TV- og podkastprofil Mads Hansen tror noe er alvorlig feil med tallene som plasserer Nettavisen svært høyt på Podtoppen.

Podkast-bråk

Mads Hansen nekter å tro på tallene til Nettavisens fotballpodkast: – Ikke i nærheten av å stemme

– Dette løses ikke i en tråd på Twitter hos inhabile folk, svarer Nettavisen-sjef.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Forrige uke seilte Nettavisens fotballpodkast Sesongkortet inn på førsteplass blant Norges mest strømmede og nedlastede podkaster. Veksten var på mange hundre prosent for den relativt nystartede podkasten, og både Nettavisen og ledergruppen bak den ukentlige Podtoppen-rangeringen ble overrasket over tallene.

Etter denne ukens målinger ligger podkasten på andre plass på Podtoppen, med over 170.000 strømminger og nedlastinger fra over 150.000 unike enheter.

Det har ikke gått upåaktet hen.

Høye og mørke

Flere profiler i podkast-Norge har den siste tiden kastet seg på diskusjonen om de høye tallene, særlig på Twitter. VGTV- og TV2-profil Mads Hansen er en av dem, og han sier til Journalisten at tallene til Sesongkortet åpenbart ikke stemmer.

– Grunnen til at jeg engasjerer meg litt er at Nettavisen fremstår så veldig høye og mørke, og forteller at de har truffet en nerve. Det er jo ingen podkaster som vokser naturlig på den måten, sier Hansen.

Det er veldokumentert at podkastlyttere helst bruker apper, sier Hansen, og dersom Sesongkortet har de tallene som vises i Podtoppen burde man ha sett lekkasje til apper folk bruker når de lytter, som Spotify eller Itunes.

– Men de tallene er lave, påpeker Hansen.

90 prosent fra fronten

Nettavisens lydsjef, Anders Høglund, sier på sin side at selv om det er unge og oppegående folk som har diskutert på Twitter, er det mye de ikke har forstått. Han sier han ikke er interessert i gjørmebryting, men at han gjerne kan kommentere fakta.

– Det er ingen argumenter på Twitter eller andre steder som vi ikke kan forklare i vårt materiale. Vi er likevel fortsatt åpne for at det kan være noe galt et sted. Dette løses ikke i en tråd på Twitter hos inhabile folk, men det løses der alle aktørene er på banen. Saken er i de beste hender og det ordner seg sikkert, sier Høglund.

Det er relativt sammensatte digitale spørsmål man sjekker, og det er derfor det tar litt lang tid, ifølge Høglund. Men noen feil har de fortsatt ikke funnet.

Journalisten erfarer at over 90 prosent av tallene til Sesongkortet kommer fra Nettavisens frontede fotballartikler. Nederst i alle nylige artikler Journalisten har åpnet, kan podkasten spilles av i en egen spiller. Lignende krysspromotering finner ikke Journalisten hos andre nettaviser som har tilhørende podkaster.

– Burde opprette Facebook-profil

Hansen leder selv VG-podkasten «Topp 3 med Mads og Rasmus», og sier at podkastlyttere normalt er veldig engasjerte.

Discoverys tidligere podkast Indre Bane, som behandlet samme tema som Sesongkortet, hadde kun rundt 5000 lyttere, men et enormt engasjement i sosiale medier, sier han.

– Så starter man opp en lignende podkast med mindre kjente folk og får 20-30 ganger flere lyttere. Allikevel er det ingen som snakker om Sesongkortet i sosiale medier. Det indikerer at noe er feil med tallene. De burde sporenstreks opprette profiler på Facebook og Instagram og be alle som hører på dem om å følge dem. Raskt bør det da komme 50-60 000 følgere, sier Hansen.

– Når kommer Spektrum-showet?

Hvis man parer engasjerte podkastlyttere med temaet fotball, som diskuteres svært mye i sosiale medier, tror Hansen at Nettavisen virkelig bør kjenne det på kroppen at Sesongkortet har 150.000 lyttere.

– Innboksen deres bør jo oversvømmes, og jeg tar det for gitt at de har fått en ekstra ansatt for å håndtere alle e-postene som kommer i kjølvannet av den enorme interessen. Vi merker selv podkastlytteres engasjement i Topp 3, sier han.

– Nå lurer jeg på når Sesongkortet legger ut billetter til Spektrum-showa sine. For de burde sette opp noen, sier Hansen.

– Podtoppen er den store taperen

Dersom tallene stemmer ville det ha vært veldig kult for norsk fotball, sier Hansen, og understreker at saken isolert sett har lite å si.

– Men den store taperen her er jo Podtoppen. Det er et tall som åpenbart ikke stemmer, og de som er ansvarlige bør vel svette litt. Det ble jo startet for å være en troverdig kilde. Ser man litt stort på det så vil det gå ut over noen hvis man skal hente sponsorer og annonsører, og har sagt at man har 200.000 lyttere i uka.

Høglund i Nettavisen sier at både plattformen de bruker, Podplay, Nettavisen selv, Podtoppen og Kantar er veldig interessert i å komme til bunns i saken.

– Nå skulle jeg ønske at alle bidro til at dette blir riktig, og at vi lar de proffe folka gjøre troverdighetssjekken før man lager vepsebol på Twitter. Vi trenger ikke kappe podkast-greina. Nå må de voksne få jobbe, og det er de som representerer aktørene som har mest å tape, sier han.

Powered by Labrador CMS