Medieutvikling
Medieutvikling

- Norske medier har tapt slaget mot gigantene og bør nå samarbeide

Må slutte å forsvare sine revir og heller tenke samhandling med brukerne i sentrum, mener Anders Waage Nilsen.

Publisert Sist oppdatert

Norske redaksjoner er endt opp som marginaliserte råvareleverandører i en digital medieøkonomi preget av svimlende vekst, skriver kreativ leder for Netlife Researchs avdeling i Bergen, Anders Waage Nilsen, i en kronikk i Aftenposten onsdag.

Anders Waage Nilsen
Anders Waage Nilsen

Mediebransjen i Norge har jobbet intenst i mange år med å tilpasse seg den teknologiske utviklingen og overgangen fra papirbaserte til digitale produkter. Både publiseringsmodeller og innhold er endret for å nå brukerne på nye plattformer. Politikerne har nå fulgt opp ved å innføre nullmoms også for elektroniske nyhetstjenester, slik papiravisene har hatt siden 1969.

Men konkurransen fra store, globale aktører som Google og Facebook utfordrer for alvor forretningsmodellen til de kommersielle mediene i Norge. Det er en håpløs kamp, mener Nilsen, som oppfordrer mediebedriftene til å tenke helt nytt.

“Når Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen i et intervju med Klassekampen åpner for samarbeid med erkekonkurrenten Amedia, er det uttrykk for en sunn erkjennelse. Norske medieaktører må begynne å lete etter samhandlingsgevinster”, skriver Nilsen.

Han mener det er for sent for norske medier å forsøke å redde sine egne kongedømmer:

“Ikke for å være negativ, men slaget er tapt - på de fleste frontavsnitt. De globale gigantene har gjort seg selv til infrastruktur. De har mye mer data om hver nettbruker, og de ligger ti år foran norske mediehus i kappløpet om å forstå og utnytte slike data”.

Nilsen mener at den norske mediesektoren anno 2016 framstår som digitalt umoden. Han skriver at det knapt er investert en krone i å etablere infrastruktur for samarbeid og innovasjon på tvers.

“Om avishusene nå åpner for å tenke høyt sammen, bør tenkningen kretse om hvordan vi skaper verdens mest brukervennlige og mangfoldige medieoffentlighet. Med brukeren i sentrum. Viktig journalistikk kan være råstoff for et mangfoldig spekter av produkter, aktører og tjenester”, lyder Nilsens oppfordring til den norske mediebransjen.