MER ENN ETER: Analysesjef Anniken Aas-Jakobsen i SBS Radio og brand manager Sverre Vedal i The Voice Vedal ser for seg et betydelig potensial for å spre radiosendingene via mobiltelefoner og nettbrett. FOTO: KATHRINE GEARD
Radioaktivt liv på nettet
Radioapplikasjonene til NRK og SBS Radio er lastet ned 500.000 ganger. Nå kommer advarslene om at nettbasert lytting kan bidra til å strupe internett.
I stortingsmeldingen «Digitalisering av radiomediet», som ble lagt fram forrige fredag, går Kulturdepartementet inn for å slå av FM-nettet i 2017. Myndighetene ønsker å erstatte det gamle, analoge FM-nettet med en digital DAB/DAB+-standard for radio.
Samtidig tar nordmenn i bruk nye nettbaserte plattformer for radio, som mobiltelefoner, nettbrett og PC/Mac-streaming, i høyere tempo enn i de fleste andre land.
- Vi må være der brukerne våre er. Det er helt naturlig for oss å legge til rette for at målgruppene våre kan høre Radio Norge, Radio 1 og The Voice ved hjelp av applikasjoner for mobiltelefoner og nettbrett, sier analysesjef Anniken Aas-Jakobsen i SBS Radio.
Halv million
De tre SBS-stasjonene har til nå registrert 225.000 nedlastinger av sine radioapplikasjoner. Det er nesten på nivå med appen som gir tilgang til NRKs radiokanaler.
NRK lanserte sin populære radioapplikasjon for iPhone, Symbian og Android mobiltelefoner i desember 2009. Nå er den lastet ned 270.000 ganger.
Også i andre land øker app-bruken kraftig. I november 2010 var det registrert 2,2 millioner nedlastinger av radioapper i Storbritannia, som er en foregangsnasjon for DAB. Det var en økning på 800.000 - 57,1 prosent - siden juni i fjor, viser tall fra Radio Joint Audience Research.
Kun nett?
Ifølge Kulturdepartementet er det for tidlig å si i hvilken grad mobil- og nettbrettbruken vil påvirke medievanene. Men kan vi om noen år få en situasjon der lytting via stasjonært og mobilt bredbånd gjør det unødvendig å opprettholde radiokringkasting? Nei, ikke hvis vi skal tro daglig leder Gunnar Garfors i Norges Mobil-TV, som eies av NRK, TV 2 og Modern Times Group.
Han advarer om at trådløse nettverk og bakkebaserte nett vil knele, dersom mange brukere streamer TV, video og radio samtidig via stasjonært eller mobilt bredbånd.
Samspill
Garfors mener framtidens radio-Norge ideelt sett bør baseres på et balansert samspill mellom digital kringkasting og de nye, nettbaserte lytteplattformene.
- Det er en gjengs oppfatning i bransjen, også hos teleselskapene og blant journalister, at internett løser alt. Nettet er en kjempekanal, men det tåler ikke alt.
Ifølge Garfors er ikke internett egnet til å levere datatungt innhold gjennom streaming til mange samtidig. Det vil være svært kostbart og tilnærmet teknisk umulig å bygge ut tilstrekkelig overføringskapasitet. Radio via mobilnettet eller mobilt bredbånd koster dessuten penger for brukerne, i motsetning til kringkasting.
Kombiløsning
Kringkasting egner seg svært godt til å distribuere innhold til alle samtidig, men er dårlig til toveiskommunikasjon og levering av unikt innhold til den enkelte.
- En kombinasjon vil være bra, og det jobber vi for. Men mottakersituasjonen er en utfordring. I vår kommer det imidlertid nye, spennende nettbrett med Googles operativsystem Android, utstyrt med radiomottakere for både DAB, mobilnett og trådløst bredbånd, forteller Garfors.
Mangfold
SBSs The Voice satser på et mangfold av kommunikasjonskanaler: Nettradio, FM-radio, TV, sosiale medier, events og mobilt innhold. Ifølge brand manager Sverre Vedal har Voice-applikasjonen for smarttelefoner, nettbrett og nettsteder nå passert 130.000 nedlastinger. Antall Voice-venner på Facebook er i ferd med å vippe 200.000.
- Historien har gjort oss til det vi er. The Voice gikk av FM i 2009, men ønsket å beholde liv i radioen og merkevarenavnet. Derfor lanserte vi en applikasjon for ulike typer mobiltelefoner i desember 2009. Vi opplevde en jevn stigning i nedlastningen gjennom hele fjoråret. Også utviklingen for tune-ins, altså antallet som bruker appen, har vært bra. Vi har nå et daglig snitt på 26.000-30.000, sier Vedal.
I november 2010 var The Voice tilbake på FM i Oslo, Stavanger og Trondheim, og kan høres på DAB overalt i landet. Snart lanserer stasjonen en egen applikasjon for iPad.
Lytter overalt
Ifølge tall fra TNS Gallup, blant annet de løpende PPM-målingene (Portable People Meters) skjer 40 prosent av radiolyttingen i Norge, digitalt og analogt, utenfor hjemmet. Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, betegner det som interessant at så mange benytter andre mottakere enn stasjonære apparater hjemme.
- Vi antar at mesteparten av denne lyttingen skjer på arbeidsplasser, i bil og på mobiltelefon. Mobiltelefonene registreres i PPM, men vi har ikke noe godt estimat på andelen. Vi ser imidlertid at folk sier at radio er blant de viktigste funksjonene de har på mobilene sine. Jeg tror mange vil ha radio på mobil, og kvaliteten blir bedre når innholdet formidles digitalt. Men dette vil kreve en utbygging av bredbåndkapasiteten.
Tolonen forteller at NRK ønsker også å gjøre radiostreaming via nettleser lettere. NRK planlegger derfor en egen nettside med en programspiller.
- Vil øke
- Det er ingen tvil om at den digitale lyttingen vil øke, uavhengig av stortingsvedtak om DAB. Men det er vanskelig å si hvor mye større enn det daglige gjennomsnittet på 10 prosent i 2010. Jeg tror ikke at antall DAB-radioer vil gå ned, og det kommer flere kombinasjonsradioer for både DAB og bredbånd i framtiden, sier Tolonen.
Hos Modern Times Group i Norge, som eier P4, får Journalisten opplyst at selskapet ikke har tall for streaming og antall nedlastede radioapplikasjoner.