Klassekampen og ansvarlig redaktør Mari Skurdal klages inn for PFU. Arkivfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Klassekampen og ansvarlig redaktør Mari Skurdal klages inn for PFU. Arkivfoto: Heiko Junge / NTB scanpix

TV 2 beklaget, men Klassekampen nektet å endre i kronikk: Holberg-krangel blir PFU-sak

Avviser å ha kalt Holberg slavehandler.

Publisert Sist oppdatert

Klassekampens håndtering av imøtegåelse og faktasjekk, i forbindelse med en kronikk fra forfatter Marianne Solberg, er klaget inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Klagerne er forfatterne Dag Herbjørnsrud og Fartein Horgar, som er blant personene som pekes på i Solbergs kronikk.

I kronikken trekker Solberg fram hvem hun mener har skapt et inntrykk av at Ludvig Holberg var slavehandler, og skriver:

Forfatteren Fartein Horgar har i mange år fortalt at Holberg var slavehandler og at Norge var en kolonimakt. Også Dagbladets kommentator Camara Lundestad Joof har kritisert Holberg som slavehandler. Roten til disse opplysningene ser ut til å stamme fra boken «Et lite stykke Norge» (2005) av Dag Herbjørnsrud og Stian Bromark, som omtaler Holberg på denne måten.

Diskusjonen om Holberg blusset opp tidligere i sommer: Da omtalte flere medier initiativ om å få en Holberg-statue i Oslo fjernet på grunn av hans angivelige involvering i slavehandel.

Opplever anklager som sterke beskyldninger

Herbjørnsrud og Horgar tar sterk avstand fra Solbergs beskrivelser, og klager Klassekampen inn for å publisere påstander av faktisk art, uten rett til samtidig imøtegåelse og uten retting i ettertid av faktiske opplysninger.

«Verken Horgar, Joof eller Bromark/Herbjørnsrud har omtalt Holberg som 'slavehandler'», skriver de i klagen, som er sendt til PFU med samtykke fra Camara Lundestad Joof.

Videre:

«De uriktige anklagene om vi i flere år har svertet en nasjonalhelt som Holberg, og at det påstås (grunnløst) at det er vi som 'ser ut som' å være 'roten' til uriktige 'slavehandler'-anklager mot ham, spres nå i høyreradikale miljøer. Vi opplever anklagene som 'sterke beskyldninger'. »

Forfatterne viser samtidig til at TV 2 valgte å både rette og beklage etter å ha publisert en versjon av samme kronikk.

«Ikke så enkelt»

Men da forfatterne ba om rettelser i Klassekampen-kronikken, fikk de beskjed om at avisa heller ville ha et debattinnlegg, skriver de i PFU-klagen.

19. juni fikk de publisert et innlegg i avisa.

I en signert lederartikkel 30. juni avviser ansvarlig redaktør Mari Skurdal at Klassekampen skal rette i Solbergs kronikk, og viser til at det «ikke er så enkelt som at uttalelsene er usanne».

Skurdal skriver at Horgar har sagt at «Holberg eide en plantasje i Karibia» og at Herbjørnsrud skriver at Holberg hadde aksjer i slavehandel.

«De sier kanskje ikke ordrett at 'Holberg var slavehandler', men det er inntrykket som sitter i», skriver Skurdal i lederen.

Mener faktasjekk er grunnleggende oppgave

Redaktøren skriver at Herbjørnsrud og Horgar har avvist påstandene på kronikkplass tre dager etter Solbergs kronikk, og at presiseringene om Holbergs involvering i slavehandel har kommet fram i polemikk mellom engasjerte forfattere.

Det er en annen grunn til at Skurdal avviser å gå inn og rette i Solbergs tekst:

«Offentlig debatt skal foregå i åpent lende, med argumenter og informasjon. Ved å undersøke saksfelt og lytte til hverandre, når vi nye innsikter. Vi mener det er et bedre fundament for å danne seg oppfatninger enn rein faktasjekk.»

Til dette skriver forfatterne i PFU-klagen:

«I kontrast mener vi at 'rein faktasjekk' er en grunnleggende oppgave for pressen - og at norske aviser ikke bare kan kreve at de anklagede parter skal skrive debattinnlegg for seg når uriktige opplysninger publiseres. I en tid hvor 'falske nyheter' og pressen er under press, mener vi det er viktig at VVP 4.13 følges og etterleves.»

Også Skurdals lederartikkel omfattes av klagen, der forfatterne ber utvalget vurdere den opp mot Vær varsom-plakatens punkt 4.2 om skillet mellom kommentar og faktiske opplysninger.

Klager inn innlegg fra eks-redaktør

Også et Facebook-innlegg om saken fra Bjørgulv Braanen, tidligere ansvarlig redaktør og nå politisk redaktør i avisa, inngår i PFU-klagen. Klagerne mener innlegget omfattes av den redaksjonelle virksomheten, og reagerer på at Herbjørnsrud ikke ble tagget i innlegget, og at han av uklare grunner ikke kunne kommentere med svar på innlegget, som han mener er basert på feil fakta.

Totalt mener klagerne at Klassekampen bryter Vær varsom-plakatens punkter 3.2, 4.2, 4.13, 4.14 og 4.15.

Horgar og Herbjørnsrud skriver avslutningsvis at de «gjennom flere år nettopp har hyllet Holberg og betont hans verdensborgersborgerskap, altså det motsatte av anklagene i KK».

Klassekampen-redaktør Mari Skurdal opplyser til Journalisten fredag at hun skriver på tilsvar til PFU-klagen, og kan kommentere saken nærmere om kort tid.

Powered by Labrador CMS