Årets bilde 2020 - se alle vinnerne

Knut Egil Wang tok Årets bilde og Anders Hammer er Årets videojournalist. Men flere ble hedret!

Publisert Sist oppdatert

Pressefotografenes klubb har i kveld delt ut 19 priser: 15 fotopriser og 4 videopriser. Dette inkluderer Årets bilde og Årets videojournalist.

Her er alle vinnerne og juryen begrunnelser:

Nyhet Norge

Vinner:

Martin Slottemo Lyngstad, Paragon for Aftenposten:
 Statsministerens korona-år (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: Bildet representerer det absolutt største som skjedde i fjor. Dette er ett minutt over tolv, øyeblikket Norge stenger ned. Bildet har en nerve i seg hvor man ser det politiske lederskapet off guard, på en måte man ikke har gjort før eller siden koronapandemien kom til Norge. Et bilde for historiebøkene.

Nominerte:

Alle foto: Gøran Bohlin / VG

Gøran Bohlin, VG: Her kjemper de for livet (serie, 8 bilder)

Juryens begrunnelse: Et rolig, ærlig blikk inn et sted det har vært vanskelig å få komme til, både for pårørende og journalister. Bildene viser menneske – ne på frontlinjen, de som har stått på i kampen mot korona. De jobber mer, får mindre pauser. Bildet med juletreet på pauserommet gir noe ekstra og viser hva som har blitt ofret, uten å overdramatisere.

Jørgen Braastad, VG: Veien ble borte (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: Bildet har noe ikonisk ved seg. Man ser skalaen og skjønner umiddelbart alvoret. Det er brutalt fotografi som viser årets største nyhetshendelse i Norge utenom korona.

Nyhet utland

Alle foto: Thomas Nilsson / VG

Vinner: Thomas Nilsson, VG: Black Lives Matter-demonstrasjoner (serie, 8 bilder)

Juryens begrunnelse:
 En gjennomført serie uten svake bilder, som viser en av årets viktigste hendelser. Bildene er både estetisk og journalistisk sterke og viser mange aspekter ved demonstrasjonene. En perfekt nyhetsreportasje.

Nominerte:

Alle foto: Afshin Ismaeli / Aftenposten

Afshin Ismaeli, Aftenposten: Brann i Moria-leiren (serie, 7 bilder)

Juryens begrunnelse: Disse bildene gjør en viktig jobb. Fotografen er midt i historien, og vi får følge tett på en enkeltskjebne. Sterkt åpningsbilde.

Amund Bakke Foss, VG: Jenta som overlevde (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: I denne kategorien var det lite håp, det er en trist verden. Libanon har vært igjennom sitt verste år, med eksplosjonen i havna og økonomisk kollaps.

Midt i dette finner denne jenta en tegneblokk og begynner å tegne. Det sier noe om menneskets evne til å fortsette.

Dagligliv Norge

Vinner: Paal Audestad, Aftenposten: Et lite liv (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: En hjerteskjærende og sterk historie. Dette bildet handler om døden, men man er samtidig så midt i livet man kommer. Man forsøker å leve det livet man har fått tildelt så godt man kan. Et ekstremt sterkt bilde av kjærlighet som rommer mye, både konkret og symbolsk.

Nominerte:

Mattis Sandblad, VG: Grenseløs kjærlighet (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: Dette året har handlet om stengte grenser. Dette bildet viser forholdet mellom Norge og Sverige og hvordan svenskene har taklet pandemien i forhold til Norge. Livet går videre. Et bilde man ikke blir ferdig med.

Helge Skodvin, Institute: Gjemmeskole (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: Høy gjenkjennelsesfaktor for alle som har vært hjemme med barn i år. Hvem har ikke følt at de vil gjemme seg under en madrass? Bildet fanger godt følelsen av å gå på veggen, på de kvadratmeterne man har til rådighet.

Sport nyhet

Vinner: Vegard Wivestad Grøtt, Bildbyrån: Verdensrekord (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: Et bilde som rommer det hele. Her settes det verdensrekord foran tomme tribuner. Fotografen må virkelig velge å ta akkurat denne komposisjonen.

