VG 8. desember 2008.

– Er dette journalistikk?

Etikkekspert trodde artikkel var annonse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Over fire sider i mandagens avis hjelper VG leserne sine med tips til julegaver under vignetten Dine Penger.

Tok feil

Da Journalisten ringte IJs Gunnar Bodahl-Johansen, hadde han sett oppslaget, men ikke reagert på det.

– Jeg trodde dette var annonse, så jeg festet meg ikke så nøye ved det, sier etikkeksperten som i sin tid var sekretær i tekstreklameutvalget.

Bodahl-Johansen synes det er problematisk når en redaksjonell tekst som den aktuelle saken fremstår som en annonse, i motsetning til tidligere da det var mer vanlig at annonser fremsto som redaksjonelle produkter.

Han mener det er problematisk for leserne når det blir så vanskelig å skjelne mellom det kommersielle og redaksjonelle med et overfladisk blikk. Bodahl-Johansen understreker at det skjer i mange publikasjoner at man lister tips til reiser eller julegaver uten noen nærmere beskjed om hvorfor akkurat disse tipsene blir gitt.

– Dette er en presentasjon om nyttige julegavetips. Og vi har ikke lagt ned forbud om å oppgi pris eller fabrikat – det er informasjon som publikum kan ha nytte av, presiserer Bodahl-Johansen.

Uvanlig

Han mener at det er et viktig prinsipp at artikler som dette skal ha et formål utover å bare fortelle at produktet finnes, og prisen. Derfor synes han VG her misbruker det journalistiske uttrykket i både idé og form.

– Jeg nekter for å kalle dette journalistikk. Journalistikk har et annet formål enn å stable produkter som her. Selv om det har informasjonsverdi som kan gi folk ideer til presanger, vil jeg ikke kalle det journalistikk, sier han bastant.

Undersøkelse

Merete Crowo, VGs avdelingsleder for forbruker og forskning, synes ikke at artikkelen minner om annonsesider. Spesielt fordi artikkelen er basert på en undersøkelse.

– Utgangspunktet vårt var en InFact-undersøkelse med bakgrunn i at finanskrisen kanskje ville påvirke julehandelen. Vi ville sjekke om det var riktig og fikk inn resultatene som du ser på sidene.

Crowo sier målingen viste at de færreste lar seg påvirke av finanskrisen. Dermed kontaktet avisen forskjellige bransjer for å finne ut hva som er årets bestselgere i julehandelen. Avdelingslederen forteller at de da fikk svar fra noen av de spurte bedriftene, mens noen ikke har svart.

Dette har resultert i 45 rammer over fire sider med et produkt i hver, hvor det kommer fra og hvor mye produktet koster. Prisen er fremhevet i rødt.

– Jeg synes ikke dette minner om annonser så lenge det er kombinert med InFact-undersøkelsen og det står i saken at vi har spurt varehandelen hva bestselgerne vil være – og nei, de har definitivt ikke betalt for dette.

Powered by Labrador CMS