Debatt:

– Thailands Tidende driver en ordinær avisredaksjon etter Norsk Presseforbunds retningslinjer. Det har vi gjort siden 2008, men vi har aldri blitt klassifisert som «news» av Google, skriver redaktør Dag A. Ekeberg.

Google styrer nyhetsstrømmen, men vet ingen ting om avisdrift

Avvist av Google News uten begrunnelse.

Publisert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kommentaren ble først publisert hos Thailands Tidende. Gjengitt med tillatelse.

Ekte eller falske nyheter? Hvorfor har Google så store problemer med å se forskjellen? Les hva Thailands Tidende måtte gjennomgå for å forsøke å bli klassifisert som en nyhetstjeneste, så forstår du hvorfor.

Det er avgjørende for en avis å bli klassifisert som «news» hos Google. Da havner man høyere oppe på søketreff. Dermed får man flere lesere og økte muligheter for annonseinntekter.

For å bli klassifisert som nyheter, må man innom det som heter Google News og søke om å bli registrert som nyhetstjeneste. I veiledningen listes det også er en annen mulighet, nemlig å bli annonsør hos Google...

Her står det nederst at vår søknad er avslått. Klikk for større bilde.

Thailands Tidende driver en ordinær avisredaksjon etter Norsk Presseforbunds retningslinjer. Det har vi gjort siden 2008, men vi har aldri blitt klassifisert som «news» av Google, selv om vi har forsøkt flere ganger. Vi blir avvist hver gang, uten noen begrunnelse.

Vi kunne løst problemet ved å bli annonsør hos Google, via «Google Producer», som er rettet mot media. Google bedyrer at dette ikke automatisk gir bedre ranking, men det sikrer i hvert fall at du er klassifisert som «news», som er en god start.

Dette er for oss å regne som korrupsjon. Man betaler for å komme seg fremover i køen. Slik korrupsjon er forbudt ved lov i Norge. Ja, det er faktisk også forbudt for nordmenn som bor i utlandet. Og ja, det er mange som betaler for å komme øverst på googlerankingen, men da er søkeresultatet merket som annonse. Nyheter merkes ikke som annonse, og det er den store forskjellen, som også bidrar til å gi brukerne av Google feil informasjon om hva som er de mest troverdige nyhetene.

Hovedårsaken til at vi ikke vil bli med i Google Producer er imidlertid at det vil være et uoverkommelig nederlag for en nyhetstjeneste å måtte betale for å få lesere. Så vi forsøker heller å klatre på søkeresultatene basert på kvaliteten av det vi publiserer, selv om det har vist seg veldig vanskelig. Når vi sjekker søkeresultater, så kommer gjerne rene bedriftssider og annonsemedier opp før Thailands Tidende. En mer utålmodig sjel ville gitt opp etter ti år med dette.

Når vi søker etter «nyheter, Thailand» så kommer vi ikke opp i det hele tatt. Nærmere hundre søketreff kommer opp. Det aller første er en nettside som heter Thainytt. Den bringer riktignok nyheter fra Thailand, men ikke noe originalt innhold, kun ting som er oversatt fra engelskspråklige nyhetssider. Og det skal ifølge Google selv ikke holde, for de krever originalt innhold av nyhetstjenester. Så forstå det den som kan. Thainytt uten originalt innhold havner øverst. Vi, med ca. 3000 artikler med utelukkende originalt innhold, er ikke med på søketreffene en gang.

Systemet for å innrapportere nyhetstjenester viser at Google har absolutt null kjennskap til hvordan en redaksjon fungerer, og hva som kjennetegner en troverdig nyhetstjeneste. Dette kom som en stor overraskelse på oss. Når vi sjekker appen med samme navn (Google News), så ser vi at mange av kommentatorene på Google Play er like overrasket som oss, og kaller det et elendig produkt.

Det mest utrolige med det hele er at Google News nettopp er relansert, nærmere bestemt 8. mai i år (2019). Det tatt i betraktning, er det utrolig hvor lite oppdatert de er om virksomheten i nyhetsmedier.

Google ber oss velge hva slags kategori «nyhetstjeneste» vi driver, og gir oss fem valg – meningsytringer, pressemeldinger, leserinnlegg, satire eller blogg. Ingen av disse valgene beskriver det vi holder på med. Vi blir imidlertid tvunget til å velge, og basert på veiledningen til Google må vi velge «leserinnlegg», som er definert som brukergenerert stoff som har vært gjennom en redigeringsprosess.

Mange av netthodene hos Google er nok vant til å benytte nettsteder som drives tilnærmet gratis ved å ta inn og publisere stoff fra lesere, men det er jo ikke slik seriøse aviser driver. Ordinær presse betaler for at uhildede journalister skal skrive artikler.

Se Google definisjon av «leserinnlegg»

Etter at vi har valgt kategori blir vi bedt om å oppgi webadressene til de ulike nyhetsseksjonene vi tilbyr. Men vi har ingen seksjoner. Vi og de fleste andre aviser sluttet med seksjoner for mange år siden. Nå bruker vi tagger for å klassifisere artikler.

Vi har derfor kun én webadresse, forsiden vår, og kan derfor kun oppgi én «seksjon».

Deretter skal nyhetene i den angjeldende «seksjonen» beskrives. Hos oss dreier dette seg om generelle nyheter (om Thailand i vårt tilfelle), slik det gjør for de fleste aviser. Men dette er ikke noe alternativ hos Google. Det passer ikke å velge verken Helse, Sport, Friluftsliv eller noe annet, så vi endre opp med alternativet «Other» – Annet.

Basert på at vår virksomhet ikke kan beskrives ved skjemaet til Google, er det kanskje ikke så rart at vi blir nektet klassifiseringen som «news», men det er jo ganske sprøtt at vi skal nektes dette, mens for eksempel de som formidler pressemeldinger fra næringslivet eller skriver egne meningsytringer kvalifiserer.

Så hvis det er noen som har lurt på hvorfor det i dag er så mye forvirring og angst angående hva som er «fake news» og hva som er ekte, så trenger man nok ikke se lenger enn til nettgigant og monopolaktør Google – som har mange dyktige programmerere i sin stab, men som tydeligvis ikke har noen folk med presseerfaring.

Her er prosessen vi måtte gjennom:

De fem kategoriene. Ingen av dem beskriver hvordan pressen jobber.
Man blir bedt om å velge type nyheter man driver men. Generelle nyheter er ikke noe alternativ.
Siden med forklaringer til de fem kategoriene, hvor kun to av kategoriene er forklart.
Powered by Labrador CMS