Jørn Espen Kaalstad (til venstre) og Ole Henrik Nissen-Lie ble plutselig uten motorkraft midt i sjøen. Foto: Privat
Jørn Espen Kaalstad (til venstre) og Ole Henrik Nissen-Lie ble plutselig uten motorkraft midt i sjøen. Foto: Privat

VG og Båtliv fikk motorstopp i kuling: – Litt ubeleilig

Samarbeider om sommertokt langs Sørlandskysten.

Publisert   Sist oppdatert

– Det er fantastisk å oppleve landet på nært hold. Det er flott natur, skjærgårder, havner, kystkultur og trivelig folk, sier redaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtliv til Journalisten.

I år samarbeider Båtliv og VG om årets sommerbåt. Fredag startet ansvarlig Nissen-Lie turen langs kysten av Sørlandet sammen med Jørn Espen Kaalstad fra VG.

Magasinet Båtliv har de siste årene reist på flere sommertokt langs kysten i Norge. I 2012 gikk hadde de blant annet direktesending på en fritidsbåt fra Halden til Kirkenes.

Men på turens fjerde dag i år ble det litt dramatikk.

Midt mellom holmer og skjær på Sørlandskysten fikk båten plutselig motorstopp.

Vi drev rundt mellom holmene, så det var litt drama. Vi snakket om å ringe Redningsselskapet.

Jørn Espen Kaalstad, VG

Sjøgress i filteret

Både Båtliv og VG har skrevet hver sin artikkel om hendelsen, hvor sistnevnte har tittelen «Motor-drama».

Det var da båten var på vei gjennom Nidelven, ikke langt fra Arendal, at motoralarmen gikk. Temperaturen hadde passert 100 grader i løpet av sekunder. Årsak: Sjøgress i sjøvannsfilteret.

Vinden blåste til kuling og dyttet båten inn mot land, men Nisssen-Lie avviser likevel at det var fare på ferde.

– Vi hadde det under kontroll. Men det er klart at når motoren plutselig stopper opp, så er det litt ubeleilig i kuling, sier han.

Kaalstad spisser det litt mer.

– Vi drev rundt mellom holmene, så det var litt drama. Vi snakket om å ringe Redningsselskapet, sier han.

Båten er av modellen Sealine C330, her merket med både VG og Båtliv. Foto: Privat
Båten er av modellen Sealine C330, her merket med både VG og Båtliv. Foto: Privat

Følte meg veldig trygg

Kaalstad følte likevel aldri at de var i noen fare.

– Jeg følte meg veldig trygg, fordi Ole Henrik er en svært erfaren seiler og motormann. Han har seilt siden han var guttunge. Så jeg regnet med at han ville finne en løsning, sier han.

Og det gjorde Nissen-Lie. Han fjernet først mye av sjøgresset i sjøvannsfilteret. Det fikk motoren i gang. Men fortsatt kom det ikke vann gjennom filteret og temperaturen økte nok en gang.

Så, for å kjøle motoren, brukte de dusjen ombord til å spyle vann direkte inn i sjøvannsfilteret. Det hjalp til å kjøle ned motoren og ga dem svak motokraft inn til land.

– I kulingen gledet vi oss ikke til å legge til kai med svak motorkraft og uten ledige hender til fendere og fortøyninger. Jeg kjørte, og VG-reporter Jørn E. Kaalstad pøste vann på motoren, og vi klarte bare to knops fart mot vinden inn mot gjestehavnen, skriver Nissen-Lie selv på batliv.no.

De to kom seg til slutt til kai, fjernet resten av sjøgresset og fikk hjelp av en mekaniker til å fikse filteret.

Kystkultur og trivelige folk

De neste dagene fortsetter VG og Båtliv reisen sammen nedover Sørlandet. Målet er å nå Kristiansand, så lenge vær og vind smiler til båtfolket.

Nissen-Lie er veldig glad for å komme seg ut på sjøen.

– Det er fantastisk deilig å komme seg ut av kontoret og møte folk. Det er det journalistikken handler om. I en travel hverdag er det mye du ikke får tid til, så det er alltid like forfriskende å komme seg ut.

Ute i felt bruker han blant annet en moderne Samsung-telefon til å fotografere, ta videopptak og redigere.

– Det er lettere enn noen gang å formidle historier kjapt og enkelt ute i felten, konkluderer han.

VGs Kaalstad er også glad for å komme seg ut. I tillegg til å lage vanlige saker til VG, arrangerer han både VG-quiz og deler ut VG-effekter til de han møter langs kysten.

– Det er veldig befriende å komme seg ut fra Akersgata. Og jeg har møtt veldig mange blide mennesker. De byr på seg selv og alle vi møter har noe morsomt å fortelle, sier Kaalstad.