Faksimile av dagens Dagbladet, 2. februar 2009.
Faksimile av dagens Dagbladet, 2. februar 2009.

– Klassisk overraskelsesangrep

30.000 av opplaget til Dagbladet ble solgt til Tele2, som fikk en ekstra forside.

Publisert   Sist oppdatert

Dagbladet og Tele2 gjennomførte mandag noe man sjelden ser i norsk avisbransje, annonsøren fikk bidra til å endre produktet gjennom at det ble laget en ekstra forside.

Noe nytt

Før helgen fikk de ansatte i Dagbladet beskjed om at de ikke lenger får kjøpe geitebukker på firmatelefonen, mandag hadde en sau fått ta over avisen.

Med to forsider ble 30.000 av Dagbladets opplag distribuert gratis til pendlerne i Oslo mandag. Bak står det svenskeide teleselskapet Tele2 som har kjøpt opplaget. I tillegg har de fått en egen forside (det er to av dem), hvor halvparten er annonse for selskapet. Og annonsene er det slettes ikke få av: Fra side 2 til sistesiden har selskapet hele 13 sider annonser – flere av dem doble. I det ordinære opplaget ligger Tele2 inne med fem helsider.

Administrerende direktør Paal Fure i Vizeum forteller at dette var noe mediebyrået for noen år siden fortalte markedet var en løsning de ventet ville komme.

– Og så har det egentlig ikke skjedd noe, sier Fure.

Angrep

Fure understreker likevel at dette nødvendigvis ikke er den rette løsningen for alle annonsører. Derfor håper han at det vil bli gjennomført en casestudie av dagens stunt. På den måten håper Fure at også andre i bransjen skal kunne lære av prosjektet, i forhold til hensikten med det, innsatsen som lå bak og ikke minst resultatet.

– For meg ser dette ut som et klassisk overraskelsesangrep hvor de prøver å få mest mulig oppmerksomhet rundt sitt budskap. De har satt seg en D-dag og da velger de å gå dypt med ett medium og bredt med flere for å fokusere på akkurat denne dagen.

Kommer mer

Johnny Haaberg i Omnicom Media Group tror at dette er noe vi vil se mer av i fremtiden. Han mener det er to årsaker til dette; for det det første er det spennende for annonsørene å få være med på å endre produktet. For det andre tror han den økonomiske situasjonen i enkelte papirmedier vil bidra til utviklingen.

– Jeg tror at spesielt nå som en del printmedier som Dagbladet har store utfordringer, kan avisen være mer tilgjengelig for endringer for annonsørene, sier Haaberg som også mener dette er et godt tidspunkt å gjøre det på.