Da redaktør og daglig leder Erik Waatland i Medier24 kjøpte ut Teknisk Ukeblad og ble største aksjonær i egen bedrift i desember i fjor, sto fremdeles to andre av de syv ansatte som aksjeeiere.
Kommersiell leder Julie Hansson Tangen og redaksjonssjef Eira Lie Jor eide henholdsvis 13,1 prosent og 2,6 prosent av aksjene.
Siden den gang har de to ansatte solgt sine aksjer til Waatland, som nå eier 95 prosent av selskapet.
– Dette skjedde like før koronakrisa, men er del av samme prosess som kjøpet av TU-aksjene, sier Waatland til Journalisten.
– Var raus i tilbudet
Redaktøren opplyser at aksjonæravtalen inneholdt en såkalt medsalgsrett, så de ansatte kunne velge å selge aksjer til samme pris som Waatland tilbød TU.
– Kan salget ses som noe signal fra de ansattes side?
– Jeg tror hovedsignalet er at den ene har kjøpt stort hus med de utgifter som hører til dét, og ellers at jeg var raus i tilbudet, sier Waatland.
Redaksjonssjef Lie Jor sender Journalisten en kort bekreftelse:
– Det er riktig at jeg solgte aksjene mine i Medier24 tidligere i år, skriver hun i en tekstmelding.
Kommersiell leder Tangen sier til Journalisten:
– Jeg valgte å benytte medsalgsretten min da tilbudet kom, og syntes det var en god deal. Jeg har vært med nesten fra start, og følte at dette tilbudet var en god mulighet, rett og slett.
Tangen opplyser at hun er i foreldrepermisjon, og skal tilbake i jobben etter nyttår.
Styreleder går til Morgenbladet
De siste 5 prosentene eierandel besittes av Nina Refseth, som også har vært styreleder i Medier24 gjennom flere år.
I forrige uke ble det klart at Refseth trekker seg fra vervet i Medier24, og går inn i styret til Morgenbladet.
Waatland opplyser at det ikke er helt avklart hva som nå skjer med Refseths eierandel i Medier24.
– Kan du ende som eneeier?
– Det har jeg egentlig ikke rukket å tenke på eller forholde meg til.
Fremdeles korona-svikt
For bransjenettavisa merker korona-annonsesvikten godt på kroppen.
– Dette skulle egentlig være en jubeltid der vi skulle feire et fantastisk resultat i 2019. I stedet blør vi, og det ganske kraftig, sier Medier24-redaktør Waatland når Journalisten tar kontakt om status for avisa mandag.
Allerede 23. mars meldte de selv at bedriften permitterte ett redaksjonelt og ett kommersielt årsverk, og at de ansatte tok et lønnskutt på 15 prosent.
Det er fremdeles status per 18. mai, og det er få eller ingen tegn til bedring i annonsesituasjonen, forteller Waatland.
– Nei, mai er den hittil verste måneden for oss. Det hele føles jo absurd. Trafikken har økt med rundt 35 prosent, og for kort tid siden satte vi salgsrekorder hver eneste uke. Nå er det full stopp i annonsene, og det er utelukkende på grunn av korona, sier redaktøren.
Tror på tungt halvår
Waatland selv, som redaktør og hovedeier, tok lønnskutt på 30 prosent, og tror det kan bli aktuelt med ytterligere kutt i egen lønn.
– Er det noe spesielt ved deres typiske annonsører som påvirker svikten?
– Det første som kuttes i nedgangstider er jo nyansettelser, og i likhet med Journalisten og Kampanje er det nettopp utlysninger for nyansettelser vi i hovedsak lever av, sier Waatland, og legger til:
– Selv om det er blodig akkurat nå, har jeg trua på at vi skal opp igjen. Men jeg tror vi skal gjennom noe kjipt før det kommer dit.
– Hvor lang tid vil det ta, ser du for deg?
– Vi budsjetterer med at vi skal blø gjennom det neste halve året.
Mister journalist
Siden 23. mars har det også blitt kjent at journalist Ole Alexander Saue går til ny jobb i Aftenposten i løpet av sommeren.
Dermed består redaksjonen av Waatland selv, samt redaksjonssjef Eira Lie Jor og journalist Jan Magnus Weiberg-Aurdal.
Waatland kan per nå ikke si om, eller når, den åpne journaliststillingen etter Saue skal besettes igjen.
– Vi må rett og slett få kontroll over kostnadsspørsmålet før vi avklarer det. Det er vanskelig å gå ut og si at man skal ansette nye, i en tid der man ikke har inntekter, sier Waatland.
Noen lyspunkter
Men redaktøren er sikker på at nettavisa skal overleve krisa, og klarer å se noen lyspunkter i situasjonen.
Tirsdag kveld deltar han i en NONA-arrangert panelsamtale med tittel «Slik skal Medier24 og Shifter overvinne koronakrisen». Eventet strømmes på Facebook.
– Vi har absolutt ikke ligget på latsida og ventet på å dø, men har jobbet med å skaffe inntekter på andre måter. Vi har gasset på med podkasten Pressepodden, der har det faktisk vært mulig å selge noen annonser. Og tirsdag kan vi fortelle om lansering av noe vi har jobbet med en stund, uten at jeg kan si mer om det akkurat nå, sier Waatland.
Takker redaksjonen - og fjoråret
Siden den spede starten i 2015, som et enkeltpersonsprosjekt drevet av Gard L. Michalsen, har Medier24 opplevd sterk vekst. I 2018 omsatte bedriften for 6,7 millioner kroner, og i fjor var omsetning like under ti millioner, ifølge redaktøren.
– Takket være 2019 har vi penger på konto. Den gode innsatsen i fjoråret sørger for at vi holder oss flytende, til tross for inntektssvikten nå, sier Waatland, og vil gjerne legge til:
– Jeg er stolt over folkene mine som har stått på knallhardt i en tøff tid, laget god journalistikk og sørget for at det lille som finnes av penger i bransjen kommer inn.