God Torsdag slik det ble presentert av Dagbladet 25. mai. Mobilfoto: Glenn Slydal Johansen
Kritiske til lesertall
Mediebyråer er positive til Dagbladet-satsingen God Torsdag, men tviler på at magasinet vil nå mannlige lesere.
I går ettermiddag presenterte Dagbladet sitt nye torsdagsmagasin God Torsdag på Aker Brygge. Magasinet kommer i salg fra 16. juni samtidig som prisen på avisa heves til 20 kroner.
Skeptiske til lesertall
Dagbladet hevder at målgruppa er både menn og kvinner. På presentasjonen sa Dagbladets kommersielle direktør Per Brikt Olsen at avisa venter at 9 av 10 lesere av torsdagsavisa også vil lese det nye magasinet. Det betyr at Olsen spår 366.000 ukentlige lesere.
Avisansvarlig Jan Vincent Jørgensen i mediebyrået Carat stiller spørsmålstegn ved om magasinet vil få så høye lesertall som avisa selv forventer.
– Jeg tror magasinet er langt mer feminint enn hva de prøver å få det til å framstå som. Reaksjonen min på måten magasinet ble presentert er at dette er et kvinnemagasin selv om jeg vet at Dagbladet også har diskutert andre produktomtaler enn hva som kom fram på presentasjonen, sier Jørgensen, som selv var tilstede på Aker Brygge.
Printsjef Lene Seljeøy i mediebyrået Mediacom tror magasinet vil lykkes selv om hun er skeptisk til at nesten 90 prosent av torsdagsleserne også vil lese God Torsdag.
– Jeg syns det er et høyt tall. Slik jeg har forstått det skal dette magasinet være rettet mot kvinner. Utfordringen blir å få lesertall, sier Seljeøy.
– Men jeg tror de vil klare å lage et godt produkt. Dagbladet er flinke på magasin og vil nok finne sitt marked.
Attraktiv for annonsører
Seljeøy tror også at satsingen er et smart trekk fordi kvinner er en attraktiv målgruppe for annonsører. De tror hun er klare til å rykke inn i God Torsdag.
– Torsdagsmagasinet kan avlaste lørdagsmagasinet, som er veldig populært. Torsdagen vil være interessant for mange av de tradisjonelle ukebladannonsørene, som mat, mote, klær, møbler og biler, sier Seljeøy, og legger til at det kan dryppe annonsekroner over på selve avisa også.
Seljeøy tror at Dagbladet nå tar opp konkurransen om annonsekronene med de såkalte kvinnebladene. Hun tror ikke at kvinner vil slutte å kjøpe KK og andre ukeblader, men at de vil kjøpe torsdags-Dagbladet i tillegg.
– Det betyr at annonsørene får et valg om de vil annonsere i KK eller God Torsdag. I et avismagasin treffer annonsørene en attraktiv målgruppe fordi kvinnene er høyt utdannet og har høye inntekter.
Jørgensen tviler ikke på at God Torsdag vil holde høy journalistisk kvalitet, men han er usikker på hvordan konkurransen med ukepressen vil slå ut.
– Jeg slutter ikke å forundres over hvor mange kvinneblader det er. God Torsdag gir gode annonsemuligheter, men det er et tøft marked med stor konkurranse. Kvinner er en attraktiv målgruppe for annonsører, men det er mange måter å nå dem på, sier han.
Aviskonkurranse
I konkurransen med VG tror Seljeøy at torsdagssatsingen kan styrke Dagbladet.
– Hvis jeg som kvinne skal kjøpe en avis på torsdager vil jeg nok velge Dagbladet. De fem ekstra kronene betyr ingenting.
Jørgensen tror VG har noen planer i skuffen, men at konkurrenten i Akersgata foreløpig vil nøye seg med å følge utviklingen framfor å svare umiddelbart.
VG-sjef Torry Pedersen vil ikke si noe om VG har planer om å svare Dagbladets torsdagssatsing. Han vil heller ikke si om avisa planlegger nylanseringer.
– VGs produktutvikling er ikke styrt av hva Dagbladet gjør.
– Viser det nye magasinet at VG er i ferd med å komme på defensiven i forhold til Dagbladet?
– Spørsmålet vitner om en foreldet stilling til mediemarkedet. VG har en leserdekning på 52 prosent daglig mens Dagbladet har rundt 30 prosent. Dette handler ikke om VG eller Dagbladet, men den totale produktporteføljen, sier Pedersen med klar adresse nettet.
Trygve Aas Olsen er mangeårig Dagbladet-journalist og jobber nå som fagansvarlig ved Institutt for Journalistikk. Om konkurransesituasjonen påpeker han at VG er dobbelt så stor som Dagbladet opplagsmessig – og dessuten tjener mer penger. Han utelukker likevel ikke at andre faktorer kan ha betydning for aviskonkurransen på riksplan.
– Det betyr noe psykologisk at VG faller mer enn Dagbladet. Man skal ikke undervurdere psykologien i at Dagbladet får mer tro på seg selv og kanskje lettere får gjennomslag for ideer hos eierne.
Nyhetsjournalistikk
Olsen syns det er friskt av Dagbladet å satse på et nytt papirprodukt i dagens marked.
– Dagbladet ønsker å feste grepet om magasinmarkedet. Jeg syns det er tøft å satse i et så vanskelig marked. Ettersom det er papir som finansierer det meste av journalistikken må du utvikle papirproduktene for å følge pengene, sier Olsen, som også har skrevet en omdiskutert bok om sin tid i avisen.
Han er likevel skeptisk til at avisa ikke prioriterer tradisjonell journalistikk i stedet.
– Man kan spørre om Dagbladet trenger mer magasinjournalistikk framfor å styrke nyhetsjournalistikken, men det er en intern vurdering hos dem. Det er mer bærekraftig å satse på nyhetsjournalistikk, sier Olsen.