MORGENRUTINEN:

Redaksjonssjef for nett og sosiale medier Margrethe Miljeteig har store forventninger til en kommende UFO-podkast.
Redaksjonssjef for nett og sosiale medier Margrethe Miljeteig har store forventninger til en kommende UFO-podkast.

Håper ny P3-podkast kan gi svar på om det finnes intelligent liv på andre planeter

Margrethe Miljeteig mener mediehusene trenger målrettede tiltak for å nå unge mennesker.

Publisert Sist oppdatert

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.

Margrethe Miljeteig er fungerende redaksjonssjef for nett og sosiale medier i NRK P3.

Fra 1. mars vil hun være den nye redaksjonssjefen i Avisa Oslo.

Her kan du lese flere Morgenrutinen.

– Kaffe eller te?

– Kaffe! Gjerne god og sterk.

– Hva har du på nattbordet?

– Akkurat nå: En stor, fluffy snømann. Jeg elsker jul, og det finnes ingen grenser for hvor det er julepynt.

– Når om morgenen starter hodet å tenke jobb, og hvilke medier må du innom?

– Morgenen starter gjerne med NRK Nyheters «Morgenoppdatering» som kommer som nyhetspush hver dag klokka 6.15. Så begynner hodet å spinne mot jobb rimelig kjapt. Klokka 08.00 kommer alle e-poster jeg har trykket utsatt på inn i mailboksen, klare for å gi meg en ny sjanse. NRKs «Oppdatert» og Aftenpostens «Forklart» er viktige i min nyhetsrutine.

– Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?

– «NRK P3-podkast oppdaget intelligent liv på andre planeter». Flinke kollegaer av meg jobber med en UFO-podkast, og jeg har store forventninger til den. Kanskje denne overskriften er i overkant mye å forvente, men det er lov å leve i håpet.

– Hva er ditt beste tips for å finne gode saker?

– I P3s nettredaksjon har vi laget oss noen rammer som avgrenser hvilke typer saker vi lager, slik som at alle casene skal være under 30 år og at de ikke skal ha fortalt historien sin i andre medier tidligere. Det gjør en del med måten vi jobber på. Vi leter i forumer, grupper, kommentarfelt og følger ulike hashtagger.

– Noe av det aller viktigste er likevel å være ute og møte folk, bygge nettverk og lytte til menneskene rundt oss. Noen av våre beste saker har vi funnet via en-venn-av-en-venn. Det var slik vi for eksempel fant kjæresteparet Idunn (21) og Daniel (23) som lever i fattigdom, studentene som laget hemmelige juksegrupper eller nøstet oss frem til opphavskvinnen bak drikkeleken «100 spørsmål».

– Hva er den tynneste saken du noen gang har laget, og hvorfor ble den likevel publisert?

«Hvordan får du den til å henge på, Mariah Carey?» Tittelen sier kanskje det som er å si om den saken – den handlet rett og slett om Careys rekord-utringede svarte kjole under The BET Honors i 2014, og moteekspertens forklaring på hvorfor den så ut til å trosse tyngdekraften. Heldigvis har underholdningsjournalistikken utviklet seg en del siden den gang, og jeg tror få ville publisert den saken i dag.

– Om du kunne velge hvem som helst, hvem har du mest lyst til å intervjue ansikt til ansikt, og hvorfor?

– Sir Arthur Conan Doyle, Agatha Christie og John le Carré er tre forfattere som har preget meg. Sistnevnte fikk jeg intervjue i 2016, men de to andre skulle jeg gjerne møtt. De har et par uoppklarte mysterier som jeg gjerne skulle tatt en prat om.

– Hva er din viktigste egenskap som journalist, og hvordan bruker du den?

– Jeg tror det aller viktigste man gjør er å være godt forberedt. Med gode forberedelser føler kildene seg respektert og innholdet blir bedre.

– Hva er det gøyeste eller rareste du har opplevd i jobben?

– Da jeg var journaliststudent jobbet jeg med en kartlegging av hvordan rusmidler ble smuglet inn i norske fengsler, sammen med to medstudenter. Vi besøkte fire fengsler og gjorde dybdeintervjuer, og under ett av besøkene gikk alarmen i fengselet. Jeg ble låst inne på et rom for å ikke være i veien, men der ble jeg rett og slett glemt. Så jeg ble sittende der ganske lenge før jeg til slutt ble låst ut.

– Jeg tror også det å dekke kongelige bryllup for TV 2 står høyt på lista. Jeg var med på å dekke prins Carl Philips bryllup i Stockholm og prins Harrys bryllup i Windsor, og begge ganger ble jeg satt ut de enorme folkehavene og måten paparazziene og ulike internasjonale medier jobbet på.

– Hvilket journalistisk arbeid inspirerte deg sist, og hvorfor?

– Jeg ble veldig inspirert av Trd.bys «Trondheims skjulte narkoverden,» der de over fire saker har ulike innganger på narkotikabruk. Adressas satsning har siktet mot et ungt publikum, og sakene er visuelt sterke, til tross for at de har anonyme kilder.

– Og temaet er viktig: Ungundersøkelser viser at det er høyere aksept for ulovlige rusmidler enn før, spesielt blant unge gutter. Unge og rus er temaer vi har belyst flere ganger den siste tiden i P3s nettjournalistikk også.

– Hva er den største utfordringen akkurat nå, for mediebransjen generelt og der du jobber?

– I tillegg til troverdighet, så tror jeg en stor utfordring for mediebransjen er å holde oss relevante. Hvordan skal vi være relevante om fem eller ti år, når unges medievaner endres fortere enn det vi rekker å endre oss selv? Hva skjer med samfunnsdebatten dersom den unge generasjonen får nyhetene sine servert via algoritmestyrte plattformer eller tilfeldige skjermdumper i venners storyer?

– Jeg tror det blir viktig å se på både innholdet og flere formater som er tilpasset den unge målgruppa.

– Hva kan journalister og mediehus gjøre for å bedre tilliten til de redaksjonelle mediene?

– Jeg tror det er viktig at vi er mer i øyehøyde med de gruppene som er vanskelige å nå. Mediehusene trenger målrettede tiltak for å nå unge mennesker og de uten høyere utdanning. Vi må slutte å anta at leserne, lytterne og seerne våre forstår hva saken handler om. Journalistene må bli mer bevisste på hvem det er de lager innhold for, slik at vi ikke taler til en elite av mennesker over 30 år med høyere utdanning.

– Hvilket bilde eller video fikk deg sist til å stoppe opp?

– Jeg ble satt ut da Chris Holsten og flygelet hans plutselig ble løftet 60 meter over Oslo av en heisekran i årets P3 Gull. Den fremføringen av «Smilet i ditt eget speil» vil jeg huske lenge.

– Når logger du av for kvelden?

– Som så mange andre i mediebransjen så logger jeg vel egentlig aldri av. Men leggetid inntreffer etter at jeg har lest igjennom de siste mailene, vannet alle plantene og luftet hunden.

Powered by Labrador CMS