Aslak Borgersrud, mannen bak spalten «En slask i bystyret», mener det har vært et kaotisk år i Oslo-politikken.

Trives som «slask» i Dagsavisen:
– Føler at jeg kan kaste sand i ansiktet på folk uten at det blir tatt høytidelig

Men den tidligere rapperen vil ikke skjule egne meninger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– 2021 har vært et kaotisk år, med mye action i Oslo-politikken, sier Dagsavisen-journalist Aslak Borgersrud når vi ber ham oppsummere året som er gått.

Den tidligere rapperen i Gatas Parlament har siden 2011 skrevet uhøytidelig om norsk politikk i Dagsavisen.

– Året har vært preget av konflikter, både med Høyre og Fremskrittspartiet. Folk har blitt kastet inn og ut. Det har også vært byrådskrise, og Lan Marie Berg fikk sparken, ramser han opp.

Konkurrent i Oslo

Dessuten var året preget av pandemien, noe som gjorde alt litt kjedeligere, ifølge Borgersrud.

En særlig viktig hendelse i 2021 for ham som politisk journalist, er at Dagsavisen fikk en sterk konkurrent i dekningen av Oslo-politikken, nemlig Avisa Oslo. Men det synes han er positivt, fordi det gir ham driv og gjør jobben enda mer spennende.

– I Oslo-politikken er det fortsatt slik at du kan kaste hatten i været og begynne å grave der den lander. Det er ikke så mange journalister på rådhuset, så en konkurrent gjør det bare mer moro.

Borgersruds utmerket seg i 2014 med sin faste Dagsavisen-spalte «En slask på tinget», der han usjenert beskrev hva som foregikk bak murene på Stortinget.

Nå er han mer interessert i hovedstadens lokalpolitikk, og skriver bystyrereferater fra Oslo rådhus i artikkelserien «En slask i bystyret». Artiklene likner på tradisjonelle referater, men med Borgersruds personlige og humoristiske vri.

– Her er det rom for å finne på rare ting og tulle litt med politikerne. Jeg kan for eksempel skrive at det var kleint å se politikerne gå rundt juletreet på rådhuset, men det ligger likevel ofte noe mer seriøst bak beskrivelsene.

– Humoristisk sub-sjanger

Målet er å formidle det han observerer på Oslo rådhus på samme måte som han ville gjort dersom han skulle fortalt det til venner eller kollegaene: Uten å ta bort de humoristiske aspektene, forklarer han.

Han klarer ikke alltid å finne en balanse mellom det gøyale og det seriøse i sakene sine, og noen ganger bommer han.

Men sånn er livet. Jeg tenker på journalistikk som en sub-sjanger innenfor humor. Alle journalister trenger ikke å underholde, men hvis vi som medier ikke klarer å få folk til å synes det vi skriver er litt artig, så sliter vi.

– Har du opplevd at politikere blir sinte på deg?

–Ja, da. Men jeg oppfatter det ikke som et stort problem. Fordelen med politikere, er at hele eksistensgrunnlaget deres er preget av konflikt. De må klare å stå i krangler eller diskusjoner, det er en del av jobben deres.

– Pressekortet ikke fripass

Borgersrud påpeker at han forstår at pressekortet ikke er et fripass for å bryte med anstendig oppførsel, og at det ikke gir ham rett til å være «dust» mot politikerne. Det handler mer om å være rettferdig, sier han videre.

– Jeg har heller aldri prøvd å skjule at jeg har egne meninger. Det er oppklart, med tanke på min tidligere karriere som rapper.

Gatas Parlament var kjent for sine kritiske antiimperialistiske og venstreradikale tekster.

– Jeg vil at tekstene mine skal henvende seg direkte til leserne og kreve deres oppmerksomhet, sier den tidligere rapperen i Gatas Parlament.

Borgersrud synes ofte journalister i stor grad er redde for å innrømme sitt ståsted. Selv om det er viktig å ikke ha bindinger, er det viktig å være ærlige om hvor man står, mener han.

– Det blir ærligere journalistikk av det. For jeg tror ikke det er mulig å stå midt opp i politikken eller et annet journalistisk tema uten å mene noe i hjertet sitt.

Slipper å rime

– Hva er det viktigste du har tatt med deg i journalistikken fra din tidligere karriere som rapper?

– Når man står på scenen så lærer man mye om hvordan å forholde seg til folk. En konsert er et møte mellom musiker og publikum, og man er i kontakt med hverandre, sier han - og legger til:

– Jeg tror dette er overførbart i journalistikken. Jeg vil at tekstene mine skal henvende seg direkte til leserne og kreve deres oppmerksomhet.

Borgersrud opplever at rap og journalistikk har flere ting til felles. Blant annet handler begge om å forklare kompliserte ting og gjøre dem forståelig for et publikum, uten at innholdet blir fordummet, sammenlikner han.

Samtidig er noen ting er betraktelig lettere som journalist, mener den tidligere rapperen: Han slipper å skrive i rim hele tiden.

– Hvor mange timer har ikke jeg brukt på å stable kompliserte rim i setninger, ler Borgersrud, tilsynelatende lettet.

– Det er ikke så lett med rim altså, men det slipper jeg i alle fall nå.

Fotball-podkast

På arbeidsplassen har Borgersrud skapt det han beskriver som «lekeplasser». Det er prosjekter som tillater han å drive litt utradisjonell journalistikk, sier han.

– Lekeplassene gjør at jeg får større frihet, at jeg føler at jeg kan kaste sand i ansiktet på folk uten at det blir tatt høytidelig.

Borgersrud har tre slike prosjekter i Dagsavisen for tiden: Spalten «Navn i nyhetene», «En slask i bystyret» og podkasten «Trikkeligaen». Sistnevnte ble lansert for drøyt ett år siden og er en ukentlig podkast om Oslo-fotballen som oppdaterer lytterne på hva som skjer i de lokale fotballagene.

– Jeg syns det er så kult med nye former innenfor journalistikk, og det er flott at det har vært en podkast-bonanza i det siste. Podkast gir mye rom for å leke seg frem.

– Har du noen nye prosjekter på gang for 2022?

– Jeg har masse prosjekter på gang, og masse baller som spretter hit og dit og som jeg ikke er helt sikker på hvor vil lande. Men det er gøy å være litt hemmelighetsfull, så jeg skal ikke røpe noe nå.

Uansett hva det blir, skal han fortsette å ha lave skuldre og ha det gøy på jobb. Og forhåpentligvis vil humoren hans smitte over på leserne i Dagsavisen.

Powered by Labrador CMS