Åpen post verdifull for NRK

«Kyllingen«Bård Tufte Johansen er gull verdt for NRKs posisjon i seermarkedet. Hadde «Åpen post» gått på en kommersiell kanal, ville provokasjonene på en sen onsdagskveld gitt reklameinntekter på opp mot en million kroner, skriver dn.no.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Åpen post-programlederen fikk intern påpakning etter kyllingstuntet, men Tufte Johansen er altfor verdifull for NRK til at noen akter å gi ham seriøse ubehageligheter på grunn av det inntrufne. Programmet «Åpen post» hadde i forrige uke opp mot en halv million seere. Og publikum er i stor grad unge voksne mennesker med stor kjøpekraft, og dermed størst verdi i reklamemarkedet.

Derfor villeBård Tufte Johansen og Harald Eia bokstavelig talt vært gull verd dersom de hadde vært sendt på en reklamekanal. Tv-direktør Jarle Thalberg i mediebyrået Carat Media & Research sier TV 2 i lavsesongen januar tar 162 kroner per 1000 seere som ser en 30-sekunders reklame-spot. Et program med en halv million seere vil dermed innkassere 81.000 kroner per spot.

Med ulik lengde på reklameinnslagene vil et halvtimes program som «Åpen post» kunne romme mellom ni og 13 spots, noe som gir opp mot en million kroner totalt før eventuelle rabatter, skriver dn.no

Powered by Labrador CMS