Jan M. Moberg.

Kraftig snuoperasjon i TU

I pluss etter nesten 18 millioner i underskudd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For halvannet år siden skiftet Teknisk Ukeblad toppsjef. Tommy Rudihagen ble uenig med styret og forlot skuta. Inn kom Jan M. Moberg som utgiver og administrerende direktør.

Kutt

Kontorstolen rakk knapt å bli varm etter at Moberg tok over, før kuttene kom. I alt ble fem ansatte nedbemannet, blant dem daværende nettsjef Anders Brenna. Og i fjor endret Moberg pensjonsavtalene, med virkning fra nyttår neste år. Da går man over fra en ytelsesbasert til innskuddsbasert ordning.

Nå legger den tidligere Eddasjefen siste hånd på regnskapet som trolig vil glede de to største eierne Tekna og NITO. For mens resultatet viste 17,8 millioner kroner i underskudd i 2009, ligger alt an til et overskudd på 600.000 kroner i fjor.

I samme periode økte omsetningen med seks millioner til 91 millioner.

– Det er ikke bare markedet som løfter oss, men også oppryddingen vi gjennomførte i fjor, sier Moberg.

Flere bein

Ifølge ham kunne overskuddet vært enda større, men TU Media, som er eier bladene Teknisk Ukeblad og Våre Veger i tillegg til 70 prosent av Magnet Media, gjennomførte flere investeringer i fjor.

Dette innebar utgifter til konsulenter, og samtidig ble datamaskiner og annet elektronisk utstyr byttet ut. Disse kostnadene ble tatt på fjorårets regnskap. I tillegg hadde datterselskapet TU Industri og konsernet TU Media et par personalsaker gående. TU Industri, som eier bladene Industrien og Automatisering, gikk i fjor med underskudd.

For hele konsernet ender trolig (det er ikke revisorgodkjent ennå, red.anm.) resultat før skatt med et underskudd på 300.000 kroner for 2010, mot 18,6 millioner i blodrødt året før.

Nå ser Moberg etter muligheter for å bli mindre følsom for svingninger i markedet.

– De ansatte har bidratt sterkt til å løfte oss, men vi trenger flere bein å stå på, sier han. Magnet Media i Bergen, som TU gikk inn for to år siden, leverer allerede én million i overskudd i konkurranse med blant annet Mediaplanet.

Strategi

Strategien i TU skal revurderes, for når man tjener 12 millioner kroner på stillingsannonser i et dårlig år og 70 millioner i et godt, blir det for flyktig.

– Vi må tjene gode penger når markedet er godt, og så må vi være mer på offensiven på salgssiden, sier han.

Moberg mener at TU er blitt mer nyhetsorientert under ansvarlig redaktør Tormod Haugstad, men problemet er at fagbladet er en hemmelig tjeneste, både for annonsørene og leserne. Det blir den neste store jobben. Og kanskje kjøpe noe mer.

Powered by Labrador CMS