NRK P3 har ansatt fem journalister til et årsprosjekt som skal løfte frem unge stemmer og meninger i en egen meningsredaksjon for målgruppen 17-29 år.
– Vi skal lage et digitalt univers der det er trygt å mene noe, og der de unge som ellers ikke føler de blir hørt skal ha et sted å uttrykke meninger, sier fungerende redaksjonssjef for nett og sosiale medier i P3, Margrethe Miljeteig, til Journalisten.
– Dagsaktuelle og tidløse debatter
Høsten 2020 gjennomførte redaksjonen en målgruppeundersøkelse som viser at dagens unge, i større grad enn tidligere, sliter med å uttrykke egne meninger.
– Jeg mener pressen har et ansvar for å bidra i en konstruktiv samfunnsdebatt. Hvordan skal vi opprettholde demokratiet hvis neste generasjon ikke tør å heve stemmen. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Miljeteig.
P3 startet dermed et testprosjekt for meningsjournalistikk som slo svært godt an blant målgruppen, og som viste usedvanlig engasjement.
På tre måneder fikk testprosjektet på tre måneder hundrevis av mailer og rundt 10.000 grundige kommentarer der unge delte sine meninger, ifølge Miljeteig.
Dermed ble det bestemt at meningsjournalistikken skal få ta større plass i P3-universet, og denne gangen skal prosjektet gå over et helt år. Hele fem journalister skal jobbe med dette i hele 2022.
– Nå skal vi få i gang dialoger og ulike debatter, og vi satser på både dagsaktuelle og tidløse temaer, sier Miljeteig.
Redd for kansellering
Ifølge P3s målgruppearbeid er flere unge i dag er redde for å bli «cancelled», eller utestengt fra vennegjengen for å ha meninger utenfor deres dagligdagse ekkokammer.
– Det fører til at unge ikke tør å skille seg ut eller ha ulike meninger fra det som dominerer i miljøet deres, sier hun.
Meningsredaksjonen vil jobbe tett med P3s nettredaksjon som allerede leverer journalistikk som skal appellere til de unge, med temaer som identitet, sex, rus, yrkesvalg, utenforskap, norsk musikk og populærkultur.
Prosjektet skal ta utgangspunkt i liknende temaer, men med mål om å engasjere målgruppen til å delta i debatter og diskusjoner, sier Miljeteig.
Målgruppen skal føle seg hjemme i det redaksjonen produserer, og språket er direkte og «sikter ungt».
– Det er viktigere at en 17-åring forstår hva vi snakker om fremfor en 35-åring, fordi sistnevnte har flere andre plattformer for meningsjournalistikk. Vi er ikke redde for å ekskludere eldre lesere, tilføyer hun.
Visuell journalistikk
Meningsredaksjonen skal skape innhold som er både tekst-, video-, bilde- og illustrasjonsbasert, med et nytt format hver uke, forteller Miljeteig.
– Det blir alt vi allerede liker å leke og eksperimentere med i P3, bare med utgangspunkt i meningsjournalistikk og kortere formater som egner seg til deling i sosiale medier, sier hun.
Det var 47 søkere på prosjektstillingene som ble lyst ut, og P3 har valgt ut fem unge journalister med variert kompetanse, med fokus på visuell- og meningsjournalistikk.
Miljeteig var en av initiativtakerne til meningsjournalistikkprosjektet i P3, men tiltrer i mars stilling som redaksjonssjef i Avisa Oslo.
– Prosjektet er et hjertebarn for meg, men jeg vet at det vil ligge i trygge hender når jeg går videre, sier hun.
Faste stillinger
I tillegg til ansettelsen for journalistene i den nye meningsredaksjonen, har P3 også lagt ut stillingsutlysninger for fem faste stillinger. De søker etter en vaktsjef og en produsent for P3morgen, en vaktsjef for P3.no, en TV-produsent og en musikkjournalist med vaktsjefansvar.
– Det er ikke alltid vi har hele fem utlysninger på faste stillinger ute, så det er stas. Ansettelser, og spesielt faste, er noe av det viktigste vi gjør, og vi synes det er helt strålende at vi nå har muligheten til å ansette flinke folk i viktige funksjoner for NRK og P3, sier fungerende redaktør i P3, Daniel Ramberg.
Stillingsutlysningene ble lagt ut i desember og har frist til 9. januar. Ifølge Ramberg har P3 allerede fått inn en god del interesserte søkere, og han håper det vil komme enda flere nærmere fristen.