Snubler Canal Digital i egne føtter?
KOMMENTAR: Kanskje er dette tidspunktet Discovery burde dumpe prisen på Dplay til dem som har mistet kanalene deres.
Signalene til Discoverys TV-kanaler i Norge er slukket for Canal Digitals kunder. Det amerikanske TV-selskapet vil ikke overraskende ha bedre betalt for produktet sitt. Men kabeldistributør Canal Digital vil ikke gi amerikanerne det de ønsker. Driftsmarginer er viktige, enten man produserer eller distribuerer TV ut til folket.
Men det er ingen av de to aktørene som sitter med skjegget i postkassa, det er oss – seerne. Og hva gjør irriterte og sinte forbrukere? Jo, de finner nye løsninger. Det kan i det lange løp gå hardere utover Telenor-eide Canal Digital enn Discovery.
Aftenpostens kulturkommentator Cecilie Asker gir svaret allerede på tittelplass når hun skriver «På tide å kutte kabelen». I tid da vi ser stadig flere kjøpe abonnement på tjenester som HBO Nordic, Viaplay, TV 2 Sumo og kanskje særlig Netflix kan man sagtens spørre seg hvor heldig det er for Canal Digital å miste en så stor kanalpakke som Discoverys portefølje er. Det er tross alt landets tredje største TV-selskap målt i seerandel med kanaler som TVNorge, FEM, MAX, TLC, Discovery Channel, Eurosport og så videre. Altså litt for alle og enhver.
Så hva gjør forbrukerne når de ikke lenger får tilgang til innholdet de ønsker? De finner andre løsninger. I dette tilfellet kan det være aktuelt å sikre seg abonnement på Discoverys strømmetjeneste Dplay.
Nettopp det har mange gjort. Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery forteller at de mandag hadde en «uvanlig stor økning» i antall nytegninger. Vanligsvis skjer slikt kun når det er store idrettsarrangement.
Som et plaster på såret for frafallet av Discoverys kanaler, har Canal Digital tilbudt sine kunder 100 MB nedlastingshastighet gratis. Akkurat det tilbudet kan Discovery vende til sin fordel:
Så hvorfor tilbyr ikke Discovery gratis abonnement for en kortere periode til de som i dag er kunder hos Canal Digital? Vel, først fordi Discovery ønsker selvsagt å komme til en løsning med Canal Digital. Ingen kan i skrivende stund konkurrere med Telenors dekningsgrad. Vi snakker tross alt om én million husstander.
Hvor mange en «uvanlig stor økning» er, vil Skoland ikke fortelle. Ei heller vil han si noe om hvor mange som holder Dplay. Journalisten har likevel grunn til å tro at det er snakk om rundt halvparten av TV 2 Sumo som tidligere i år fortalte at de har i overkant av 100.000 betalende brukere.
Etter at Telenor har trukket all reklamen fra TVNorges kanaler, ville en prisdump på Dplay vært en god takk for sist. Samtidig som det er et skritt i den retningen vi ser TV-seeingen gå. Om enn langsomt. For den oppvoksende generasjonen er TV med tuner i ferd med å bli noe fremmed. Discovery kunne hjulpet dem på vei.
Men til syvende og sist handler dette om penger. Slik Erik Stephansen i Nettavisen skriver. Når TVNorges dekning nå er halvert, går det utover reklameomsetningen. Så lenge vi er opptatt av å se TV mest mulig tradisjonelt fra sofaene våre, vil TV-bransjen være opptatt av å være hos de store distributørene.
I mellomtiden, i påvente av fremtiden, må vi som forbrukere ta et valg. Enten må vi leve med at kanaler blir fjernet fra tilbudet fordi partene ikke kommer til enighet. Det er så vidt jeg vet bare skjedd en gang tidligere i Norge da samme distributør fjernet TV 2 Zebra. Men det er til gjengjeld langt mer vanlig i andre land.
Eller så må vi begynne å strømme alle som én. The choice is yours.