På venstre side advares det fra redaksjonen mot kolesterol, mens det på høyre side foreslås en løsning fra annonseavdelingen.
VG glemte å måle kolesterolet
Slo helsealarm på redaksjonell plass og tipset om redningen på annonseplass rett ved siden. Klart brudd, mener Kokkvold.
Over sidene 4 og 5 på torsdag bidrar VG til nordmenns ve og vel. På den venstre siden under tittelen “Kolesterol-alarm for unge og tynne” viser VG til de mange som er i faresonen for farlig høyt kolesterol. Og det er ikke bare de tjukke og gamle, men også de tynne og unge som kan slite med dette. På samme side viser VG til hvilken mat man bør spise, som røykelaks og avokado, og nei-maten som salami og pølse i brød.
Kolesterolpanikk
For leserne som eventuelt kjente panikken bre seg over dem etter å ha lest den aktuelle saken på avisens venstre side, kan ha følt et snev av lettelse da blikket deres slo ned på siden 5, for med store bokstaver tilbyr en mann å sjekke kolesterolnivået til leseren, helt gratis på Boots apotek.
Annonsen, som er kjøpt av Boots, Elixia, Grete Roede, Vita hjertegod og Nasjonalforeningen for folkehelsen, er som den berømte hånden i hansken for lesere med kolesterolangst. Men for presseetikeren smaker den heller dårlig.
– Dette er et klart brudd på god presseskikk og en uakseptabel kobling, sier generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund til Journalisten.
Han viser til tekstreklameplakatens punkt fem om at man ikke skal ta inn kommersielt materiale på en slik måte at skillelinjen mellom redaksjonelt innhold og markedsplass svekkes.
Kolesterolfeil
Men Kokkvold tror og håper at det her er snakk om menneskelig feil og ikke en ny linje for publisering i VG-huset.
– Her er et eksempel på at høyre hånd ikke vet hva den venstre har gjort. Det er nok et resultat av dårlige rutiner, for VG er kanskje den avisen som er mest opptatt av å unngå slik koblinger, sier Kokkvold.
Under sjefredaktør Torry Pedersens daglige redaksjonsmøte gikk det en smule varmt på torsdag.
– Jeg var relativt tydelig på akkurat denne, så det er ingen tvil i huset om hva jeg mener om akkurat den saken, og at dette ikke burde ha skjedd, sier Pedersen til Journalisten.
Kolesterolfokus
Pedersen er enig i at det er brudd på god presseskikk dersom hendelsen var en bevisst handling, men det var en personlig feil, forteller han.
– Det skulle selvsagt ikke ha skjedd, det skyldes rett og slett at vaktsjef ikke hadde fokus, forteller sjefredaktøren.
Ifølge Dagens Næringsliv skal kommunikasjonsselskapet Apeland Informasjon ha bistått med å selge inn redaksjonelle saker i de forskjellige redaksjonene hvor kampanjen har stått.
Kolesterolstrategi
Administrerende direktør Ole Christian Apeland sier til Journalisten at selskapet har vært inne som rådgivere på alle måter i denne kampanjen. I dette tilfellet har man arbeidet opp mot redaksjonene, markedsavdelingene og i sosiale medier.
– Vår jobb er å spre informasjon som er spennende til journalistene, og så vinkler journalistene innholdet selv.
Apeland bekrefter at de har vært i kontakt med VGs redaksjon i denne anledning, men sier samtidig at de ikke jubler over dobbeltsiden i VG for han tviler på at verdien har økt når annonsen står ved siden av den redaksjonelle omtalen.
– Jeg tror alle synes det ser litt rart ut.
At bommerten ble tema under sjefredaktør Pedersens møte torsdag, mener han derimot er veldig bra.
– Da har jo flere fått med seg budskapet, og det kan jo være journalister også i VG som trenger å måle kolesterolnivået.