.

Redaksjonen spiser lunsj sammen hver dag, og i dag er det den ansvarlige redaktøren som har ansvar for å dekke på, skjære brødskiver, koke te og sette ut pålegg. Hun er litt sent ute med lunsjforberedelsene. Redaksjonen skulle egentlig spise for ti minutter siden, og flere nevner at de begynner å bli svært sultne.

Østrem får et par hjelpende hender til å sette frem alt, og medarbeiderne samler seg og begynner å spise. Det er trangt rundt bordet, og noen må finne seg i å stå enn så lenge.

– Vi har en slags gründerkultur her. Vi er som en liten familie. Det har vært utrolig hyggelig å jobbe sammen, sier Østrem.

Stemningen er ekstra lystig i dag, og det skravles godt på kjøkkenet. Etter arbeidsdagen i dag skal Altinget-stabelen ha sitt første julebord sammen. Svigermoren til digital markedsfører i Altinget, Ada Hoff, er italiensk og har lært henne å lage hjemmelaget pasta. I dag skal Hoff og svigermor lære bort pasta-ferdighetene sine til resten av gjengen, mens lead researcher Magnus Akselberg Iversen står ansvarlig for desserten. Det blir tiramisu, sier han fornøyd.

Her spiser de ansatte i Altinget lunsj sammen. – Jeg er veldig imponert over medarbeiderne mine. Mange hadde sin første arbeidsdag for knapt to måneder siden. Det har vært en veldig god start, sier Østrem. Her får redaktøren hjelp av Ada Hoff til de siste forberedelsene.

– Høye ambisjoner

– Hva er den største utfordringen med å starte en ny avis?

– Vi har veldig høye ambisjoner og ofte skulle jeg ønske at vi kunne gjøre alt samtidig og hatt flere nisjer allerede fra start. Da gjelder det å være tro til de nisjene vi har, være fornøyde selv om vi har begrensninger, og akseptere at det er saker vi ikke rekker å lage, svarer Østrem og videre:

Marius Zachariasen, kommersiell direktør i Altinget (i midten) har vært en del av Altinget siden starten.

– Det er også en utfordring at vi alle er nye. Alt skal læres – vi skal ha nye systemer og vi skal bli kjent med hverandre. Men det har mest av alt vært gøy og inspirerende.

Når det gjelder antall lesere og abonnenter er Østrem hemmelighetsfull. Hun har ikke konkrete tall å komme med ennå, sier hun, men antall lesninger er høyere enn forventet på dette punktet, deler hun.

– Vi har nådd betydelige mengder lesere. Vi har blitt møtt med utrolig stor velvilje og nysgjerrighet fra de lesersegmentene vi har ønsket å nå ut til.

– ­Vi opplever daglig at det kommer meldinger fra stortingspolitikere som ønsker å diskutere, bidra, eller sende inn debattinnlegg til oss. Mange saker har havnet hos Dagsnytt18 eller andre debattspalter. Det betyr at vi oppfattes som relevante allerede nå.

Lara Rashid er politisk journalist i Altinget. Hun ble hentet fra VG, der hun det siste året har vært trainee. Hun har nylig skrevet en serie med artikler om bindinger i journalistikken som fikk oppmerksomhet i den offentlige debatten.

Oppsiktsvekkende meningsmåling

I slutten av november publiserte Altinget sin første politiske meningsmåling i samarbeid med ABC Nyheter og Opinion. Denne viste en av de mest dramatiske tilbakegangene for Senterpartiet i norsk politisk historie.

­– Tallene som kom frem var helt oppsiktsvekkende. Det ble dermed en referansemåling som mange fremdeles siterer oss på. Vi kan jo ikke regne med å få slike målinger hver gang, men det er kjekt å se at vi har klart å etablere disse meningsmålingene fra starten av.

– Hva er målet deres videre?

– At alle nisjene skal være bærekraftige og at vi skal kunne bygge flere nisjer. Der regner vi med at vi kan bygge opp i løpet av neste år. Vi skal se hvordan verdenssituasjonen ser ut og om vi blir påvirket av det, men foreløpig ser det lovende ut, avslutter Østrem.

Powered by Labrador CMS