Nominerte:

Vegard Wivestad Grøtt, Bildbyrån: Det norske toget (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: Et velkomponert actionbilde som samtidig er estetisk. Det norske toget som kommer tøffende i bakgrunnen. Det sier mye om denne sporten og skinasjonen Norge.

Vegard Wivestad Grøtt, Bildbyrån: Nettsus (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: Et veldig bra actionbilde. Det viser ikke den viktigste nyheten, men bildet er såpass sterkt.

Sport reportasje

Vinner: Rune Sævig, Bergens Tidende: Trening no for tida (serie, 8 bilder)

Juryens begrunnelse: Mye har skjedd i norske garasjer i år. Et utrolig godt gjennomført og velutviklet konsept som er stilrent fotografert. Det er deilig å se så mye energi og sportsglede. Mange fotografer har forsøkt noe som dette i år uten å få det til like bra.

Alle foto Rune Sævig / Bergens Tidende

Nominerte:

Richard Sagen, Adresseavisen: Sprintkongen (serie, 5 bilder)

Juryens begrunnelse: En visuell studie av en langrennsstjerne som er veldig godt laget. Den suverene holdningen er gjennomgående i bildene.

Alle foto: Richard Sagen / Adresseavisen

Knut Egil Wang, Moment for Morgenbladet: Inn på tur (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: Et helt surrealistisk bilde som rommer noe trist og vakkert på samme tid.

Et enkelt fortalt bilde som gir mer jo lenger du ser på det. Skikjørerne er på vei ut av døra i snølandskapet i en stadig varmere verden.

Portrett

Vinner: Marte Vike Arnesen: Teppefall (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: Helt surrealistisk bra. Man ser melankolien i blikket hennes. Alt stenges ned og det synes i bildet. Scenen hun sitter på ble revet. En soleklar vinner.

Nominerte:

Aleksander Nordahl, Dagens Næringsliv: Hvaldimir (enkeltbilde)

Juryens begrunnelse: Alle elsker Hvaldimir. Selv om mennesket normalt veier tyngst i portrettkategorien betyr ikke det at dyr ikke har sin egen personlighet. Det er ikke bare en hval, det er den hvalen som ser oss i øynene her. Den blir menneskelig. Et sterkt møte mellom dyr og menneske.

Espen Rasmussen, VG: De mest sårbare under corona-lockdown (serie, 6 bilder)

Foto: Espen Rasmussen / VG

Juryens begrunnelse: Et prosjekt det er vanskelig å komme utenom. En utrolig mørk serie som viser kostnaden koronatiltakene har hatt på folk.

Alle foto: Lars Martin Hunstad

Åpen klasse

Vinner: Lars Martin Hunstad: Bondetamp (serie, 14 bilder)

Juryens begrunnelse: En fantastisk serie. For – tellinger med dette tema latterliggjør lett, men ikke denne.

Dette er fotografert med en ømhet og varme til tross for det harde og direkte formspråket, som heller får frem den personlige historien som fortelles.

Alle foto: Paul S. Amundsen

Nominerte:

Paul S. Amundsen: Korona-året sett gjennom et varmekamera (serie, 8 bilder)

Juryens begrunnelse: I mars tenkte vi helt annerledes om korona, det var så mye som vi ikke visste. Hvem skulle vi være redde for? Den paranoide følelsen er godt formulert i disse bildene, varmekamera har en god journalistisk begrunnelse som også kan minne om Munchs skrik. Serien er godt redigert, og rytmen er god mellom det blå og det rød. Jo mer vi ser på den, jo sterkere blir den.

Alle foto: Helge Skodvin

Helge Skodvin, Institute: En jungel der ute (serie, 12 bilder)

Juryens begrunnelse: En utrolig godt gjennom – ført serie med bilder som er hylende morsomme. Serien viser hele landet vårt. Juryen elsker absurditeten i bildene og mener det behøves mer humor i både fotojournalistikken og samfunnet. Det har også et snev av korona over seg – det er bare elgen som tør å ta Hurtigruta, ser det ut som.

