- Norske medier har tapt slaget mot gigantene og bør nå samarbeide
Må slutte å forsvare sine revir og heller tenke samhandling med brukerne i sentrum, mener Anders Waage Nilsen.
Bjørn Åge MossinBjørn ÅgeMossin
PublisertSist oppdatert
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Norske redaksjoner er endt opp som marginaliserte råvareleverandører i en digital medieøkonomi preget av svimlende vekst, skriver kreativ leder for Netlife Researchs avdeling i Bergen, Anders Waage Nilsen, i en kronikk i Aftenposten onsdag.
Annonse
Anders Waage Nilsen
Mediebransjen i Norge har jobbet intenst i mange år med å tilpasse seg den teknologiske utviklingen og overgangen fra papirbaserte til digitale produkter. Både publiseringsmodeller og innhold er endret for å nå brukerne på nye plattformer. Politikerne har nå fulgt opp ved å innføre nullmoms også for elektroniske nyhetstjenester, slik papiravisene har hatt siden 1969.
Men konkurransen fra store, globale aktører som Google og Facebook utfordrer for alvor forretningsmodellen til de kommersielle mediene i Norge. Det er en håpløs kamp, mener Nilsen, som oppfordrer mediebedriftene til å tenke helt nytt.
“Når Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen i et intervju med Klassekampen åpner for samarbeid med erkekonkurrenten Amedia, er det uttrykk for en sunn erkjennelse. Norske medieaktører må begynne å lete etter samhandlingsgevinster”, skriver Nilsen.
Han mener det er for sent for norske medier å forsøke å redde sine egne kongedømmer:
“Ikke for å være negativ, men slaget er tapt - på de fleste frontavsnitt. De globale gigantene har gjort seg selv til infrastruktur. De har mye mer data om hver nettbruker, og de ligger ti år foran norske mediehus i kappløpet om å forstå og utnytte slike data”.
Nilsen mener at den norske mediesektoren anno 2016 framstår som digitalt umoden. Han skriver at det knapt er investert en krone i å etablere infrastruktur for samarbeid og innovasjon på tvers.
“Om avishusene nå åpner for å tenke høyt sammen, bør tenkningen kretse om hvordan vi skaper verdens mest brukervennlige og mangfoldige medieoffentlighet. Med brukeren i sentrum. Viktig journalistikk kan være råstoff for et mangfoldig spekter av produkter, aktører og tjenester”, lyder Nilsens oppfordring til den norske mediebransjen.