Toppfotballen stopper. Eliteseriespillere tas ut i streik når NISO og NHO ikke har greid å bli enige om en ny lønnsavtale.
Det er sko-rettighetene det står på. Opplagt en dragkamp mellom klubber som vil ha kollektive utstyrsavtaler og enkeltspillere som vil tjene litt ekstra på en individuell utstyrsavtale.
Det kan bli tynne sportssider og kjedelig på TV noen dager fremover hvis Eliteserien stopper helt opp. Det er så opplagt at NISO tar ut toppspillerne i streik. Knapt noen fagforening har mer profilerte enkeltmedlemmer. NISO har virkemidler som gjør at de kan kjøre en kamp og informasjonsstrategi med effekt som bomber og granater i det offentlige rom. Fagforeninger flest har bare kinaputter i sammenligning.
Kamp om publikum
En streik skal ikke bare vinnes overfor en motpart, som NHO i dette tilfellet. Man skal vinne publikum. Og så er både NISOs medlemmer som arbeidstagere og NHOs medlemmer som arbeidsgivere avhengige av at sportsbransjen har et godt omdømme.
Det er her NISO kan gjøre et selvmål av dimensjoner ved å streike og profilere det gjennom toppfotballen.
Ja, vi elsker fotball. Toppspillerne er våre helter. Som småbarnspappa ser jeg også hvor viktige de er som motivatorer for at de små skal komme seg ut i fysisk aktivitet og ikke bare spille fotball på Playstation.
Det er VI som betaler
Men selv om de er våre helter, finnes det én eneste vanlig fotballbeundrer som ikke synes at toppspillerne allerede har grei nok inntekt fra sin morsomme jobb?
Vi kjøper aviser og abonnerer på kanalpakker for å følge rundene. Vi irriterer oss over at det blir over tusenlappen i billetter for å ta med familien på én toppkamp. Vi irriterer oss over at det koster 6-700 kroner for en T-skjorte for at poden skal få akkurat den originale versjonen med riktige farger og oppdaterte merker. Og masse annet.
Media og fotballbusiness
Fotball er big business, og det er til slutt alle vi som er glad i denne underholdningen som betaler; billetter, kanaler, produkter, og kjøper sponsorenes produkter og masse annet. Eventuelt holder ut gjennom TV2s lange lange reklamer for å få med en intelligent kommentator med kjappe analyser.
Og fotballens samliv med mediene er selvsagt hele motoren i fotballen som business. Uten medienes gigantiske dekning kunne spillere og klubber bare glemt alle lukrative avtaler og inntekter de har i dag.
Fotballindustrien har tøyd sitt publikum langt når det gjelder betalingsvilje. Fotballindustrien, enten det er fagorganiserte spillere eller det er klubber, vil ikke få noe som helst sympati ute i publikum for at de fører en kamp om hvem av dem som skal greie å tyne ut enda noen kroner av oss.
Pipekonsert og gjørmeslagsmål
Sykepleiere og lærere er grupper som har greid å bruke streiker til å bygge oppslutning i publikum. Jeg tror fotballspillere i streik bare vil møte pipekonsert. Vi vil se dem spille.
Men nå har de startet et gjørmeslagsmål i full offentlighet. Det blir spennende å følge hvordan de håndterer informasjonskampen i mediene de nærmeste dagene.
Og sportsjournalister: husk å være økonomijournalister nå!