Da Buzzit ble lansert tidligere i sommer, var i alt ti andre mediehus i Amedia positive til tjenesten. Flere av mediene publiserte en boks med en feed fra Buzzit på sine forsider.
I dag er de fortsatt positive til innovasjonen fra Nordlys, men mer tilbakeholdne med å promotere tjenesten etter Aftenpostens avsløringer.
Ansvarlig redaktør Jan Tore Hamnøy i Haugesunds Avis sier til Journalisten at de fjernet tjenesten fra forsiden etter at ansvarlig redaktør Anders Opdahl i Nordlys og Buzzit søndag varslet full gjennomgang av rutinene i den populære nyskapningen som følge av anklager om stofftyveri.
Avventer avklaring
- Jeg har senest i dag snakket med Anders Opdahl som forsikrer at dette tas tak i – og vi vil derfor vurdere saken på nytt.
Ansvarlig redaktør Magne Storedal i Romerikes Blad forteller at de en stund benyttet seg av Buzzit-boksen på forsiden, men etter hvert oppfattet de at det ikke var særlig interesse lokalt. Da det ikke ga noen effekt, valgte ledelsen å la den falle til bunnen av forsiden for til slutt å ta den ut.
- Vi vil ikke legge den opp igjen før spørsmålene knyttet til rettigheter er avklart, sier han.
Frykter for troverdigheten
Tabloid- og nummer to-avisa Bergensavisen har hatt utfordringer med troverdigheten og har jobbet målrettet for å styrke omdømmet sitt.
Blant annet gjennom flere grep i fjor, som et strengere regime for å unngå feil og PFU-fellelser. Stoffmiks og kildebruk har også vært tema. Opplevelsen av relevans påvirker også opplevelsen av troverdighet, slår ansvarlig redaktør Anders Nyland fast.
En leserundersøkelse gjennomført vinteren 2014 viste at avisens grep virket. I første halvdel av juni var BA, som Amedias største heleide nettsted, blant mediehusene som viste en boks på forsiden for Buzzit.
Litt over to uker etter publisering, fjernet BA boksen.
- Etter å ha hatt Buzzit-sakene ute en tid, så vi at innholdet kunne påvirke troverdigheten i gal retning. Derfor valgte vi ta bort boksen.
Nyland sier det er et better safe than sorry-prinsipp som ligger til grunn. Han forteller at de i BA har vært vare på mulige negative utslag for troverdigheten, og derfor også ekstra påpasslige.
- Den andre grunnen er at vi har ambisiøse målsettinger for trafikkvekst. Buzzit ga oss ikke særlig og den boksen tar god plass.
Redaktøren legger til at det er positivt med nytenking og innovasjon i mediehusene. Han berømmer Nordlys som tør prøve og sier trafikktallene viser at det er marked.
Holder på tjenesten
Men ikke alle dropper Buzzit fra forsiden. I Tønsbergs Blad sier sjefredaktør Sigmund Kydland at de ikke har planer om å fjerne forsideboksen. Det samme gjelder på andre siden av fjorden i Fredriksstad Blad, forteller sjefredaktør René Svendsen.
I Drammens Tidende har det ifølge sjefredaktør Kristin Monstad ikke vært gjenstand for diskusjoner eller vurderinger. Men hun utelukker ikke at det kan komme på agendaen. Hun forteller at hun opplever Anders Opdahls håndtering som riktig. Monstad sier det er viktig at Nordlys og Buzzit har lagt seg flate og at de lover gjennomgang av rutinene.
- Det som nå har skjedd betyr ikke at vi skal fjerne Buzzit fra forsiden vår. Og opptrer de ryddig kan dette være en god forretningsmodell.
- For å gjøre det klart. Det som nå har skjedd vil ikke aktualisere om vi skal fjerne Buzzit fra forsiden. Vi forholder oss til at redaksjonen rydder opp. Vår holdning har vært at vi ønsker å bidra til å bygge opp et nytt nasjonalt tilbud til leserne.
Monstad legger til at det blir spennende å se om Opdahl og hans folk klarer å utvikle dette til å bli et enda bdreder tilbud til leserne.
Ikke nederlag
Sjefredaktør Anders Opdahl sier til Journalisten at de enkelte redaktør har frihet til å redigerere sitt eget produkt i lys av den løpende debatten. Han respekterer avgjørelsen både til dem som har valgt å beholde Buzzit på forsiden, og til dem som har fjernet den.
- Jeg opplever ikke dette som et nederlag. Slik må det være om redaktører skal ha redaksjonell frihet.
Opdahl forklarer at forsidehenvisningene har generert liten eller ingen trafikk til tjenesten. Han sier det illustrerer utfordringene bransjen står overfor at forsidene får stadig mindre effekt på trafikken. Likevel er forsideplasseringen god å ha i byggingen av en merkevare.
- Det har vært viktig for oss å være til stede på den måten.
De siste dagene etter Aftenpostens avsløringer har vært hektiske i Nordlys-huset i Tromsø. Opdahl opplever at Buzzit er anklaget for å være et nettsted fritt for edle hensikter. Det avviser han.
Snarere mener han satsingen er et forsøk på å revitalisere distribusjon og medieøknonomi. Lykkes prosjektet, sier han, kan det bidra til å styrke mediemiljøet i Tromsø. Opdahl sier han var lei av å se kolleger forsvinne ut døra.
- Redaktører plikter å ta ansvar for samfunnsoppdraget. Og da må man tenke utradisjonelt. Riktignok har vi rappet et konsept. Alternativet er at vi ville blitt færre om vi ikke gjorde det.
- Du snakker om samfunnsoppdraget. Vil du karakterisere journalistikken Buzzit begår som en del av samfunnsoppdraget?
- Nei. Men alle virksomheter begynner et sted. Vi har begynt i underholdningssegmentet for å bygge distribusjonskraft. Når den er oppe og står bør Buzzit også brukes til journalistisk virksomhet. Men jeg tror ikke vi ville klart å skape medieøkonomi i high-end-markedet. Da blir det et sterkt underholdningspreg.
Var beklagelse
Buzzit publiserte i går en beklagelse som følge av Aftenpostens avsløringer. Enkelte i sosiale medier opplevde den mer som flåsete og kanskje til og med spydig.
- Det er ikke en spydig bemerkning. Det er en helt ærlig redegjørelsde. Vi tar kritikken vi har fått gjennom Aftenpostens journalistikk alvorlig. Dersom vi ikke tar den til oss som konstruktiv, da har vi et alvorlig problem. Og så ønsker vi å signalisere at vi ikke har tenkt å gi opp.