Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Fram til nå har koronakartet til Dagbladet generert 2.150.000 millioner sidevisninger, og 150.000 nordmenn har registrert seg i tjenesten. Det opplyser Dagbladet i en pressemelding.
Koronakartet ble lansert 18. mars.
– Vi så at det blant våre lesere var et enormt informasjonsbehov. Vi ønsket å undersøke hvordan koronakrisen slo ut i landet, sier Ingrid Indseth, produktsjef i Dagbladet, ifølge pressemeldingen.
Koronakartet baserer seg på egenregistrering, med de utfordringer og feilmarginer det kan gi. Hver enkelt bruker legger inn postnummer, hvorvidt man er hjemme eller i karantene og om vedkommende mistenker smitte. En e-post med en unik kode gir brukerne anledning til å oppdatere statusen sin.
– Responsen fra våre lesere kom umiddelbart. Mange tusen nordmenn registrerte sin status i løpet av de første timene. Vi har mottatt svært mange henvendelser, også fra forskermiljø som synes kartet er interessant, sier redaksjonssjef Rolf Fiske.
Dagbladet forteller at en viktig forutsetning i arbeidet har vært å ivareta brukernes personvern på en god måte.
– Dataene vi lagrer er anonyme, noe som det også opplyses om på sidene. Vi kobler ingenting mot en e-postadresse. Vi sender ut e-post til de som ønsker en kode de kan bruke senere til å oppdatere dataene sine. Vi knytter altså ikke denne koden opp mot e-postadressen brukeren ønsker den sendt til, forklarer produktsjef Indseth.
Ifølge pressemeldingen har koronakrisen gitt en enorm trafikkvekst. Antall sidevisninger på mobil ligger 100 prosent over tilsvarende periode i fjor. Og over to millioner unike brukere er nå daglig innom Dagbladets digitale kanaler.