Dokumentar Norge

Vinner: Knut Egil Wang, Moment: Stillstandsrapport (serie, 8 bilder)

Alle foto: Knut Egil Wang / Moment

Juryens begrunnelse: Denne serien beskriver tilstanden vi alle har vært inne i dette året med humor, varme og medmenneskelighet. Det er ingen koronaserie som holder samme klasse.

Nominerte:

Alle foto: Andrea Gjestvang

Andrea Gjestvang: Fra forelskelse til død (serie, 9 bilder)

Juryens begrunnelse: En helt umulig fotooppgave å løse, som fotografen har gjort med respekt. Det er som om bildene peker ut av bilderammen mot et nærvær eller fravær av noe, utenfor bildet. Det er skapt et rom for betrakteren av bildene til å forsøke å sette seg inn i noe tungt og uvirkelig, som ellers blir abstrakt. Man ser fotografen har brukt god tid på dette.

Monica Strømdahl, Aftenposten: Metamorfose (serie, 10 bilder)

Alle foto: Monica Strømdahl / Aftenposten

Juryens begrunnelse: En magisk og vakker bildeserie som skildrer forholdet mellom ungdom – mene og omgivelsene deres. Bildene bringer tilbake minner av egen ungdom, den boblen man lever i da. Serien er tidløs og allmenn – menneskelig på en måte som er spesielt deilig å se i år.

Dokumentar utland

Vinner: Andre Liohn, Dagens Næringsliv: Covid-19-krisen i Italia (serie, 20 bilder)

Alle foto: Adre Liohn / Dagens Næringsliv

Juryens begrunnelse: Koronaen kom inn i husene våre som et romvesen. En brutal serie som pekte seg klart ut. En klassisk og god reportasje fra det første utbruddet i Europa.

Nominerte:

Alle foto: Kyrre Lien

Kyrre Lien: En europeisk odyssé (serie, 18 bilder)

Juryens begrunnelse: En underlig reise igjennom koronakontinentet. Fotografiene skildrer en opplevelse av en virkelighet som har gått litt i knus, noe fotografen forsøker å finne ut av. Juryen skulle gjerne sett flere bilder, noe man sjelden etterspør. Bildene er preget av og gir et godt inntrykk av denne tidens tomhet og distanse.

Javad Parsa: Langt hjemmefra (serie, 20 bilder)

Alle foto: Javad Parsa

Juryens begrunnelse: Denne serien viser et universelt tema som sier mye om vår tid. Gjenkjennelsesfaktorer som båten på havet og gullkappen gir et fruktbart start – punkt for å se et steg lenger mot alle slags nivåer av reisen som flyktning og migrant. Fotografens skjebnefellesskap med sine subjekter utløser en sterk skildring av en hel diaspora.

Årets nykommer

Vinner: Mario de la Ossa Sætre, student Bilder Nordic: Langt fra - Hjemme

Alle foto: Mario de la Ossa Sætre

Juryens begrunnelse: Juryen har savnet denne tematikken i norsk fotografi. Vi har aldri sett en reportasje om disse arbeiderne, som er så tilstedeværende i samfunnet vårt. En veldig sterk bildeserie.

Årets bilde

Knut Egil Wang, Moment: Stillstandsrapport

Juryens begrunnelse: Årets bilde er et unikt bilde som skildrer den universale følelsen av året 2020: Grått, trist og foran dataen. Man kan se seg selv i den anonyme personen som er avbildet, en person som rommer hele den absurde tomheten, depresjonen og tristessen som samlet utgjør koronaåret. Det har vært mange tragiske enkeltskjebner i år — mange har mistet livet, eller mistet noen de var glad i. Mange har mistet jobbene sine, og fikk verden forandret på den måten. Men vi har alle sammen blitt påvirket på en annen, gjennomgripende måte hvor alt i livene våre er endret. Årets bilde er et ikon for, og snakker til noe dypere i oss som beskriver denne tilstanden som har vært mer eller mindre permanent siden 12. mars i fjor – på hjemmekontorene, på hjemmeskolen, i det private og det offentlige, det fysiske, sosiale og det medmenneskelige.

