Are Slettan. Foto: Martin Huseby Jensen

– Journalistiske skiller viskes ut

NEW YORK (Journalisten): Are Slettan er en av landets mest leste bloggere. Han bor utenfor New York og skriver om Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En knapp time utenfor millionbyen New York sitter tidligere redaktør i Finansavisen Are Slettan og observerer det norske samfunnet. Og så blogger han om det. Det har gjort ham til en så populær blogger at Journalisten følte det naturlig å møte ham.

Det er nær sagt hetebølge i New York når Slettan møter fagbladets utsendte på Grand Central Station.

Flypost

Denne uken blogget Slettan om kulturminister Giskes håndtering av politisk reklame. Han forteller at selv om det er seks timers forskjell og et verdenshav mellom de to landene, gjør teknologien det lett å følge norske samfunnsspørsmål.

– Går man noen år tilbake, besto nyhetsstrømmen fra Norge av en ukeavis på flypostpapir. Nytt fra Norge, het den. Nå er det flere nettaviser og blogger enn noen kan lese. Man kan kommunisere med kontakter via Twitter, messenger-tjenester og Skype. Pressekonferanser og TV-programmer kan man se på web-TV. Bakgrunnsdokumenter finnes på nettet.

Slettans blogg blir publisert på NA24. Det har ført til at han er en av de mest leste bloggerne i landet. Ifølge Bloggurat har Slettan rundt 9000 unike besøkende hver uke. Det gir ham 8. plass blant de mest leste bloggene i Norge.

På topp

Slettan er ikke særlig overrasket over den høye trafikken. Mange av de besøkende kommer nettopp fra NA24, og nettstedet lønner ham for å skrive blogger. Derfor mener han at det blir urettferdig å sammenligne med bloggere som ikke har tilsvarende trafikkhjelp.

Det betyr ikke at han misliker oppmerksomheten.

– Jeg skulle gjerne vært helt på topp! Jeg vil selvsagt bli lest. Det har både en kommersiell og personlig side. Jeg liker reaksjoner også. Det verste jeg vet er følelsen av å skive uten at noen bryr seg.

Den tidligere redaktøren i Finansavisen, iMarkedet og NA24 har ofte finans og næringsliv som tema for bloggen. Men noen ganger vandrer pennen utenfor også disse temaene.

– Det er vanskelig å avgjøre hvor skarpt man skal fokusere. Blir det for snevert, blir publikummet selvsagt mindre. I tillegg blir det fort kjedelig å skrive. Man interesserer seg jo for så mangt. Men jeg tror ikke så mange gidder å lese hva jeg mener om musikk, moter eller sport, så en viss disiplin forsøker jeg å holde.

Søppel

Internasjonalt blir blogger hyppig omtalt som en trussel for journalistikken fordi bloggene stjeler forbrukernes oppmerksomhet fra tradisjonelle medier og fordi de skiller seg fra de etablerte i kvalitet. Slettan mener at blir de tradisjonelle mediene slått av bloggere, må de takke seg selv.

– Journalister har selv ansvar for å levere noe folk setter pris på.

Han mener at på sikt vil skillet mellom de tradisjonelle mediene og bloggene viskes ut.

– Journalister vil jobbe i formater som i dag kalles blogger, slik jeg gjør. Samtidig vil folk som ikke egentlig er journalister, drive med noe som minner mistenkelig om journalistikk.

Utviskes

Slettan mener den australske fondsforvalteren John Hempton er et eksempel. Hempton brukt bloggen sin, Bronte Capital, til å legge fram dokumenter som viser bånd mellom familien til visepresident Joe Biden og et hedgefond hvor det er mistanke om svindel.

– Presentasjonen er ganske amatørmessig, men ellers minner det ganske mye om gravejournalistikk, selv om han altså ikke er journalist.

Nettopp slike blogger mener han vil utfordre medienes etablerte tenkemåter og forretningsmodeller. Slettan tror at det er bra for samfunnet, samtidig som det vil bli vanskelig for de etablerte mediene.

Selv om bloggene utfordrer aldri så mye, mener Slettan det er mye søppel i bloggosfæren. Og mye han finner helt uinteressant.

– Samtidig ser jeg innen mine stoffområder at mye av det beste kommentar- og bakgrunnsstoffet nå kommer på blogger og skrives av folk som ikke er journalister. Jeg bruker like mye tid på å lese blogger som på tradisjonelle medier.

Powered by Labrador CMS