Dagens Næringsliv. Foto: Glenn Slydal Johansen
Dagens Næringsliv. Foto: Glenn Slydal Johansen

Stillingsstopp i DN

Ledelsen tok grep allerede i august etter at annonseinntektene sviktet.

NHST, som eier Dagens Næringsliv (DN), innførte i august stillingsstopp for å ta kontroll over kostnadene i konsernet. Med unntak av Mynewsdesk og aktiviteter i Asia, gjelder stillingsstoppen alle selskaper i konsernet.

– Vi har praktisert stillingsstopp siden begynnelsen av august, sier konsernsjef Gunnar Bjørkavåg i NHST.

Stillingsstopp tross opplagsvekst

Stoppen rammer også Dagens Næringsliv til tross for at avisens opplag fortsetter å øke. Avisen har i skrivende stund 235 ansatte, det er fire flere enn ved årsskiftet.

– Vi er stolte av at vi vokser i betalende opplag, men det utgjør kun 50 prosent av inntektene. Det er ikke nok til å bære oss framover.

Stillingsstoppen ligger til grunn for arbeidet med neste års budsjett. Utover det kan ikke Bjørkavåg si noe om hvor lenge den vil gjelde, og han sier at det er ingen planer om oppsigelsesprogrammer i DN.

Klubben aksepterer

Klubbleder Åsne Haugli i Dagens Næringsliv frykter ikke oppsigelser slik situasjonen er i dag.

– Stillingsstoppen er ikke noe vi er glad for, men heller ikke noe vi har protestert mot. Vi aksepterer den dersom bedriften mener det er nødvendig for å holde kostnadene nede og trygge økonomien og arbeidsplassene, sier Haugli.

Hun legger til at bedriften må passe på at arbeidspresset ikke blir for hardt på dem som jobber, og at klubben følger med på dette.

– Ledelsen må tilpasse sine ambisjoner til hvor mange de har til å gjøre jobben.

Sjefredaktør Amund Djuve i DN skriver i en e-post til Journalisten at stillingsstoppen praktiseres som at avisen som hovedregel ikke ansetter nye medarbeidere. «Vi erstatter heller ikke de som slutter. Men jeg forbeholder meg retten til å gjøre unntak fra hovedregelen hvis jeg mener det er nødvendig. Derfor vil vi for eksempel erstatte en medarbeider som nylig har sagt opp sin stilling i lørdagsmagasinet», skriver Djuve.

Nullvekst

Den internasjonale finansuroen slår nå inn i NHSTs regnskap. Annonseveksten falt fra 10 prosent i tredje kvartal i fjor til åtte prosent tidligere i år. Nå i tredje kvartal står veksten bom stille.

– Det er åpenbart at vi blir påvirket – særlig på området ledig stilling. Vi opplever at det er tungt i Norge og at det er krevende markedsforhold i enkelte nisjer, som shipping, sier Bjørkavåg.

Kostnadstiltak

I resultatrapporten for tredje kvartal skriver NHST at veksten i annonsemarkedet i juli og august var svakere enn ventet, men at markedet tok seg opp igjen i september. Konsernsjefen ser imidlertid ikke på det som et tegn på bedring i markedet.

– Bedriftene har sommerferie til langt inn i august, og i september bemanner de gjerne opp igjen.

Konsernet setter nå i gang flere tiltak som skal begrense kostnadene. I tillegg til ansettelsesstopp skal IT-plattformen standardiseres på konsernnivå, og valutarisikoen reduseres. Bjørkavåg sier også at konsernet ser på muligheten for økt redaksjonelt samspill og salg på kryss av plattformene og de ulike publikasjonene.