Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
I dag er vi omgitt av film og levende bilder til alle
døgnets tider, men bildene vi bærer med oss i vårt felles kollektive minne er
oftest de unike og viktige stillbildene. Fotografiet har alltid stått sterkt,
og i dagens informasjonsoverflod bidrar Årets bilde til å veve den viktige
veven av vårt kollektive minne, og er derfor mye mer enn en fotokonkurranse.
Jeg håper alle fotojournalister går gjennom sin
årsproduksjon og sender inn det beste de har gjort. For sin egen del, så klart,
men ikke minst for synligheten til faget. Det er viktig å vise frem hva god
fotojournalistikk er, for god fotojournalistikk gir oss en større forståelse av
samfunnet vi er en del av.
Årets bilder inspirerer til videre arbeid med noe så
viktig som å dokumentere vår virkelighet. Historier som ikke hadde blitt
fortalt hvis fotografen ikke var der, og historiske øyeblikk som blir en del av
vår kollektive hukommelse.
Jens Stoltenbergs klem til Eskil Pedersen etter 22. juli
2011 var er et slikt historisk øyeblikk og det ble kåret til Årets bilde. Takk
til Tommy Ellingsen for det bildet! Siden har diskusjonen gått om oppgjøret med
høyreekstremisme i Norge hadde blitt annerledes om vi hadde vist flere bilder
fra de grufulle handlingene som skjedde den dagen. Hensynet til pårørende har
veid tungt, men også blant dem som var på Utøya den dagen, har noen tatt til
orde for at det hadde vært viktig å vise flere bilder av det som skjedde for at
folk skal forstå alvoret.
Det er vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre i en slik
situasjon. Av respekt for ofrene og deres pårørende. For fotografens egen
sikkerhet, tenk om det fortsatt er utrygt?
Det er viktig at vi fotografer
tenker gjennom dette, og at vi fortsetter å snakke om det. For dette er vårt
oppdrag. Jeg som mange andre fotojournalister mener at vi skal dokumentere det
som skjer. Vi skal ta bildene for ettertiden. Og så trenger vi dyktige
redaktører som til syvende og sist må ta valget om å trykke dem eller ikke.
I år har mange fotografer vært i krigen i Ukraina. Det er
ikke langt unna, men her har vi en helt annen terskel for å vise det som skjer.
Det er bred enighet om at det er viktig. Det er også en pågående krig, og
bilder av det som skjer, vil bidra til å holde engasjementet mot krigen oppe.
Tusen takk til alle kolleger som har reist inn i krigen for å rapportere og
dokumentere. Verden trenger å vite hva som skjer, dere bidrar til det.
Å være fotograf handler mye om å komme seg i posisjon til å
ta de viktige bildene. For at det skal skje, må reportasjeledere og redaktører
ha en forståelse for hvordan de best prioriterer sine fotoressurser. Jo flere i
teamet som skjønner hva som ligger bak de gode bildene, desto større er sjansen
for at vi fotografer får tatt dem.
Å være fotograf handler mye om å komme seg i posisjon til å ta de viktige bildene.
Nylig var TV 2s fotograf Christian Roth Christensen den
eneste som fikk bilder av at en smilende Viggo Kristiansen feiret etter å ha
blitt frikjent etter ett av Norges-historiens største justismord. Men det hadde
ikke skjedd hvis ikke journalist og rettstegner Ane Hem hadde hatt øynene med
seg. Hun gikk rutinert litt sakte ved en gjennomgang hun trodde at Kristiansen
måtte passere dersom han ikke skulle til en parkert bil. Og ganske riktig, der
kom han med sin familie og gikk videre til baker Nordby. Hun tipset kollegene
sine, og du kan lese om hvordan det dyktige teamet tok jobben derifra her.
En annen som forsøkte å komme seg i posisjon, selv med lave
forventninger, var Aftenpostens Afshin Ismaeli.
– Vi diskuterte om det var en bildemulighet. Vi tenkte at
det ikke var noe bildemessig interessant. Dørene var stengt.
Dette tenkte Afshin før han likevel dro til den norske
ambassaden i Kabul og tok det som ble Årets bilde i Norge i 2021. Hør mer om
hvordan Afshin snakket seg inn dørene som Taliban voktet i videoen under. Det
viser verdien av å prøve, selv om man risikerer å komme tilbake med ingenting.
Et eksempel på at virkeligheten kan overgå fantasien.
Årets bilde er en fin mulighet til å se hvordan ditt bilde
er en del av virkeligheten slik den så ut akkurat dette året. Det er nyttig å
ta et skritt tilbake og gjøre opp status på ditt eget årsverk på den måten.
Fotografer burde gjøre det minst en gang i året. Kanskje får du øye på noe du
vil gjøre annerledes neste år. Eller et tema eller en historie du vil følge
opp?
Årets bilde har som oppgave å samle opp, oppsummere og løfte frem gode,
viktige fotografier fra 2022. Vi lever i utrolige og urolige tider. Det vil nok
årets juryerte bilder vise.