Eirik Langeland Fjeld blir redaktør for ny satsing. Mer enn det kan han nesten ikke avsløre.

Kryptiske hint om ny Schibsted-satsing i vest: – Har noen vi har lyst til å overraske

Lover nytt nyhetsnettsted på en måte som ikke har blitt sett før.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Her kan du være med å bygge et produkt som foreløpig ikke finnes i Norge», lokkes det i en fersk stillingsutlysning.

Schibsted-eide AS Lokalavisene, som i dag omfatter fire lokalaviser i bergensområdet, skal vokse og etablere et nytt nyhetsnettsted.

Nå søker de prosjektets første medarbeider, men hva prosjektet er kan redaktør Eirik Langeland Fjeld si veldig lite om.

– Vi ønsker å holde kortene tett til brystet foreløpig. Også utlysningen er skrevet litt hemmelighetsfullt med vilje, sier Fjeld når Journalisten slår på tråden.

– Ikke gjort i Norge tidligere

Det han kan si, er at de har identifisert muligheter for vekst og nye produkter i bergensområdet, og jobber med å sjøsette et nytt nyhetsnettsted.

Og formen det hele skal ta, innebærer nyskapning, lover redaktøren:

– Det er en litt spesiell modell vi nå har tenkt å prøve ut. Jeg kjenner ikke til at det er gjort på denne måten i Norge tidligere.

– Er det et format dere har sett internasjonalt, som dere nå henter til Norge?

– Nei, det er det heller ikke. Jeg vet faktisk ikke om jeg har sett noen gjøre dette utenfor Norge heller. Det er noen elementer som her settes sammen på en ny måte.

Konfidensialitet

Utlysningen etter en vaktsjef/reportasjeleder gir noen flere hint, i retning av en nettsatsing med høyt tempo:

«Dersom lange feature-reportasjer er det som får hjertet ditt til å slå hardest, så er ikke dette jobben for deg», slås det fast, og videre at arbeidsgiver ser etter en som «drømmer digitale drømmer, og gråter blod når du tenker på hvor begrensende papirformatet er».

En som liker kjappe oppdateringer, live-sendinger og god presseetikk, og dessuten trives med å selv være synlig for brukerne i tekst, lyd, bilde og video.

– Hvordan skal dere huke tak i riktig person til jobben når potensielle søkere får vite så lite om hva de skal jobbe med?

– Vi må nødvendigvis be kandidatene om konfidensialitet etter hvert. De vi ender med å snakke med, må selvfølgelig få vite hva det er snakk om, sier Fjeld.

– Mest hemmelige av alt

– Hva blir nedslagsfeltet for satsingen?

– Nei, det er kanskje det mest hemmelige av alt. Der har vi noen vi har lyst til å overraske. Men i utlysningen står det jo «satsing i bergensregionen».

– Kan du røpe navnet ?

– Nei, og det er heller ikke helt spikret. Og arbeidsnavnet vi bruker peker litt i retning av geografien i prosjektet, så det blir vanskelig.

– Når kan dere lette mer på sløret for alle andre?

– Det er heller ikke sikkert. Arbeidet med dette føles som å skyte på bevegelige mål. Nesten daglig er det nye ting som faller på plass, eller det motsatte. Men en gang i løpet av høsten eller tidlig i vinter. Dette er ikke veldig langt unna.

Sier Bygdanytt- og Strilen-redaktøren, som altså skal få ansvar for et tredje nyhetsmedium om ikke lenge. Så lenge det dukker opp gode kandidater til å fylle redaksjonen.

– Jeg tror dette vil være en kul mulighet. Jobbmarkedet er ikke det verste akkurat nå, men her får man muligheten til å være med og bygge noe fra grunnen, få startup-erfaring innenfor de tross alt trygge rammene vi kan tilby, avslutter Fjeld.

Powered by Labrador CMS