– Vi ønsker å være en kvalitetssikra informativ guide, så folk kan få hjelp som faktisk funker og ikke bare synsing, sier Bjørnhild og Tore FjeldFoto: Marte Vike Arnesen
Ektepar satser på nytt hagemagasin
Ønsket å skape sin egen arbeidsplass. Nå er første nummer av bladet Hageguiden ute.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
De mente det manglet en norsk hageguide. Et blad som kunne gi tips og råd om hvordan du faktisk passer på en hage. Hvilke planter du kan ha i hagen din om du bor i Nord-Norge. Og hva du må gjøre når plantene ikke vil vokse der du vil de skal vokse.
Dette hadde de snakket om en stund, og da pandemien kom og andre oppdrag lot vente på seg, ble det tid og mulighet til å gjennomføre planene om å skape sin egen arbeidsplass.
Selvberga
Ekteparet Bjørnhild og Tore Fjeld er begge frilansere og har jobbet sammen i mange år. Hun skriver, han fotograferer. Nå er deres første utgave av bladet Hageguiden ute.
– Fetteren til Tore har laget en sak om ugress, også har vi fått hjelp til å pakke inn bladene og sende dem ut til abonnentene, ellers har vi gjort alt selv, sier Bjørnhild og smiler.
– Vi er medlem av Fagpressen, som har gjort at vi har fått gode avtaler med trykkeri og distribusjon. Lille oss får de samme betingelsene som de store i bransjen.
Huset til ekteparet henger nesten i lufta, helt inntil skrenten på Høyenhall i Oslo. Rundt huset er hver minste lille krik og krok omgjort til blomsterbed og grønnsaksbed. Hagen er ikke stor, men fra sommeren til frosten kommer, spiser de stort sett det som dyrkes av grønnsaker på tomta.
Annonse
Nå nyebynnere
Bladet Hageguiden er tenkt som en guide for nybegynnere, folk som har overtatt ny hage eller kommet i en annen livsfase der de vil bruke hagen på en annen måte. De ønsker rett og slett å gi folk enkle, praktiske råd om hardføre planter og smarte løsninger som gjør at alle kan lykkes – uansett størrelse på hagen, budsjett eller hvor de bor i landet.
– Vi ønsker å være en kvalitetssikra informativ guide, så folk kan få hjelp som faktisk funker og ikke bare synsing. Abonnentene får også en digital tjeneste i tillegg til papirutgaven. Ved å selge produktet direkte til kundene uten mellomledd, trenger vi ikke så mange abonnenter for å få dette til å gå rundt, forteller Bjørnhild.
– De fleste nybegynnere henter tips fra Facebook-grupper, men det blir fort veldig forvirrende. De som svarer, kan ofte ikke mer enn dem som spør.
– Spør du hvordan du blir kvitt skvallerkål, kan svaret ofte være at den er god i suppe, ler hun.
Mange mangler kunnskap
Hageinteressen vokser sterkt. En trend som har pågått i flere år, men som har fått en ny oppsving under pandemien. Før skulle hage være lettvint, det skulle være tujahekk. Nå er det fokus på humler og økologi - og barna skal læres opp til å spise riktig.
– Yngre mennesker har ikke nødvendigvis så mye hagekunnskap. Den kunnskapen har hoppet over en generasjon. Mange i den eldre generasjonen har heller ikke kunnskap. De skulle jo jobbe og hadde ikke nødvendigvis sin egen kjøkkenhage, sier Bjørnhild og peker på at maten var noe man skulle kjøpe på supermarkedet.
Sammen har ekteparet drevet nettstedet Spirea.no siden 2012. Den baserer seg på de samme ideene som Hageguiden.
Nettsiden har gitt dem en unik innsikt i hva folk faktisk ønsker å lese om.
– Statistikken er nådeløs, den forteller hva folk faktisk er interessert i og ikke hva de sier de er interessert i, sier Tore.
– «Slik gjødsler du riktig». Det vil folk ha, legger han til
– På tre måneder, i mars, april og mai, har vi 75 prosent av trafikken på siden vår gjennom året. Det er ingen vits for oss i gi ut et hageblad i november.
Annonse
Tre utgaver i året
Abonnementene selger de gjennom nettstedet. Målet er å lage tre utgaver i året. Budsjettet er lite og de har ikke kapital i bunn til å satse på markedsføring. De ønsker at bladet og journalistikken skal være betalt av leserne, ikke av annonser.
– Om det hadde stått i bladhylla på Rema 1000 hadde vi selvsagt solgt flere blader, men de skal jo ha en stor andel av inntektene, sier Bjørnhild.
– Det er et problem når du konkurrerer med andre og det koster 300 kroner for åtte numre - og så får du med en vase, sovepose, telt og en moped i tillegg. Mange blader tenker at det er annonsene som skal finansiere produktet, også skal du kunne gi bort abonnement, men det er jo ikke bærekraftig.
I sommer skal de reise rundt i Norge for å besøke hager og lage nye saker til neste års utgaver. Første mål for turen er Harstad.
– Vi skal på en seriøs roadtrip i tre deler. Den første er på 3000 kilometer. Vi har kjøpt oss elbil og skal kjøre hele veien. De store redaksjonene tar seg ikke råd til å reise omkring i Norge. De baserer seg ofte på reportasjer fra rundt Oslofjorden. Alt skal være så bugnende og flott, men det er jo umulig å få til bugnende hager så langt nord, forteller Tore.
– En ting er at det er kort sesong, den andre er midnattssola. De kan for eksempel ikke dyrke spinat så langt nord, for den havner jo bare i blomst, legger Bjørnhild til.
Befolkningen i Nord-Norge er godt representert blant dem som abonnerer på Hageguiden, ifølge de to. Folk fra Karasjok og Nordkapp får tilsendt det nye magasinet i posten.
– De har hager de også. Og de ønsker seg i hvert fall gode råd. Vi må prøve å nå de folka som ikke nødvendigvis ønsker å melde seg inn i Hageselskapet, men som trenger litt hjelp til sesongen.
Målet for 2021 er 2000 solgte abonnementer, på sikt ønsker de å ha en abonnementsbase som gjør at de kan leve av dette alene – uten å måtte ta mange andre oppdrag.
– Vi har vært frilansere i mange år. Oppdrag kommer og går, men det hadde vært fint å ha noe vi kan tjene penger på selv.