Vinnerbildet, tatt av NTB-fotograf Javad Parsa, viser eksiliranerne som ser på skadede iranske demonstranter på TV i Oslo.

Årets bilde 2022

Årets bilde skaper debatt: – Ikke det beste pressebildet som er tatt i 2022

Fotograf Helge Skodvin mener Årets bilde-juryen har gått på en smell.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Jeg vet det er juryen som bestemmer, men hallo, helt seriøst, dette bildet er jo ikke det beste pressebildet som ble tatt i 2022. Langt i fra. Her mener jeg juryen har gått på en smell.»

Det skrev fotograf Helge Skodvin i et innlegg på Facebook denne helgen. Han er uenig i juryens valg, og kritiserer ordvalget i juryens begrunnelse om at det er «et ikonisk bilde som peker mot fremtiden».

Selv kaller han uttalelsen pompøs.

Flere enige i kritikken

Kritikken kommer etter at Årets bilde-prisen ble delt ut fredag kveld. Vinnerbildet, tatt av NTB-fotograf Javad Parsa, viser eksiliranerne som ser på skadde iranske demonstranter på TV i Oslo.

Helger Skodvin mener bildet som ble valgt ut som årets bilde ikke er det beste bildet tatt i 2022.

«Hvordan er det mulig å premiere et bilde av en gjeng folk som sitter og ser på en skjerm at noe skjer langt borte? Det sender virkelig ut gode signaler når det gjelder fotojournalistikk. Vi trenger vi ikke lengre dra til en konflikt, eller oppsøke stedet der dramatikken skjer», skriver Skodvin - og fortsetter:

«Juryen skriver at dette er et ikonisk bilde som peker mot fremtiden. Hvis fremtiden til fotojournalistikk er å fotografere noen som ser på en konflikt på lang avstand via en skjerm, så har juryen et poeng. Mye enklere, mye rimeligere.»

Skodvin avslutter:

«Jeg har sett et par bilder fra demonstrasjonene i Iran som jeg kan gå med på er ikoniske. Dette fotografiet fra Oslo er ikke ett av de.»

Det er flere som sier seg enig i Skodvins kritikk i kommentarfeltet.

«Er også stor fan av Javad og hans arbeid, men her ble jeg overrasket. At dette var det aller beste bildet som ble tatt i fjor? Nei. Det synes jeg ikke», skriver blant annet den stavangerbaserte fotografen Tommy Ellingsen.

Tidligere PK-leder Jarle Aasland er også i tvil:

«Er dette fjorårets beste norske pressebilde? Tja. Juryen mener det og akkurat her er det det eneste som betyr noe. Men supert at du orker komme med kritikk og åpne for debatt. Det er muligens konkurransens viktigste funksjon.»

Uenige i kritikken

Selv om flere stemmer i Skodvins kritikk, er det flere som også er uenige. VG-fotograf Espen Rasmussen tar til orde for at bildet absolutt er verdt tittelen Årets bilde.

Espen Rasmussen avbildet under Mediedagene i Bergen.

– Jeg er uenig med Helge Skodvin og jeg synes bildet er veldig bra, det fortjener å vinne Årets bilde, sier Rasmussen til Journalisten.

Selv om han er uenig synes han det er viktig at Årets bilde fører til debatt. Han mener det er for lite debatt i bransjen.

– Årets bilde er jo laget for debatt, det er både veldig enkelt å diskutere, og veldig vanskelig, for det er så basert på personlig smak, og personlige preferanser. Det er en super subjektiv ting med en jury som bestemmer seg for de beste bildene det året, sier han.

Han legger til:

– Med en annen jury ville det vært andre bilder som vant. Mange i bransjen kjenner hverandre, folk er redde for å tråkke hverandre på tærne, samtidig er det å være uenige det som drar oss framover.

Fotograf Kristine Nyborg mener også det var riktig av juryen å velge Parsas bilde som vinner:

«Det er vanskelig å lage bilder som bryter fra det lineære og selvfølgelige samtidig som det fungerer som fortellende bilde. Det synes jeg Javad har fått til» , skriver hun.

Flere heier fram debatten

Selv om mye av diskusjonene går på om juryen har tatt feil eller ikke, er det flere som heier på at det skapes debatt.

«Yes! Årets Bilde skaper debatt! Vi skulle hatt mer debatt, rundt fotojournalistikk, rundt fotografiets rolle i et moderne mediesamfunn, rundt prisutdelinger, rundt valg av bilder som publiseres. Mens det finnes et titalls mediekommentatorer og kritikere innen det skrevne ord, bare i Norge, finnes det knapt en eneste innen fotojournalistikk. Hvorfor? En liten 'bransje' og frykt for å tråkke gode kolleger på tærne er nok en viktig faktor», skriver tidligere journalist i Stavanger Aftenblad, Lars Idar Waage, i kommentarfeltet.

Han fortsetter:

«Hvis Årets Bilde skaper debatt, så er Årets Bilde fortsatt relevant. Den dagen utdelingen blir et rent pliktløp uten at noen blir skuffet eller overrasket over de premierte bildene, så må vi se på om prisutdelingen faktisk begynner å miste denne relevansen.»

Og selv om det de siste årene ikke har rast rundt utdelingen av Årets bilde, er det ikke første gang kåringen utløser debatt.

Da Dagbladet-fotograf Hans Arne Vedlog vant med bildet av Barack Obama på besøk i Norge i 2010, gikk debatten utover landegrensene.

«Folk står i kø for å kritisere valget av Årets bilde» skrev fotografi.no.

– Jeg fatter ikke at dette vant, sa juryformann Christer Høglund i Sverige til Aftenposten den gang .

Hans Arne Vedlogs bilde av Barack Obama vant årets bilde 2009.

Angrer litt

Til Journalisten forteller Skodvin at han har fått en god del henvendelser fra folk som er enige med ham.

– De heier på alt som ligger bak dette bildet, det journalistiske, men de skjønner ikke at dette kan bli Årets Bilde, sier han, og legger til:

– Jeg angrer litt på hele sulamitten fordi det det kan ha tatt litt av oppmerksomheten som Javads store helg. Det var ikke meningen. Jeg har beklaget det overfor ham.

Powered by Labrador CMS