AUF-leder Astrid Hoem tror ungdomspartiene når unge gjennom andre plattformer enn de tradisjonelle mediene.

Medieomtalen av ungdomspartiene er den laveste siden 2011

– Vi unge er nok mer til stede på Instagram og Tiktok enn i avisene.

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medieomtalen av ungdomspartiene de første seks månedene i år er den laveste siden 2011. AUF blir fremdeles klart mest omtalt.

Toppåret var i 2012, mens omtalen også var på et høyt nivå i stortingsvalgsåret 2013, viser tall fra medieovervåkningstjenesten Retriever som Framtida.no har hentet inn.

Etter dette gikk omtalen ned, og i 2017, som også var stortingsvalgsår, var omtalen 30 prosent lavere enn i 2013.

Omtalen hadde en økning i metoo-året 2018, men har igjen falt, særlig i koronaårene 2020 og 2021.

Det var særlig omtalen av AUF som gikk opp etter terrorangrepene 22. juli 2011, og omtalen av Aps ungdomsparti var i 2012 mer enn tre ganger så stor som de andre partiene til sammen. Trenden er likevel den samme også for de andre partiene, og AUF er fremdeles det klart mest omtalte ungdomspartiet.

AUF-leder Astrid Hoem sier til Framtida.no at hun mener det er viktig at mediebildet representerer befolkningen, men tror partiene når unge på andre plattformer.

– Vi unge er nok mer til stede på Instagram og Tiktok enn i avisene, sier hun.

Både FpU-leder Andreas Brännström og Unge Høyre-leder Ola Svenneby peker på koronapandemien som avgjørende for den lave omtalen.

Powered by Labrador CMS