Utviklingsredaktør Anette Mellbye i Aftenposten. Foto: Bjørn Åge Mossin
Nå slipper du å snekre kunstige titler på nett
Nyhetssakene dine kan i stedet utstyres med usynlige søkeord for å sikre relevante treff.
Nå kan du lage fengende og elegante innganger på sakene dine, uten å måtte inkludere forstyrrende og ofte avsporende nøkkelord som først og fremst er ment å virke trafikkfremmende. Google har lansert en ny teknisk løsning for å spre digitale nyhetsartikler til sitt rette publikum. Ved å ta i bruk metataggen news_keywords kan du spesifisere hvilke søkebegreper som er mest relevante.
Metataggen gir mulighet til å legge inn opptil ti usynlige søkeord eller fraser i hver artikkel.
– Interessant
– Dette er en interessant endring fra Google, gitt at de tidligere har vektet ned betydningen av metatagging, sier utviklingsredaktør Anette Mellbye i Aftenposten.
– Vi vil sikre at publiseringssystemet vårt, Escenic, åpner for at denne type nyhetsmetatagger kan legges inn. Endringen er positiv i den forstand at journalisten står mer fritt i tittelsetting.
Også Tord Selmer-Nedrelid, redaksjonell utvikler i Edda Media, betegner Googles nyvinning som interessant.
– Det gir redaksjonene nok et verktøy for å gjøre artikler mest mulig søkevennlige. Hittil har vi vært nødt til å bruke andre metoder for å få til dette. For eksempel skrive viktige søkeord i titler og mellomtitler, fordi Google vekter ord i titler høyt.
Usynlige nøkkelord
Nettjournalistene har i en tid kunnet skrive inn nøkkelord i titlene til artiklene sine. Ordene blir synlige i URL-en, det vil si nettadressen til artiklene. Dermed havner sakene lettere i søkeresultatet når brukere søker på det aktuelle temaet. Riktig bruk av metatagger er med på å gi nettsteder bedre rangering i søkemotorene.
Slike søkeord kan nå ifølge Google legges inn som usynlige nøkkelord i nettsidens HTML-kode. Metataggen hjelper samtidig Googles søkerobot og Google Nyheter til å forstå og klassifisere innholdet i nyhetssakene, slik at de blir synlige for et bredt utvalg av brukere.
Større frihet
Den nye tekniske løsningen vil ifølge Google gjøre bruk av kunstige nøkkelord i titlene overflødig. Redaksjonene får større kreativ frihet til å presentere stoffet på både kreativt og relevant vis.
En veiledning på norsk finner du her.
– Metataggen med relevante søkeord for nyhetssaker er ment som et verktøy. Men journalistikk av høy kvalitet og interessant nyhetsinnhold vil fortsatt være det viktigste for å gjøre din redaksjons arbeid synlig for brukerne av Google Nyheter, presiserer Google.
Digital sporhund
Selmer-Nedrelid er en av de to forfatterne bak boka «Digital Sporhund – søk på internett med journalistisk metode». Han har også undervist mang en journalist i samme tema ved Institutt for Journalistikk.
Utvikleren ser ikke for seg noen trafikkeksplosjon som følge av Googles nye metatag for nyhetssaker, men han tror likevel at den kan være nyttig for mediehusene. De må i tilfelle tilpasse publiseringssystemene sine for å benytte tilbudet.
– Disse taggene vil gjøre det lettere, om de brukes rett og samvittighetsfullt. Det vil hjelpe både redaksjonene og brukerne. Vi vil kunne bruke dem til å sortere og presentere stoffet automatisk, for eksempel i apper eller spesialutgaver.
– Vil stå friere
Også Selmer-Nedrelid oppfatter at redaksjonene vil stå litt friere i tittelsnekringen sin. Men han poengterer at titler på nett fortsatt kommer til å være annerledes enn titler på papir.
– De står veldig ofte alene og skal fungere på mange plattformer, med eller uten bilder. Derfor må de ha nok informasjon til at brukeren kan avgjøre om han eller hun er interessert i saken.
Det vil være feil å falle tilbake til papirtitler på grunn av den nye tjenesten fra Google, mener Selmer-Nedrelid. Mellbye er av samme oppfatning:
– Uavhengig av Google har nettet gitt oss verdifull innsikt i hva som fungerer, og hva som ikke fungerer i forhold til tittelsetting. Så vidt jeg forstår vil Google fortsatt tillegge tittelen vekt når artikler rankes, sier hun.
Advarer mot misbruk
Selmer-Nedrelid advarer mot misbruk av metatagger, som har eksistert siden nettets barndom.
– De var ment som hjelp for søkemotorer, slik at folk skulle finne fram til best mulige sider raskest mulig. Utover 90-tallet og tidlig 2000-tall gikk det sport i å misbruke dette. Uansett nettsidens innhold, pumpet man metataggene fulle av de mest populære søkeordene, som «Britney Spears» og «porno», bare for å få mer trafikk. Google vektet derfor slike tagger lavt i sine søk. Jeg regner med at Google, når selskapet nå tar i bruk målrettede nyhetstagger, har kontrollrutiner som avslører forsøk på slik taggejuksing og kaster ut sider som misbruker systemet.