Dagbladet fra 21. september 2007.
Dagbladet fra 21. september 2007.

Vinomtale for millioner

De faste vinspaltene i VG, Dagbladet, Aftenposten og Dagens Næringsliv har en reklameverdi på 40-45 millioner kroner i året, hevder Carat-sjef.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I en ny rapport som generalsekretær i Blå Kors Geir Gundersen overrakte Norsk Presseforbund torsdag, blir det hevdet at medienes omfattende alkoholomtale i realiteten uthuler reklameforbundet. Blå Kors vil ta dette opp med helseministeren med det første.

I samme rapport hevder administrerende direktør Eldar Skylstad i Carat Norge at de faste vinspaltene i VG, Dagbladet, Aftenposten og DN har en reklameverdi på mellom 40 og 45 millioner kroner. Han mener det ikke er å ta for hardt i.

Skylstad har foretatt en skjønnsmessig vurdering av annonseverdien til den faste alkoholdekningen til de fire avisene, det vil si seks helsider i uken eller 312 helsider i året.

Bidrar til økt drikking

– Det ikke er tvil om at vinspaltene har vært en sterk bidragsyter til at vinkonsumet har hatt en kraftig vekst de siste årene og virker sterkt salgsfremmende og markedsandelvridende, men det blir nær sagt umulig å gi noe godt estimat på hva det totale medietrykket er verdt gjennom året. At totalverdien ligger på tre til fem ganger verdien av de fire nevnte avisene, er imidlertid ikke å ta for hardt i, sier Skylstad ifølge Blå Kors-rapporten.

Geir Gundersen i Blå Kors mener det er uhyre kritikkverdig at ledende norske redaktører satser mer helhjertet på nyskapende produktomtale av alkohol enn noen annen produktkategori.

I motsetning til alle andre produkter med særstilling i mediene er dette produkter med kjente skadevirkninger og et helsepolitisk begrunnet reklameforbud, sier generalsekretæren.

I strid med Tekstreklameplakaten

Gundersen mener mye av alkolholomtalen må være i strid med pressens egne regler om tekstreklame, men fikk på dette punkt ikke støtte av Presseforbundets generalsekretær Per Edgar Kokkvold.

– All positiv omtale er ikke tekstreklame og at artikler i mediene har reklameverdi betyr ikke i seg selv at det er tekstreklame, sier Kokkvold.

Han var imidlertid enig med Blå Kors i at det er lite kritisk journalistikk på dette feltet, og at man her har å gjøre med en mektig bransje og aktør som bør ettergås i sømmene.

Powered by Labrador CMS