– Jeg har vært her i 13 år og har aldri hørt om noe bedre resultat, sier Eva Holmgren, adm.dir i EUB. Her sammen med ansvarlig redaktør Bjørn Inge Salberg Rødfoss.
– Jeg har vært her i 13 år og har aldri hørt om noe bedre resultat, sier Eva Holmgren, adm.dir i EUB. Her sammen med ansvarlig redaktør Bjørn Inge Salberg Rødfoss.

Avisa leverte sitt beste resultat noensinne i fjor og ligger enda bedre an i år - til tross for koronakrisa

Eidsvoll Ullensaker Blad «lukker» flere saker på nett.

Publisert Sist oppdatert

Eidsvoll Ullensaker Blad (EUB) permitterte tre ansatte i markedsavdelinga i mars da koronakrisa traff annonsemarkedet.

Etter én måned var de tilbake på jobb.

– Hvis inntektene skulle øke, måtte vi også ha folk tilbake på jobb for å selge. Den sjansen tok vi, og det var nok smart, sier Eva Holmgren, administrerende direktør i avisa som dekker kommunene Eidsvoll, Nannestad, Ullensaker og Hurdal.

Journalisten snakker med Holmgren og ansvarlig redaktør Bjørn Inge Salberg Rødfoss over videolink.

Ingen støtteordning

Avisa tapte 22 prosent av annonseinntektene i mars i år i forhold til i fjor, men tapte mindre i april og enda mindre i mai. Den totale inntektssvikten for mars og april ble på åtte prosent.

Holmgren sier at de har tapt såpass lite penger på koronakrisa at de ikke kvalifiserer til noen støtteordning.

– Heldigvis. Vi har hatt et godt resultat, sier hun.

Avisa har også kuttet mer på kostnadssida, som gjør at de sitter igjen med mer på bunnlinja enn i 2019, forklarer Holmgren.

Fakta EUB:

  • Antall ansatte: 13
  • Ansatte i redaksjonen: 8

2019

  • Årsresultat: kr. 2.167.201
  • Driftsresultat: kr. 2 755 884
  • Driftsinntekter: kr. 24.666.529
  • Egenkapital: kr. 3.217.486

2018

  • Årsresultat: kr. 550.357
  • Driftsresultat: kr. 687 978
  • Driftsinntekter: kr. 24.213.713
  • Egenkapital: kr. 1.514.063

– Aldri hørt om bedre resultat

På mandag er det generalforsamling og resultatene for akkurat 2019 skal legges fram. Holmgren sier at 2019-resultatet er det beste resultatet den uavhengige avisa har hatt, med et årsresultat på drøyt to millioner kroner. En økning på en og en halv million fra året før (se faktaboks).

– Jeg har vært her i 13 år og har aldri hørt om noe bedre resultat, det har heller ikke de som sitter i styret. Det er litt spesielt, fordi vi er en av de få små avisene som hverken er i et konsern eller mottar pressestøtte. Alt vi bruker, må vi først tjene inn, sier hun.

EUB har kutta kostnader i mange år. De har reforhandla avtaler, flytta til mindre lokaler og samarbeider med Hamar Media om en del tjenester, for eksempel trykking, it-tjenester, nettløsninger, sentralbord og annonseproduksjon.

– Vi har hatt en skikkelig gjennomgang for å tilpasse lisenser og reforhandle avtaler som vi har arva, sier Holmgren.

Dette er viktig for at avisa nå klarer seg godt, men hun trekker også fram en annen avgjørende faktor: De snakker om økonomi med de ansatte. Hver måned får alle vite hvordan det står til med den økonomiske situasjonen, og hver dag får de vite hvordan det går med opplaget.

De to EUB-sjefene mener de ansatte samarbeider godt på tvers av avdelingene, og sier at alle ansatte har en forståelse av hva som skal til for å få de resultatene de ønsker.

Bak fra venstre: Salgssjef Tina Berger, administrerende direktør Eva Holmgren, digitalsjef Jørgen Berg-Sollien, medierådgiver Christina Bredesen, ansvarlig redaktør Bjørn Inge Salberg Rødfoss, medierådgiver Tina Alkvist, journalist Magnar Haraldsen.
Foran fra venstre: journalist og frontansvarlig Thomas Hansen og medierådgiver Anja Kongelf
Bak fra venstre: Salgssjef Tina Berger, administrerende direktør Eva Holmgren, digitalsjef Jørgen Berg-Sollien, medierådgiver Christina Bredesen, ansvarlig redaktør Bjørn Inge Salberg Rødfoss, medierådgiver Tina Alkvist, journalist Magnar Haraldsen. Foran fra venstre: journalist og frontansvarlig Thomas Hansen og medierådgiver Anja Kongelf

Lukker mer innhold på nett

Holmgren forteller at papiropplaget faller i EUB, som hos de aller fleste, men at det har gått noe mindre ned i år.

– Det vil nok fortsatt gå nedover, sier hun.

Det betyr ikke at de har gitt opp papiravisa, legger redaktør Rødfoss til, men de prøver selvsagt å få flere digitale abonnenter. Ved årsskifte 2018/2019 hadde de omtrent 1000 digitale abonnenter, mens de i juni i år ligger på 1800.

De siste to månedene har de endret strategi for hvordan de skal få flere slike abonnenter: nesten alt innhold ligger bak betalingsmur.

Det gjør at de også har endret sine redaksjonelle vurderinger. De henviser ikke bare til politiets twittermeldinger, men tar en telefon og gjør noe mer journalistisk ut av hendelsen, før de publiserer saken, sier Rødfoss.

– Vi sliter som mange andre med å få tak i politiet, og vi stresser ofte med å få ut saken likevel. Vi har bare hivd den ut, og da kan vi ikke forsvare å «lukke» den. Nå venter vi heller og gjør den journalistiske jobben som må på plass for å kunne forsvare det, sier han og legger til:

– Det gjelder ikke de sakene som har med liv og helse og gjøre, en sak om forurenset drikkevann skal være åpen for alle.

Enn så lenge forteller de om få negative tilbakemeldinger og en økning i digitale abonnenter.

– Erfaringene med «lukkestrategien» er gode, men det er ganske ferskt, så det er litt tidlig å sette to streker under svaret og juble, sier redaktøren.

For ordens skyld: Journalistens redaktør Roger Aarli-Grøndalen var ansvarlig redaktør/adm.dir. i Eidsvoll Ullensaker Blad fra sommeren 2012 til sommeren 2018

Powered by Labrador CMS