Som første ledd i den kommersielle satsningen har Altså fått i havn en samarbeidsavtale med Nasjonalmuseet, forteller redaktør Ida Eliassen-Coker.
Foto: Marte Vike Arnesen
Altså har landet sin første annonseavtale etter økonomisk krise i høst
Planlegger å søke pressestøtte i 2024, forteller redaktøren.
I fjor høst sendte magasinet Altså ut en krisemelding om at bedriften sto i fare for å gå konkurs.
Etter en kampanje som blant annet besto av salg av kunstkalendere, i tillegg til en massiv mobilisering fra leserne, klarte magasinet seg gjennom krisen.
Altså ligger an til å klare seg økonomisk også i år, melder sjefredaktør og gründer Ida Eliassen-Coker i en pressemelding.
– Erfaringen fra i høst er at vi trenger flere inntektsstrømmer, sier hun.
Som første ledd i den kommersielle satsningen har magasinet fått i havn en etterlengtet samarbeidsavtale med Nasjonalmuseet.
Flere avtaler på gang
Annonser for Nasjonalmuseets nye utstilling med Louise Bourgeois er allerede å se på Altså.no, som tidligere har vært helt uten annonser.
– Nasjonalmuseet har stadig utstillinger som er særlig rettet mot kvinner, eller som tar opp temaer omkring mangfold, inkludering og likestilling. Akkurat det Altså også er opptatt av, sier Eliassen-Coker.
I tillegg til flere avtaler med kommersielle partnere, som er underveis, har magasinet fått flere nye investorer.
Slike samarbeid er med på å sikre den videre driften, forklarer redaktøren.
– Felles for alle vi kommer til å samarbeide med, er at de har verdier vi er stolte av å vise fram, og at de tilfører leserne merverdi.
Søker pressestøtte i 2024
En av årsakene til at Altså havnet i uføret i fjor høst, er annonseblokkeringen fra Facebook og Instagram i 2020. Blokkeringen kom som følge av at magasinet publiserte et bilde av en kvinne med et nakent bryst.
Altså har heller ikke kvalifisert til pressestøtte fordi de ikke oppfyller frekvenskravet.
– Vår økonomiske situasjon er så anstrengt at vi ikke har tid til å vente på endringer i kriteriene. For å etterkomme kravene, er vi nå i prosess med å vurdere en digital løsning der vi kan publisere saker etter den frekvensen som kreves for å få pressestøtte, skrev Eliassen-Coker i et debattinnlegg i Journalisten i høst.
Redaktøren kan nå bekrefte at det er denne prosessen som ligger til grunn for at Altså planlegger å søke pressestøtte i 2024.