VIDEO

Nyhetsvideo

Vinner: Fang Yongbin og Kjersti Strømmen, NRK: Kinas fattigdomsbekjempelse bak fasaden

Juryens begrunnelse: En våken og dristig fotograf avdekker den uretten som blir forsøkt fremstilt som idyll av kinesiske myndigheter. Et flott eksempel på at god planlegging i teamet og målrettet arbeid, gir resultat. Reportasjen er blitt et bevis på hvordan Kina forsøker å manipulere utenlandsk presse ved å true sine medborgere til å smile foran kamera.

Nominerte:

Shindar Ali Bed Alkader, Mohammed Alayoubi og Petter Oulie-Hauge, NRK: Ett år etter IS

Juryens begrunnelse: Opprørende reportasje fra et fengsel for IS-krigere som gir oss en alvorlig påminnelse om at dette problemet ikke er løst. Krigerne får et ansikt gjennom hovedkarakteren som er gitt en spennende dramaturgisk utvikling. Juryen tenker at den unike tilgangen til fengselet med kamera kunne vært utnyttet enda bedre fotografisk.

Lars Os, NRK: Black Lives Matter - Minneapolis

Juryens begrunnelse: Videojournalist Lars Os kom som et friskt pust inn i nyhetssendingene fra USA da koronaepidemien rammet. I denne reportasjen er han til stede med kamera i viktige øyeblikk og får skildret hvordan en Black Lives Matter-demonstrasjon utvikler seg til fullstendig kaos. Hendelsene kommenteres direkte på kamera underveis og gir seeren god innlevelse.

Videoreportasje / dokumentar, kort

Vinner: Egil Håskjold Larsen, Yellow Log/Aftenposten: Hvor man vender tilbake

Juryens begrunnelse: «Hvor man vender tilbake» er en film nesten uten ord. I stedet er det bildene som griper tak og suger oss inn i filmens univers, og vi lar oss fascinere av den fåmælte hovedkarakteren og hans trofaste hund. Filmens billedspråk underbygger følelsen av tidløshet i hovedkarakterens tilnærming til naturen, og lar oss reflektere rundt livets ubarmhjertige syklus. Vinnerfilmen er et sjeldent vellykket stykke poetisk fotojournalistikk som berører de grunnleggende spørsmålene i livet.

Nominerte:

Kyrre Lien og Mathias Askeland, Aftenposten/The Guardian: Ulv, ulv!

Juryens begrunnelse: Kortdokumentaren «Ulv, Ulv!» lar oss følge en svært betent og stadig aktuell konflikt i Norge fra to perspektiv. Ved å la oss bli godt kjent med to menn på ulik side av konflikten og deres representative miljø, får vi en dypere forståelse for hvorfor denne konflikten er så vanskelig og berører så mange følelser.

Videoreportasje / dokumentar, lang

Vinner: Anders Hammer, Charlotte Cook, Mark Lukenbill, Bill Ross IV, 
 Cathy Chu og Raymond Lau, Aftenposten/Field of Vision: Do not split

Juryens begrunnelse: I dokumentaren «Do not split» tar Anders Hammer oss med inn i Hongkongs gater og gir oss et unikt innsyn i opprøret mot myndighetene som utspant seg i 2019. Gjennom Hammers nærhet til kildene får vi kjenne på kroppen hvordan det er å være ung student i Hongkong og være redd for å miste sentrale menneskerettigheter når nye lovforslag skal vedtas. Hans modige og godt planlagte arbeidsmetodikk, samt fremragende tilstedeværelse med kamera, er bemerkelsesverdig.

Årets videojournalist

Vinner: Anders Hammer

Juryens begrunnelse: Anders Hammer har i en årrekke oppsøkt konfliktområder ute i verden, og fått fram viktige historier. Hammer er en fremragende representant for norsk fotojournalistikk, og med filmen «Do not Split» beviser han at han kan lage dokumentarfilm i verdensklasse.

NB: Marte Vike Arnesen er i dag ansatt som journalist i Journalisten.

Powered by Labrador CMS